Zij doen het goed! – I love eco

In dit nieuwe project ‘Zij doen het goed!‘, komt er telkens iemand aan bod die een inspirerend initiatief heeft opgestart. Uiteraard heeft dit initiatief telkens een vegetarische/veganistische en/of ecologische component. Zo krijgen jullie de kans om nieuwe dingen te leren kennen en zelf ook een beetje geïnspireerd te geraken!

Dit keer is het Steffi De Bie, van het supermooie I love eco!

Goeiemorgen! Steffi, 37 jaar, mama van twee geweldige kids, gehuwd met een bijzonder lieve man. Eén jaar geleden werd mijn online spruit I ♥ eco geboren. Een vrolijke online webgids voor iedereen die op zoek is naar leuke spullen met een hart voor de natuur!

Hoe ben je op het idee gekomen om I ♥ eco te starten?
Op een bepaald moment in je leven sta je eventjes stil en denk je na. Het kriebelde al lang om zelf iets uit de grond te stampen zodat ik mijn steentje zou kunnen bijdragen. In mijn zoektocht botste ik op een documentaire over het Cradle to cradle-principe. De passie in hun ogen, wakkerde mijn verlangen aan om zelf iets te beginnen.

Hoe ben je hieraan begonnen?
Mijn zoektocht begon op het internet. Ik ontdekte dat er allerlei propere alternatieven bestonden voor dagdagelijkse producten. Zovele zelfs dat de zoektocht eindeloos bleek. Zo ontstond het idee om een leuk verzamelplekje te creëren met toffe ecoproducten, gelinkt aan een online verkooppunt.

Hoe heb je het uitgewerkt en welke stappen moest je nemen?
Ik nam een jaar de tijd om mijn ideeën uit te werken en ze te laten groeien. Na een cursus bedrijfsbeheer, het opstellen van een business plan en een zoektocht naar de juiste partners nam ik een duik in het onbekende.

Kwam je moeilijkheden tegen? Hoe ging je hiermee om?
De grootste uitdaging was (en is nog steeds) dat je met een minimum aan investering qua tijd en middelen, een maximum aan resultaat moet behalen. Als starter moet je met een gezonde dosis enthousiasme de klus klaren. Maar dat wakkert je creativiteit aan en daar hou ik wel van! Verder was de balans vinden tussen gezin en werk onverwacht moeilijker dan gedacht. Je zaak runnen in je eigen huis heeft zijn voordelen, maar het betekent ook dat je het nooit helemaal los kan laten.

Wat vind je het leukste aspect aan I ♥ eco?
De toffe reacties van onze ecolovers vind ik ongetwijfeld het leukste aan I ♥ eco. Dankzij de sociale media ontstaat er een  mooie interactie met je bezoekers. Hier leer ik elke dag uit en het geeft me ook de energie om ervoor te blijven gaan….

Waren er administratieve of technische struikelblokken?
Ja, tuurlijk! Ook al was mijn verlangen om zelfstandig te worden héél groot, je kan onmogelijk inschatten wat de impact ervan is tot het zover is. Je staat letterlijk voor alles zelf in en dat is soms niet makkelijk.

Wat drijft en motiveert je om er mee verder te gaan?
Passie! Ik las onlangs de quote: “A job isn’t just a job. It’s who you are.”
Je eigen project kunnen uitbouwen en vormgeven is dus een bijzonder leuke uitdaging!

Hoe blijf je vernieuwen?
Ik blijf nieuwe zaken uitproberen, die soms lukken en soms ook weer niet.
Maar dat is niet erg want daar leer je uit! Van nature ben ik altijd op zoek naar hoe ik dingen kan verbeteren, hoe ik het nog beter kan doen. Dat is wat het net zo interessant maakt voor mij.

Hoe is I ♥ eco geëvolueerd en zie je het evolueren?
I ♥ eco zat met de webgids op het juiste spoor maar vanuit de gedachte om nog meer inspiratie te kunnen delen, is onze tweede telg geboren: onze blog! Inspiratie met een hart voor de natuur!
I ♥ eco blies een tijdje terug trouwens haar eerste kaarsje uit. En om al onze volgers te bedanken  lieten we een mooie winter-weekmenu-planner ontwerpen door Lieke Van Der Vorst. Gratis te downloaden via deze link.

Waar wil je met I ♥ eco naartoe?
We willen mensen met een groen gevoel blijven inspireren en hen op weg helpen in hun zoektocht naar het ecodenken.

Welke tips heb je voor andere mensen die eco willen leven of die zelf een eco-project willen starten?
I ♥ eco gelooft dat elke kleine stap in de groene richting een goeie stap is. Neem eens een keertje de fiets, kijk eens uit naar ecologische alternatieven voor dagdagelijkse inkopen… kortom leef bewuster! Wees lief voor jezelf en voor de natuur..
In België is er zeker nog ruimte voor mooie ecowebshops. Kies voor een origineel concept, ga ervoor en je komt er wel!

Wat een mooie gastpost… Ik denk dat we de raad en creativiteit van Steffi en I ♥ eco allemaal kunnen gebruiken! Je kan, buiten de site, de nieuwe tips en producten ook volgen via Twitter en Facebook. Heel erg bedankt voor je inspiratie Steffi en nog veel succes met het verder ontwikkelen van  I ♥ eco!

Vorige posts in deze categorie:
Bio’ty Lab
Happy Herbi

3 gedachtes over “Zij doen het goed! – I love eco

Geef een reactie

