Chocolade Maand!

Ik hou van chocolade. Iedereen die er niet van houdt, vind ik een beetje gek. Maar een beetje gek mag best. Toen ik klein was, kon ik intens genieten van een stukje witte chocolade met gepofte rijst. Ik werd die witte chocolade snel beu en stapte over op melkchocolade. Nu ik echter probeer om zoveel mogelijk veganistisch te eten, heb ik melkchocolade helemaal uit mijn smakenpallet geschrapt en eet enkel nog zwarte chocolade. Gelukkig voor mij komt dit goed overeen met mijn huidige smaak. In zwarte chocolade proef je namelijk ècht de chocolade. Toegegeven, ik vond het heel erg jammer toen ik merkte dat mijn favoriete chocolade, Côte d’Or, niet veganistisch is. Neen, zelfs de pure en extra pure chocolade niet. Op de website staat thans aangegeven dat er geen melk in zit. Op het pakje staat wat anders, op z’n minst vreemd (ofwel is het op die twee maanden tijd veranderd, volgende keer checken in de winkel!).
Update: Ik heb in de supermarkt nog eens gekeken naar de verpakking van beide chocolades en hier staat wel degelijk op dat ze melk bevatten. Ik heb Côte d’Or hiervoor een e-mail gestuurd.
Update 2: Ik ontving onderstaande reactie van Côte d’Or:

“Geachte mevrouw,
Wij ontvingen uw reactie over Côte d´Or.
De recepten « Noir de Noir » en « Puur » van Côte d’Or zijn niet veranderd, maar de Europese wetgeving is enorm verstrengd wat betreft de limieten van melk in de producten.
Dus inderdaad er zit geen melk in deze recepten, maar wij vermelden sinds kort op de verpakking « BEVAT MELK » omdat wij niet met 100% zekerheid kunnen uitsluiten dat minieme sporen van melk in de producten aanwezig zouden kunnen zijn wegens crosscontaminatie.
Wij hopen dat u hiermee voldoende geïnformeerd bent.
Met vriendelijke groet,
Consumentendienst
Kraft Foods België bvba”

Helemaal tevreden ben ik met dit antwoord niet, aangezien er ‘melkpoeder’ bij de ingrediënten staat en dit niet echt iets te maken heeft met crosscontaminatie. 

Om mijn liefde voor chocolade met jullie te delen, benoem ik mei tot de Maand van de Chocolade op Vegetarisch Ecologisch Leven. Mijn plan is om heel wat reviews van chocolade de revue te laten passeren en uiteraard zullen er ook enkele bekende, maar ook wat uitzonderlijke, recepten langskomen. Als jij ook jouw liefde voor chocolade wil delen, op wat voor manier dan ook, laat het zeker weten!

Een gedachte over “Chocolade Maand!

Geef een reactie

