Melk is NIET goed voor elk!

Waaaaat? Melk is niet goed voor elk?

Steeds vaker wordt duidelijk dat melk niet zo gezond is als men denkt. Vele initiatieven, campagnes en websites promoten thans het gebruik van zuivelproducten, zoals deze. Vaak gesponsord door overheden, zelfs door de Europese Unie. Je zou denken dat je gerust heel wat zuivel kan consumeren, als ‘bevoegde instanties’ dit aanraden en zelfs de zuivelindustrie subsidiëren.

Gerespecteerde onderzoeksinstituten en organisaties komen echter tot andere conclusies. Zo heeft het Physicians Committee for Responsable Medicine (USA) een aantal bevindingen samengenomen en gepubliceerd op hun website. Hieruit blijkt dat melk niet noodzakelijk een positief effect op osteoporosis heeft, dat volle melkproducten zeer veel (ongezonde) vetten bevatten welke kunnen leiden tot cardiovasculaire ziektes, dat het consumeren van veel zuivel negatieve invloed heeft op de ontwikkeling van verschillende soorten kanker, etc. (Een Nederlandse vertaling van het artikel van de PCRM vind je hier).

Bovendien zijn melkproducten niet alleen ‘niet goed’ voor jezelf, ze zijn ook niet goed voor de dieren en het milieu. Het leven van melkkoeien is geen rozengeur en maneschijn.
Allereerst krijgen melkkoeien vaak niet de kans om rustig in de weide te grazen, ze moeten op stal en krijgen vaak voeding welke niet helemaal geschikt is voor hen. Om melk te geven moet een koe een kalfje gekregen hebben. Na ongeveer twee weken wordt dit kalf reeds van de moeder weggehaald en wordt de koe verder gemolken. Ook hier geen idyllisch plaatje van de boer/boerin die met de emmer onder de uier de koe melkt. Neen, een ware industriële installatie zorgt ervoor dat de koe wordt gemolken. Degenen die ‘Our Daily Bread‘ gezien hebben, weten exact waarover ik het heb. De vrouwelijke kalfjes worden gehouden om als melkkoe te dienen en de mannelijke kalfjes worden vetgemest tot ze zo’n 6 maanden oud zijn om dan geslacht te worden en als kalfsvlees verkocht te worden. Na een aantal maanden wordt de koe opnieuw kunstmatig geïnsemineerd, waarna het hele proces opnieuw begint. De koeienmelk die wij drinken, is dus eigenlijk bedoeld voor het kalf wat weggehaald werd van zijn/haar moeder. Bovendien wordt de koe geslacht wanneer ze niet meer genoeg presteert (lees: niet meer genoeg melk geeft om winstgevend te zijn), vaak is dit al na +/- 5 jaar, terwijl een koe makkelijk 20 jaar wordt.

Daarbovenop stoten koeien ook nog eens zeer veel methaangas uit, welk een verwoestende impact heeft op het milieu. Ook wordt er erg veel energie verbruikt met het melken en voeden van de koeien. Èn om melk consumptieklaar te maken worden er liters en liters water gebruikt.
Alpro en Ecofys maakten een vergelijking tussen sojamelk en koemelk en kwamen tot de conclusie dat er voor koemelk 3 keer meer land en 2,5 keer meer water wordt gebruikt en 5 keer meer CO2  wordt uitgestoten dan voor het maken van sojamelk.

Dit allemaal terwijl er zo veel alternatieven te vinden zijn! Ondertussen kent iedereen de sojaproducten van Alpro Soya. Iets minder bekend is het biologische zusje, Provamel. Niet alleen hebben ze een heel gamma van sojamelk in diverse smaken, ze bieden bovendien yofu (sojayoghurt), sojaroom, pudding, etc. aan. Nu is er over soja heel wat tegenstrijdige informatie te vinden: is het gezond of niet? Persoonlijk vind ik het erg lekkere producten, ik heb een lichte verslaving ontwikkeld voor de soja chocolademelk en de vanille pudding. Neen, sojamelk smaakt niet hetzelfde als koemelk, maar ik drink liever sojamelk om zo weer mijn steentje bij te dragen voor het milieu, het dierenwelzijn en mijn gezondheid.
Als je een wantrouwen ontwikkeld hebt tegenover sojaproducten, zijn er nog genoeg andere alternatieven! Zo bestaat er tegenwoordig ook rijstmelk, amandelmelk (en andere notenmelk), kokosmelk, havermelk, speltmelk, and so on. Deze vind je vaak niet in de supermarkt – in tegenstelling tot Alpro – maar BioPlanet, BioShop, Origin’O en andere bio-winkels bieden een diversiteit aan melk aan.

Omwille van deze redenen kan ik het initiatief ‘MELK MOET NIET‘ van EVA enkel toejuichen. Naast een lijst met alternatieven (en waar je welke het best in kan gebruiken), de invloed op je gezondheid, op het milieu en het dierenwelzijn bieden ze oooooverheerlijke recepten aan. Je merkt meteen dat het niet alleen positiever is om minder of geen koemelk te gebruiken, maar eveneens dat je even lekker zonder koemelk kan koken dan met (of misschien zelfs lekkerder?). Ik ga alvast de tiramisu en chocolademousse uitproberen. Pannenkoeken met een alternatieve melk smaken trouwens eens zo goed als die met koemelk (heel mijn gezin kan dit beamen).

Als deze post je nog steeds niet overtuigd heeft, lees dan zeker alle informatie die te vinden is op Melk Moet Niet eens door, misschien slaagt deze info er wel in je te overtuigen. Verder heb ik nog een kleine lijst met interessante artikels waarin je meer informatie en stof tot nadenken vindt:

Wat is jouw favoriete melk?


12 thoughts on “Melk is NIET goed voor elk!

  1. soya toetjes zijn veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lekkerder, proef je tenminste chocolade of vanille.
    Zelf maken met chocolade en silkentofu is ook de bom!

    1. Ik heb zelf nog geen havermelk geprobeerd.. Moet ik binnenkort eens doen! De amandelmelk van Provamel staat hier nog aangeraakt, dus die ga ik binnenkort eens proberen. Rijstmelk vind ik trouwens helemaal niet lekker, de structuur vind ik echt vreselijk :s brr.

  2. Oh, nog een sojachocomelkverslaafde! Altijd leuk om te weten dat je niet alleen bent he😉

    De chocomousse van “Melk moet niet” heb ik trouwens al zéér vaak gemaakt, iedereen aan wie ik hem voorschotel, is er dol op – mijn klein zusje heeft zelfs gevraagd om hem op kerstavond te maken, want “die is suuuuuperlekker”🙂

    Misschien heb je de tiramisu intussen al getest, maar indien niet zou ik aanraden om ontgeurde zonnebloemolie of kokosolie te gebruiken. Ik gebruikte ‘gewone’ zonnebloemolie, maar dat vond ik toch een raar smaakje hebben. Misschien wordt dat wel verdoezeld als je het recept helemaal volgt (ik gebruikte namelijk geen koffie (ik lust dat niet) noch amaretto, maar sojachocomelk…)

    1. Bedankt voor de tip, ik zie het wel een beetje laat😉 Ik heb ze beide geprobeerd met Kerst. De chocomousse vond ik echt heerlijk! De tiramisu een beetje minder maar dat kwam vooral omdat ik vind dat het mengsel van koffie en amaretto wat meer mag zijn, zodat de cake goed ‘papperig’ is. De amaretto was trouwens zo weinig dat ik het er helemaal niet in proefde (en ik drink zelden alcohol, dus proef het normaal gezien zeer snel). Ik had trouwens arachideolie gebruikt, omdat dit sowieso niet veel smaak heeft, gebruik het vaak om dingen te bakken.
      Leuk om zo ervaringen uit te wisselen😉

  3. Mensen die sojamelk, tofu, tempeh, en sojavlees eten, krijgen teveel isoflavonen (fyto-oestrogenen) binnen, en die verhogen de kans op borstkanker en verstoren de schildklier ook.

    1. Daar zijn verschillende studies het niet eens over, diverse onderzoeksresultaten spreken elkaar tegen (A zegt dat je er kanker van krijgt en B zegt dat het kanker tegen gaat)… Het valt dus af te wachten wat volgende onderzoeken zullen zeggen.
      Zoals ik in deze post reeds vermeld, zit in dierlijke melk ook heel wat stoffen die eigenlijk niet zo goed voor je zijn. En er zijn nog heel wat andere alternatieven zoals havermelk, notenmelk, kokosmelk, rijstmelk, … Iedereen bepaalt natuurlijk zelf wat zij/hij drinkt of niet drinkt.🙂

Geef een reactie

