Doe de Test: Chocolade! Cavalier Belgian Chocolate Stevia

De eerste van een aantal chocolade! posts… Ik hoop jullie met deze posts warm te maken voor een aantal lekkere veganistische chocolades. VEL heeft mei niets voor niets uitgeroepen tot Maand van de Chocolade.

De donkere chocolade met stevia van Cavalier mag de spits afbijten.
Ingrediënten (overgenomen van de verpakking):
cacaomassa, voedingsvezels (dextrine, inuline, oligofructose), zoetstoffen (erythritol, steviolglycosiden), cacaoboter, emulgator: sojalecithine, natuurlijk vanillearoma.

Voedingswaarde per 100g:
Energie: 411 kcal / 1722 kJ
Eiwitten: 5.2 g
Koolhydraten: 18.6 g
waarvan polyolen: 9 g
waarvan suikers: 3 g
Vetten: 34.5 g
waarvan verzadigde: 21.6 g
Natrium: 5 mg
Vezels: 35 g

Ik denk dat er, ondanks de suikers, chocolades zijn die ik op dit vlak aangenamer vindt. Toch zitten er geen vreemde ingrediënten in en kon de voedingswaafrde ook heel wat erger. Een groot voordeel is dat de cacao en het vanillearoma van fair trade origine zijn.

De smaak van een stukje Cavalier chocolade is lang niet slecht, maar ik ben er ook geen fan van. De stevia maakt de chocolade toch anders zoet. Het is zeker wel het proberen waard, zeker voor mensen die willen of moeten minderen met suiker.
Ik pobeerde deze chocolade uiteraard door in mijn mond te laten smelten, want eerlijk is eerlijk, ik geniet nog het liefst van een puur stukje chocolade (en dan heb ik het niet over de donkerheid). Ook gebruikte ik het als ‘chocoladeverrassing’ in agavecupcakes (uit Vegan Cupcakes Take Over The World) en in mijn warme haverpap als ontbijt. Wat ik daaraan wel leuk vind is dat je de stevia minder proeft en het ook niet overdreven zoet is.

Deze chocolade zal vast wel nog eens in mijn winkelkar belanden, al zal het niet elke maand zijn. Zeker voor mensen die moeten opletten met suiker is dit een aanrader!

In België is deze chocolade te koop in de Delhaize aan € 2.19 en in de Bioplanet aan € 2.30 – als je 3 stuks koopt is het € 2.14 / stuk. Voor deze prijs heb je een pakje donkere chocolade van 85 g.

2 gedachtes over “Doe de Test: Chocolade! Cavalier Belgian Chocolate Stevia

  1. Huiden zegt:

    Dat is nu niet direct wat ik had verwacht.
    slechts 55% cacao(massa?)
    vandaar de matige smaak wellicht.
    voor die prijs mag je meer verwachten.
    vriendelijke groeten

Geef een reactie

