Noord-Spanje

Terug van lang weg geweest. Mijn vakantie door Noord-Spanje eindigde vorige week zondag (24/07/2011). Hoewel ik blij was thuis te komen, vooral om terug lekker te kunnen eten, goed te kunnen slapen etc., was het toch een geweldige vakantie.

Onze eerste slaapplaats was een camping in Mutriku, Baskenland. Vorig jaar waren we hier ook; een erg mooie, verzorgde camping met veel groen en bomen. Dit jaar waren veel bomen echter weg en waren we een beetje teleurgesteld. Toch vonden we nog een leuk plekje naast een mooie, grote boom. De dag nadat we aankwamen maakten we een tripje naar Vitoria-Gasteiz, de hoofdstad van het Baskenland. Het was geen heel erg bijzondere stad, maar ik ben blij er geweest te zijn. Op internet had ik twee vegetarische restaurants gevonden, maar eens we daar waren bleken deze enkel ’s middags open te zijn… Uiteindelijk op zoek gegaan naar een pizzeria die niet echt kwalitatieve pizzas maakte (later blijkt dit op vele plaatsen in Spanje zo te zijn). Vorig jaar bezochten we Bilbao en San Sebastian en als ik moet kiezen tussen deze drie steden gaat mijn voorkeur zeker uit naar Bilbao (niet voor het Guggenheim, wat indruwekkender is op foto dan in het echt). De ‘buren’ op de camping leken eerst heel erg vriendelijk, de tweede nacht maakten ze echter tot laat veel lawaai en waren ’s ochtends al vroeg wakker (incl. lawaai). Beetje jammer, maar we gingen toch verder naar Villaviciosa, Asturië. Helaas begon het, in de rit naar voorgenoemde stad, ontzettend hard te regenen. Hopend op wat verbetering reden we verder, maar het verbeterde echter niet. Bovendien vonden we de juiste camping niet. Dan maar naar de toeristische infodienst gereden en gevraagd naar campings met bungalows. Met de stortregen zagen we het niet zitten een nacht door te brengen in onze kleine tentjes. Gelukkig vonden we hierdoor een leuke, propere camping mét bungalow waar we ‘genoten’ van een zelfgemaakte pasta met tomatensaus. Helaas ontbraken er kruiden, wat resulteerde in niet veel-smakende saus. Maar goed, we zaten droog en hadden het best naar onze zin.

De dag erna gingen we op uitstap naar Gijon. Voordien leek het me vooral een grauwe industriestad te zijn. Het tegendeel is waar, Gijon is een ongelooflijk mooie stad met vriendelijke mensen. We gingen eten in La Vaina. Een vegetarisch restaurant in Spanje, ik was dolgelukkig. De dingen die op de kaart stonden zou ik eerder beschrijven als ‘snacks’, maar vulden onze maag goed. ’s Middags bestelden we een bord kroketten gemaakt van noten en champignons. Heel erg lekker en ideaal als tussendoortje. ’s Avonds gingen we terug om er uitgebreider te eten. We bestelden alle vier hetzelfde: een burger gemaakt van tofu en zeewier met salade en frietjes. Als nagerecht namen we een pannenkoek met chocolade-appelsiensaus. Ik vond de appelsien een beetje overheersen maar het was alsnog zeer lekker. – Uiteindelijk het lekkerste wat we heel de vakantie aten. – Hier wil ik nog bijvoegen dat de uitbater en de kokkin van La Vaina uiterst vriendelijke mensen waren en hielpen, waar ze konden, in het Engels. ’s Avonds kwamen ze ons vertellen dat als we vragen hadden over de keuken of over Gijon zelf, er iemand in het restaurant aanwezig was die goed Engels kon. Toen we iets later een vraag hadden (namelijk of het oké was een recensie op dit blog te plaatsen), kwam deze persoon ons verder helpen. We hebben een heel gezellige babbel gehad waardoor we meer bijleerden over de geschiedenis van Noord-Spanje, de taal en zelfs werden uitgenodigd hen te vergezellen naar een bluesconcert in de stad. Hoewel we hier graag waren op ingegaan moesten we terug naar de camping omdat het anders veel te laat zou worden. Volgende keer zorgen we dat we beter uitgerust naar Gijon vertrekken. Wat ik zeker weet is dat ik opnieuw in La Vaina ga eten en raad, iedereen die in de buurt van Gijon komt, aan hetzelfde te doen.

Na Villaviciosa vertrokken we richting Muros, Galicië. Galicië lijkt me een van de mooiste stukken in Spanje, zowel het Baskenland, Cantabrië als Asturië zijn prachtig maar Galicië blew me off my feet! Zowel letterlijk als figuurlijk; we kwamen op een prachtige camping terecht met heel veel groen en uitzicht op zee maar gepaard met erg veel wind. Gelukkig werd door het vele groen de wind een beetje tegengehouden waardoor we hier ’s nachts geen last van hadden in de tent. De eerste avond gingen we uit eten en probeerden de tortilla. Heel lekker maar zo zwaar en zo veel vet. Hierna wandelden we over rotsen aan zee waar we heel wat zeediertjes zagen. Onze tweede dag brachten we door aan het strand (eindelijk terug zon!). We genoten ontzettend van het koude water aan onze voeten (of helemaal), van de zon, een wandeling aan het strand en het gezelschap. ’s Avonds maakten we ons eigen etentje met pasta, tomatensaus, olijven en heel wat kruiden. Ongelooflijk hoe lekker zulks simpel eten kan smaken als je moet overleven in vlees- en visrijk Spanje.

Onze oorspronkelijk voorlaatste nacht in Muros viel in het water. Regen, regen en nog eens regen. ’s Ochtends zagen we het echt niet zitten om hier te blijven en steeds natter te worden. Daarom belden we naar onze bevriende familie in Cantabrië of we een nachtje vroeger op hotel mochten komen en dat was gelukkig geen probleem. Uitgeput kwamen we – na een teleurstellende uitstap naar Santiago de Compostela – aan in San Vicente de la Barquera, Cantabrië. Een prachtig stadje met erg mooie stranden en de vriendelijkste, liefste hotelfamilie die iemand zich kan inbeelden. We voelden ons onmiddellijk thuis en genoten van de aandacht die we kregen. Ook hier is het weer niet veel beter geweest maar we hebben toch kunnen genieten van ongeveer 2,5 dagen strand. Voor de rest bezochten we Santander (niet de mooiste stad), Santillana del Mar (Middeleeuws dorp dat, in tegenstelling wat de naam doet vermoeden, niet aan zee ligt, met een héél leuk juwelwinkeltje ‘Merlin’), Comillas en, mijn favoriet, de Picos de Europa. De laatste waren, ondanks de koude, overhangende wolken waardoor je niet meer dan 3 meter voor je kon zien, wederom prachtig. Er is niets waar ik meer van kan genieten dan van in zulke bergen te zitten, rond te kijken, telkens opnieuw andere dingen te ontdekken, foto’s te maken en te genieten van het supergoede gezelschap.
Wat ik wel enorm mis in deze prachtige streek is GOED eten! Het hotel waar we steeds verblijven, Hotel Boga Boga, heeft ook een restaurant. Als je graag vis eet, is dit dé plek bij uitstek. Als je graag vlees eet, ook meer dan keuze genoeg. Maar voor een vegetariër? Minder goed. Gelukkig kunnen we altijd een salade vragen (zonder tonijn of kip of …) of een ‘pisto‘ (soort van hutsenpot met ei – zonder tonijn). Daar blijft het bij. Waar ik wel ontzettend van kan genieten is van de desserts. De meest overheerlijke flan met vanillesaus vind je in San Vicente de La Barquera in Restaurante Boga Boga. Als je er ooit komt, twijfel niet, verblijf in dat hotel en ga eten in dat restaurant (vraag voor de pisto zonder tonijn – sin bonito – als je vegetariër bent, anders voor een Salade Mixto zonder kip – sin pollo). Tot zover mijn lof. Verder gingen we eten in de plaatselijke snackbar, waar we ook ontbeten: geroosterd (spons)brood met marmelade, geroosterde baguette met marmelade of een stuk tortilla. De tortilla bij ‘Ramos‘ is overheerlijk maar aangezien mijn maag niet elke dag zoveel vet eten verdraagt, heb ik het gehouden op 2 pinchos op 1 week. ’s Avonds gingen we hier vaak een ‘sandwich’ eten, een variatie op de Amerikaanse sandwiches. Deze zijn erg lekker, maar na deze twee keer op een week te eten, heb je er geen behoefte meer aan. Verder probeerden we twee pizzerias uit waarvan geen één van de twee goed werd bevonden. Spanjaarden lijken heel weinig kruiden te gebruiken? Of toch op hun pizza of in hun pastas niet.

Het was dus een heel erg mooie vakantie met zeer goed gezelschap (mijn vriend en ik vertrokken met twee vrienden van ons met de auto en de tweede week voegden zich nog twee vrienden erbij), de minpuntjes waren het eten – buiten die enkele uitspattingen – en het weer – dat meer niet goed was dan wel. Ik hou er toch een goed gevoel aan over!

Update – Op mijn Flickr vind je meer foto’s!