Zij doen het goed! – Happy Herbi

In dit nieuwe project ‘Zij doen het goed!‘, komt er telkens iemand aan bod die een inspirerend initiatief heeft opgestart. Uiteraard heeft dit initiatief telkens een vegetarische/veganistische en/of ecologische component. Zo krijgen jullie de kans om nieuwe dingen te leren kennen en zelf ook een beetje geïnspireerd te geraken!

Dit keer is het Daphne Wessel, de vegan duizendpoot van Happy Herbi.

Het ontstaan van mijn missie
Ik ben Daphne Wessel (1984), een creatieve ondernemer uit Hoorn. Vanaf mijn 18e wilde ik al ondernemen, maar ik had zoveel ideeën dat ik niet kon kiezen. Ik wist alleen dat mijn talenten in wilde zetten ten goede van de dieren.

In maart 2009 werd ik veganist, naar aanleiding van het boekje Skinny Bitch. In het veganisme ontdekte ik mijn passie. Het was zo’n eye opener voor me en het bracht me zoveel voordelen, dat ik dit graag met de rest van de wereld wilde delen.
Voor melk en eieren worden er namelijk ook dieren slecht behandeld en gedood. Vrijwel alle dierlijke producten zijn zeer belastend voor het milieu en de mensen in de derde wereld zijn ook de dupe van onze eetgewoontes, omdat wij hun land gebruiken voor de veeteelt. Voor je gezondheid is er ook zoveel winst te behalen met plantaardig eten.
Sowieso is het heerlijk om een levensstijl te hebben, waarbij je geen schuldgevoel meer hebt tegenover jezelf en medeaardbewoners. Je geniet juist intens van alle heerlijke nieuwe smaken, die te ontdekken vallen in de plantaardige keuken.
Het werd al snel mijn missie om mensen duidelijk te maken hoe lekker, maar ook hoe noodzakelijk een plantaardig eetpatroon is.

De groei van Happy Herbi
Ik begon al heel snel met het verkopen van vegan taarten op markten. Daarna begon ik, in die tijd nog als vrijwilliger, met het verzorgen van cateringopdrachten en het geven van workshops. Eind 2009 bedacht ik de naam Happy Herbi. In 2010 was Happy Herbi meer een hobby dan een serieuze onderneming. Maar vanaf 2011 loopt het erg goed, vooral dankzij een paar zeer tevreden grote opdrachtgevers die mij regelmatig inschakelen.
Naast catering, workshops en verkoop op markten, heb ik ook een huiskamerrestaurant in Hoorn. Mensen kunnen op afspraak een driegangenmenu bij me komen eten, met een groep van maximaal 8 personen. Ongeveer 1x per maand kan men een driegangenmenu van Happy Herbi komen eten bij New Fork in Rotterdam. Ik organiseer dus ook dinertjes en lunches bij andere horecagelegenheden in het land.
Daarnaast verkoop ik ook mijn bonbons online, ze kunnen verzonden worden per brievenbuspost. Momenteel zijn er 12 soorten.

Van vegan naar raw vegan
Het verdiepen in voeding en het experimenteren ermee is verslavend. Na het lezen van Thrive, Een leven lang fit en het zien van de video’s van Freelee over het 80-20-10 dieet gaan mijn eetgewoontes steeds meer richting raw vegan. Happy Herbi beweegt daarin mee. Ik ontwikkel nu een raw vegan aanbod. Er is nu een klein assortiment raw food koekjes, die zowel glutenvrij, suikervrij als zoutloos zijn. Deze gaan binnenkort ook verkocht worden via de website.
Het is leuk dat de activiteiten waar ik mijn geld mee verdien, zo afwisselend zijn.

Inspireren en vooroordelen wegnemen
Sommige mensen denken dat Happy Herbi alleen voor veganisten is en vragen of het niet moeilijk is, om voor zo’n kleine doelgroep te werken. Dan leg ik ze uit, dat het leuke van plantaardig eten is, dat het voor iedereen geschikt is! Iedereen kan er van genieten, het is het meest sociale eetpatroon!
Sowieso focus ik me met mijn bedrijf juist op de mensen die (nog) niet veganistisch leven, maar die wel al nadenken over hun voeding, “de bewuste genieter”
Ik probeer met Happy Herbi mensen op een positieve manier in aanraking te brengen met plantaardig eten. Ze te laten zien en proeven hoe goed, plantaardig eten is, in plaats van de aandacht te leggen op hoe slecht dierlijk eten is. Ik probeer de vele vooroordelen die er zijn over veganisme weg te nemen. Veel mensen denken dat het eten saai, duur, of moeilijk is. Maar na een Happy Herbi experience weten ze wel beter. Op het moment dat ik een hele groep niet-vegans zie eten van mijn plantaardige maaltijden en daarna overladen wordt met complimenten, voel ik me echt even tevreden en voldaan.

Sinds ik mijn bedrijf begonnen ben krijg ik vaak van mensen te horen dat ik ze inspireer. Dat is het grootste compliment wat je mij kunt geven. Er zijn er al meerdere mensen veganist geworden na een ervaring met Happy Herbi. Vele anderen minderen met het gebruik van dierlijke producten.

Toekomst..
Ik heb nog veel plannen met mijn bedrijf. Ik wil een kleurrijke mobiele keuken om gezonde snacks te verkopen op festivals. Ik wil vegan citytrips organiseren. Ik wil een digitaal magazine uitbrengen. Mijn grootste droom is een eigen restaurantje wat gecombineerd is met een winkeltje, waar allerlei vegan verantwoorde producten te koop zijn: kleding, (woon)asseccoires, verzorgingsproducten. Alles in de kleurrijke Happy Herbi stijl. Kortom, nog veel dromen die tot werkelijkheid gebracht moeten worden. Maar Ik ben trots en blij dat ik nu eindelijk kan leven van iets wat zo goed bij mijn idealen, talenten en persoonlijkheid past. Vooral na 10 jaar schoonmaakwerk te hebben gedaan!

Een erg leuk artikel Daphne, bedankt om hieraan mee te werken. Nog heel veel succes met Happy Herbi, ik twijfel er niet aan dat je nog mooie dingen gaat doen, zeker met zo’n creatieve en inventieve geest! Aarzel niet om een kijkje te nemen op haar prachtige site. Voor catering, workshops, lekker eten en veel meer moet je bij Happy Herbi zijn.

Vorige posts in deze categorie:
Bio’ty Lab

4 gedachtes over “Zij doen het goed! – Happy Herbi

Geef een reactie

