Dagen Zonder Vlees + Variatie in een ontbijt #30dagenvegan

Gisteren zijn de Dagen Zonder Vlees van start gegaan. Een uitdaging om 40 dagen lang minder of geen vlees en vis te eten. Een initiatief dat ik, net zoals de Vegan Challenge, heel erg toejuich. Alle beetjes helpen en als mensen hierdoor bewust worden dat het met minder vlees/vis ook kan, dan is dat een eerste stap in de goede richting. Ik denk dat mijn tips voor 30 dagen vegan zeker opgaan voor de dagen zonder vlees, dus lees zeker verder!

Vandaag heb ik nagedacht over welke lekkere ontbijten er zoal zijn. Zelf ben ik zo iemand die vaak hetzelfde kan eten als ontbijt. Echter, afwisseling is niet alleen leuk maar ook gezond.

Havermout met hazelnootmelk, kaneel en gedroogde abrikoos.

Havermout met hazelnootmelk, kaneel en gedroogde abrikoos.

Hoewel ik regelmatig teruggrijp naar ontbijtgranen zoals Jordan’s Country Crisp, Choco Rice Crispies van Oxfam, gepofte kamut, bio cornflakes, etc. eet ik tòch nog iets anders.
Wat heel lekker en gezond is, is een portie havermout. Je kan het pimpen met een diversiteit aan smaken. Mijn favoriet in de zomer is overnight oatmeal met hazelnoot- of amandelmelk. In de winter doe ik er eender welke plantaardige melk bij, wat appelmoes en veel kaneel, eventueel afgewerkt met wat noten. Als je erbij nog wat vers vruchtensap of een stuk fruit bij eet, is je gezonde ontbijt helemaal klaar. Havermout kan je koken op de klassieke manier in een kookpot op het vuur (dit heeft mijn voorkeur), of als het eens snel moet gaan, kan je het ook +/- twee minuten in de microgolfoven zetten. Reken altijd minstens 2 delen melk op 1 deel havermout.
Een ander leuk alternatief is om zelf granola te maken. Dit bestaat ook uit havermout, maar je kan er gepofte rijst of kamut aan toevoegen, gedroogd fruit, kokos, agavesiroop, … Dit gaat de oven in om te bakken zodat het een zacht geroosterde smaak krijgt en gekarameliseerd wordt door bv. de agavesiroop. Net zoals bij de klassieke havermout, zijn hier eindeloos veel variaties. Op één van mijn favoriete blogs vind je een aantal recepten.

Als je het wat specialer wil maken, bijvoorbeeld in het weekend of een verjaardag, kan je pannenkoeken maken. Wie dacht dat er geen pannenkoeken bestaan zonder eieren, heeft fout gedacht! Niet alleen zijn ze gezonder (minder vet – minder cholesterol), bovendien zijn ze overheerlijk! Toen ik de eerste keer vegan pannenkoeken aan mijn familie voorschotelde, dacht ik dat ze het meteen gingen proeven, maar ze vonden ze allemaal erg lekker. Mijn favoriete recept voor pannenkoeken is dat van Isa Chandra Moskowitz in Vegan with a Vengeance, hetzelfde recept staat in Vegan Brunch. Als je even googelt, zal je snel heel wat verschillende recepten vinden.

Vegan Pannenkoeken uit Vegan with a Vengeance

Vegan Pannenkoeken uit Vegan with a Vengeance

Van sommige dingen kan je als vegan niet meer genieten… Iets wat je bij de bakker vindt, vooral in het weekend… Een croissant. Maar kan je er echt niet meer van genieten als vegan? Wel toch? Tuurlijk! Je vindt een aantal heerlijke recepten op internet om zelf croissants en/of chocoladekoeken te maken, zoals dit van Vegan Appetite. Het enige wat je er voor moet over hebben is tijd.

Een héél gezond alternatief is om een smoothie als ontbijt te drinken. Je hebt snel een aantal porties fruit binnen, een heleboel vitaminen en je voelt je zo fris als een hoentje na het drinken van een smoothie. Als je een beetje vegan blogs volgt, weet je dat de groene smoothie (een smoothie waarin naast fruit, ook groenten verwerkt worden) erg hip is.

Als je nog meer ideeën kan gebruiken, zoals een recept voor vegan pain perdue, wafels, muffins, … kijk dan eens op mijn pinterestpagina ‘vegan breakfast‘. En geniet de volgende dagen van jullie #30dagenvegan van een lekker veganistisch ontbijt, verwen jezelf!

4 reacties op “Dagen Zonder Vlees + Variatie in een ontbijt #30dagenvegan

  1. Overnight oats zijn zo yummy! En inderdaad ideaal voor in de zomer. Vroeger at ik ook heel vaak ontbijtgranen, maar da’s enorm geminderd sinds ik mijn suikervrij eetpatroon gestart ben. Misschien moet ik mijn experimenten met granola maar eens verder zetten…

    • Zeker doen ;-) Ik zou er zelf ook eens aan moeten beginnen.
      Zou ook willen minderen met ontbijtgranen omdat er idd veel suiker in zit. Bij mij gaat het vooral zo traag om dat aan de kant te zetten omdat het zo makkelijk is, hop een beetje in het kommetje, melk erbij en klaar.

  2. De 40 dagen na carnaval zijn inderdaad weer ingegaan. Geen vlees is geen probleem, dat ik ik toch vrijwel al niet meer. Gisteren hadden we een feestje en dan is het op dat moment toch wat jammer dat je geen wijntje kan drinken, maar vandaag voel ik me wel een stuk fitter. Ook dit jaar gaan we het weer gewoon volhouden!

Geef een reactie

