Snel en gezond wokken!

Soms wil ik iets gezond klaarmaken, maar vind ik de tijd niet om uitgebreid te koken. Ik denk dat één van de makkelijkste oplossingen hiervoor is om je wok, groenten en noedels uit de kast te halen!

Wok met tofu, groenten en noedels.

300 g noedels (bv. soba noedels)
een zak verse spinazie
3 grote wortels
een zak sojascheuten
300 à 400 g tofu
3/4 kop groentebouillon
een beetje olie (bv. arachide-olie)

Kook het water om je noedels te koken.
Verhit ondertussen de groentebouillon in de wok en kook de wortels tot ze zacht maar nog steeds een beetje knapperig zijn. Snijd de tofu in blokjes.
Giet de wortels af, door een zeef boven een grote kop te plaatsen, om de groentebouillon te bewaren.
Verhit wat olie in de wok en bak de tofu tot deze knapperig wordt aan de buitenkant.
Voeg de spinazie, wortels en sojascheuten toe. Laat dit niet te lang bakken, enkele tot de spinazie zacht begint te worden en de sojascheuten hun bite niet verliezen – dit duurt zo’n 3-tal minuten.
Serveer de noedels met de groenten en tofu er bovenop. Werk af met de saus en eventueel wat koriander.

Ondertussen heb ik dit gerecht ook al zonder de tofu gemaakt (zo gaat het nog sneller) en miste het niet echt.

Bij noedels hoort uiteraard een lekker sausje. Ik hou van een zoete maar pikante saus.

Zoet-zure pikante saus:  

ongeveer een 1/2 kop van de groentebouillon
3 el sojasaus
2 el rijstazijn
1-2 el bruine suiker
1 volle tl cayenne peper of sambal oelek
zout en peper naar smaak

Mix alle ingrediënten door elkaar, voeg meer suiker en/of rijstazijn toe naar smaak.
Je kan ook altijd limoen of citroen gebruiken in plaats van de rijstazijn, of een combinatie van de twee.

Geniet van deze gezonde en snelle maaltijd!

2 gedachtes over “Snel en gezond wokken!

  1. Miss Healthy zegt:

    Ik kook eigenlijk nooit met tofu. Het lijkt me helemaal niet lekker. Hoewel als het goed gemaakt is, ik het wel lekker vindt… alleen ik kan het zelf niet zo goed 😉 maar misschien binnenkort eens proberen. De blokken zijn alleen zo groot.

    Verder: ik geef jou de Liebster Blog Award (http://www.createyourhealthylifestyle.nl/liebster-blog-award/) Ik kreeg hem van een ander blog, en nu geef ik hem aan jou omdat ik jouw blog erg leuk vindt om te lezen. Alsjeblieft 🙂

    • Sara (The Veggie Eco-Life) zegt:

      Hmm, ik kan echt genieten van tofu! In zoiets als dit bak ik het gewoon in wat olie, maar het best is als je het goed op voorhand marineert en dan bakt in een pan met anti-aanbaklaag en wat olie. Ik zal binnenkort misschien een receptje daarvoor doen 🙂

      En heeeel erg bedankt! Ik vind het echt superlief 😀 Nu nog even kijken aan wie ik m ga geven!

Geef een reactie

