Ecotuindagen

Afgelopen weekend waren het de Velt-ecotuindagen. Als nieuw lid van VELT en geïnteresseerde in het ecologisch tuinieren, ging ik zaterdag met mijn vriend naar de permacultuurtuin in Nieuwenhoven (Sint-Truiden). Ik was wel geïnteresseerd in ‘permacultuur’ en had er een heel klein beetje van gelezen op het wereldwijde web. Bovendien zag ik dat ze lessen in permacultuur gaven en in mijn zoektocht naar kennis sprak dit me wel aan. Mijn eerste indruk toen we aankwamen was ‘Wow, dit is groot!’. Mijn enthousiasme taande echter snel toen ik merkte dat permacultuur blijkbaar inhoudt van veel onkruid te laten staan… Meterhoog onkruid, that is. Blijkbaar werden er ook rondleidingen gegeven, maar we kwamen net aan op het moment dat deze reeds een half uur bezig was. Het zou leuk geweest zijn moesten ze dit aangegeven hebben op de website. Om kort te besluiten: permacultuur is not my cup of tea.

Zondag ging ik met mijn mama naar De Waterkuil in Zepperen. Een moestuincomplex waar je zelf je eigen perceel kan huren en dit bewerken. Er wordt overal ecologisch getuinierd en bemest met zelfgemaakte compost. Bij aankomst kregen we een rondleiding door één van de tuiniers. Dit was uiterst interessant, zowel mama als ik leerden veel bij over ecologisch tuinieren, composteren en zagen enkele (voor ons) onbekende groenten. Het concept vind ik sowieso interessant, zo kunnen mensen die bv. in een appartement wonen toch nog een groententuin houden. Bovendien was er een gemeenschappelijke ruimte gecreërd waar de tuiniers samen iets konden drinken en eventueel tips onder elkaar uitwisselen. Persoonlijk vond ik de uitgebreide uitleg (en de folders die ik meekreeg) over composteren zéér interessant, de compostbakken gemaakt uit gerecycleerd materiaal leken me erg handig en zullen waarschijnlijk een plaatsje krijgen in onze eigen tuin. Het systeem wat iemand uitgewerkt had om zijn tomatenplanten water te geven was eveneens boeiend; een ton met een darm aan, gekoppeld aan 2 hardere buizen, waarin gaatjes gemaakt waren aan elke plant, zorgen ervoor dat de planten allemaal evenveel water krijgen en niet in één keer. Wat ik zelf heel mooi vond was het planten van Phacelia als tijdelijke begroeing op de plaatsen waar momenteel geen groenten geplant waren. Dit zorgde voor een kleurrijke (eigenlijk moet ik zeggen paarse) verschijning, waarin het gezoem van bijtjes, hommels en consorten duidelijk te horen was. Naast het nut voor deze kleine diertjes is Phacelia ook een goede groenbemester, twee vliegen in één klap dus! Ook de rand van de moestuin afwerken met slaapmutsjes vond ik prachtig, ik hou nu eenmaal van alle papaversoorten. Na onze rondleiding werd ons nog een pannenkoek en tas koffie aangeboden, maar helaas moesten we snel naar huis. Bij De Waterkuil mogen ze me zeker nog een keer opnieuw verwachten! Hoe mooi een moestuin kan zijn…

3 gedachtes over “Ecotuindagen

Geef een reactie

