Een vegetarisch ecologisch huwelijk…

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier nog iets schreef. Dat is misschien omdat ik me sinds anderhalve week een getrouwde vrouw kan noemen. Vorige week dinsdag vertrokken we naar Londen om het onder ons tweetjes te vieren. Over dat laatste komen binnenkort nog enkele blogposts.

Omdat we beide al een tien/elf jaar vegetariër zijn, ons zelf vaak tevreden moe(s)ten stellen met een slaatje op een feest/in een restaurant, we op onze trouw geen dierenleed wilden veroorzaken, de bio-industrie niet wilden steunen en zoveel meer redenen, besloten we ons huwelijk volledig vegetarisch en zo ecologisch mogelijk te houden.

We stapten naar De Levensboom (Hasselt) en vroegen of we hier ’s middags konden eten. Hier werd erg enthousiast op gereageerd en onze menu werd al snel samengesteld. Als hapje kregen we komkommer met guacamole waarop een pompoen-currysoep volgde. Het voorgerecht werd een sesampannenkoekje (onze eeuwige favoriet) en het hoofdgerecht een zoetzure seitanstoverij met rösti’s, een torentje van rijst met groentjes en een vers groentenspiesje. Het belangrijkste mag ik echter niet vergeten. Voor de zoetebekjes was er als dessert dè overheerlijke chocoladetaart (Sachertörte) met chocolademousse en speculaasijs.
Iedereen was zéér enthousiast over het lekkere eten. Zelfs de meest fervente vleeseters meldden dat ze hier graag nog een keertje zouden terugkomen en hadden het vlees geen minuut gemist.

’s Avonds wilden we voldoende vegetarische hapjes/snacks aanbieden zodat de gasten die enkel voor het avondfeest kwamen zeker genoeg zouden hebben en degenen die ’s middags reeds van de feestmaaltijd genoten hadden ook nog iets konden meepikken. We keken naar enkele veggie cateraars zoals Greenway, De Broers van Julienne, De Natuurfrituur, … Telkens was er iets wat ons een beetje tegenzat. Uiteindelijk namen we contact op met De Levensboom en vroegen of zij ons aan niemand konden helpen die vegetarische catering aanbood. Na wat rondgebeld te hebben melden ze ons dat ze niet meteen iemand konden vinden maar dat ze zelf onze catering wel wilden verzorgen. We moesten zelfs niet naar elkaar kijken om het antwoord al te weten (voor degenen die twijfelen – JA!). Ze zorgden voor heerlijke koude hapjes zoals gazpacho, falafel, couscous, olijven-tomaat-auberginespiesjes, rösti’s (ook koud èrg lekker), … Opnieuw was iedereen erg tevreden over het eten. Het dessert verzorgden we deels zelf – ik maakte enkele cakes, brownies, sachertörtes en speculaasjes – en we haalden enkele taarten bij de bakker. Ook dit viel erg in de smaak.

Tot zover het vegetarische gedeelte. Wat was er dan zo ecologisch aan onze trouw? Wel, we wouden het zo ecologisch mogelijk doen, zonder aan comfort te verliezen. Ik ben nooit zo’n meisje geweest dat droomde van een prinsessenjurk, bloemen in mijn haar en witte duiven. Daarom koos ik voor iets waar ik nadien nog veel plezier van zal hebben, namelijk een paarse jurk met strakke broek van Sarah Pacini. Sarah Pacini wordt in Europa gefabriceerd, wat een groot ecologisch en ethisch pluspunt is. Mijn partner koos eveneens voor iets wat hij nog kan dragen.
Vervoer voor een groter aantal personen kan voor veel uitstoot zorgen. We vonden het bovendien niet erg verantwoord dat na enkele glaasjes wijn in het restaurant iedereen nog in de auto zou stappen om naar de feestzaal te rijden. Daarom kozen we ervoor een bus in te huren die ons van de wettelijke voltrekking naar de Levensboom zou brengen en van daar naar de feestzaal. Ecologisch voordeel èn het was gezellig om dit samen met onze familie en vrienden te doen.

Als iemand ergens meer informatie over wil, vraag gerust.

13 gedachtes over “Een vegetarisch ecologisch huwelijk…

  1. la merlette blanche zegt:

    Proficiat! 🙂

    En wauw, een écht vegetarisch huwelijk! Ik was vorige week nog op het trouwfeest van mijn neef die zich vegetariër noemt… maar wel nog vis eet. Dus als ik ging vragen of er iets vegetarisch was, kreeg ik eerst als antwoord “hier, dat is allemaal vis”… Maar goed, achteraf kreeg ik toch een bordje met wat sla, tomaat en kaas 😉

  2. Tine Putzeys zegt:

    Proficiat!

    Zou het kunnen dat er een typfoutje instaat? “de bioindustrie niet wilden steunen” ?

    Los daarvan, klinkt als een geweldig leuk feest. Deed Roberto zelf de catering? Dan was het zeker plezant.

    Geen negatieve reacties gehad vooraf? Achteraf zal alles zeker in orde zijn, maar ik heb de indruk dat nog veel mensen weigerachtig staan. En als de familie dan financieel steunt, willen ze al eens iets doordrukken.

    • Sara (The Veggie Eco-Life) zegt:

      Bedankt! 🙂

      Ik heb het aangepast, vergeet nogal vaak streepjes.
      Ze hebben alles in het restaurant klaargemaakt en we hebben het meegenomen naar de zaal. Alles was koud, dus iedereen kon gewoon zijn bordje opscheppen (of uit het vuistje eten.. in de vroege uurtjes).

      Vooraf eigenlijk helemaal geen negatieve reacties gehad! Onze ouders zijn ons vegetarisme ondertussen al gewoon en staan er allemaal heel erg voor open. Het grootste deel van onze familie staat er ook open voor, misschien dat sommigen in stilte hun bedenkingen hadden ;). Ik vond het wel leuk en eerlijk dat iemand nadien kwam zeggen dat ze niet goed wisten wat ze er van moesten verwachten, maar het uiteindelijk heel erg lekker vonden.

  3. fiekefatjerietjes zegt:

    hoi Sara!
    proficiat met jullie huwelijk!
    Wat grappig, ik lees dit bericht pas nu we terug zijn van onze grote reis, waar ik zelf ten huwelijk ben gevraagd door mijn vriend! Spannend!
    Je blogpost zal een inspiratiebron zijn, ik wil ook graag een niet-klassiek feest en liefst met vegetarisch eten (al zal het niet volledig veggie zijn vrees ik).
    Komt er nog een foto van het kersverse paar?
    groetjes!
    fieke

    • Sara (degroenekeuken) zegt:

      Dankje Fieke! Ik zag het al dat je verloofd bent, gefeliciteerd! Hopelijk was de reis verder ook heel leuk 🙂
      Is je vriend.. euhm, verloofde , ook vegetariër? Ik heb wel het geluk dat we allebei vegetariër zijn, dat maakt zo’n beslissingen nog wat makkelijker.
      Als je een foto wil zien, kan je altijd eens op facebook kijken, daar staat er waarschijnlijk wel eentje op. Alleszins al veel succes met het plannen van de trouw!

      • fieke zegt:

        De reis was zeker heel leuk! Enorm veel prachtige natuur gezien…
        Ik ben de enige vegetariër hier… Een volledig vegetarisch/veganistisch feest zal er niet in zitten, dus ik hoop op een goeie catering die er wat van af weet (desnoods geef ik recepten aan de kok). Of we moeten met gesplitste cateraars werken maar dat is ingewikkeld denk ik…

        • Sara (degroenekeuken) zegt:

          Dan moet het wel leuk geweest zijn 🙂 k zou ook graag eens een grotere reis ondernemen, maar ’t zal nog een tijdje moeten wachten..
          Ik zou je wat tips willen geven rond catering, maar het is sowieso niet makkelijk om echt goede catering te vinden. Googelen maar of heeft EVA zo geen adresjes? 😉

          • fiekefatjerietjes zegt:

            Het was een speciale ervaring, zo’n grote reis. Ik had nog nooit eerder zo’n grote reis gemaakt, en was ook nog nooit eerder zo ver geweest. Maar het is echt 200% meegevallen! We zijn nu volop bezig met de foto’s sorteren, je zal die wel zien verschijnen op Facebook!
            Op de site van EVA staan veel cateraars, onze trouw zal wel aan de andere kant van het land plaats vinden dus vb. De Levensboom is (jammergenoeg) geen optie!

Geef een reactie

