Recensie – Natuurlijk!

Soms kan ik een hele tijd helemaal niets lezen. Soms kan ik verschillende boeken door elkaar lezen. Dat laatste is nu van toepassing, gisteren was ik Tirza van Arnon Grunberg aan het lezen, Vegan with a Vengeance van Isa Chandra Moskowitz én Natuurlijk! van Laurence Machiels (om nog maar te zwijgen van de vele blogs die ik tussendoor lees). Dit laatste boek heb ik gewonnen door een give away van StyleMeGreen en Naturen. Het was de eerste keer dat ik aan een give away meedeed en iets won! StyleMeGreen is verder ook een erg leuke site om verschillende tips op te bekijken; er staan leuke links op en het blog is heel gevarieerd.

Aangezien ik het zo fijn vond om dit boek ‘zomaar’ in mijn postbus te krijgen, besloot ik jullie de positieve en negatieve punten ervan mee te geven.

Natuurlijk! leest zeer vlot, op drie avonden had ik het uit. Het is erg duidelijk geschreven, je moet geen diploma tuinieren hebben om het te kunnen begrijpen. Toch wordt bij sommige onderdelen ervan uitgegaan dat iedereen weet wat dat bepaalde begrip is, een leek zoals mezelf weet een aantal dingen nog niet. Gelukkig kon ik dit opzoeken op internet, maar ik vermoed dat er mensen zijn die zich het boek aanschaffen maar geen internet hebben. Op sommige plaatsen in het boek zijn er ook wat schoonheidsfoutjes overgebleven, zoals bijvoorbeeld een zin die twee keer na elkaar komt maar waarin één woord veranderd is. Het is niet vreselijk storend maar je denkt van jezelf wel even dat je dezelfde zin opnieuw gelezen hebt. Wat ik soms ook miste was wat uitleg bij de foto’s. Het zijn erg mooie foto’s die in het boek staan, maar iemand nieuwsgierig zoals mezelf wil graag weten wat het is dat op die foto staat. Een grote plus voor de ‘kids’ tips, het lijkt me erg leuk om je kinderen, nichtjes/neefjes mee bezig te houden en ze ondertussen iets bij te leren.

De opdeling  van het boek vind ik schitterend. De ondertitel van Natuurlijk! is ‘Een ecologische tuin in 10 stappen’ en dat is meteen de opdeling van het boek.
Stap 1 – Zonder is gezonder. Kies voor bio.
Stap 2 – Wat zit er in de grond? Ken je bodem.
Stap 3 – Plant op maat. De juiste planten op de juiste plek.
Stap 4 – Lang leve de laagjes. Plant in laagjes.
Stap 5 – Liever geen bloot. Houd de grond bedekt.
Stap 6 – Weg beton. Minder tegels en beton.
Stap 7 – Gazon? Ja, maar… Maak je gazon kleiner (en maai slimmer).
Stap 8 – Mmmm… moestuin! Kweek je eigen groenten en fruit.
Stap 9 – Composteren is fun. De kunst van het composteren.
Stap 10 – Dieren-rijk. Denk aan de dieren.
Probleempje? Over vervelende beestjes, onkruid en andere kwalen.

Persoonlijk vond ik stap 3, 4, 8, 9 en 10 het interessantst. Uit de rest heb ik ook wel een aantal dingen bijgeleerd, maar deze stappen vond ik het duidelijkst.

Nog een laatste pluspunt is dat je in het boek een korting van 2,5 € vindt op de producten van Naturen.

Je kan Natuurlijk! kopen via de website van VELT. Als VELT-lid krijg je ook nog een mooie korting van 3€.

4 gedachtes over “Recensie – Natuurlijk!

Geef een reactie

