Gelaagd Bananen Brood

Bananenbrood… Ik vond het altijd een beetje gek klinken. Brood en bananen leek me namelijk een vreemde combinatie. (Oké, misschien niet zo vreemd, aangezien mijn mama vroeger fijngeprakte banaan met bruine suiker op haar snee brood deed).
Omdat hier een stelletje bananen, 4 om precies te zijn, overrijp aan het worden waren, probeerde ik het toch eens uit. Ik hou echter nooit op met zoeken naar een recept, dus na een tijdje had ik een aantal recepten voor veganistisch bananenbrood bij elkaar. Een recept met cacao van That’s So Vegan leek me het best, maar ik paste nog wat dingen aan.

Wat blijkt? Ik snap niet waarom ze dit bananenbrood noemen. Omdat iedereen dit doet heb ik het ook maar zo genoemd maar uiteindelijk is het een lekkere cake waar je banaan in proeft. Het smaakt ook niet heel erg bananerig – als we dat even tot een correct Nederlands woord rekenen -, de licht zoete smaak komt net genoeg tot zijn recht. En de cacao… die maakt het natuurlijk helemaal af!

Gelaagd Bananen Brood (Geïnspireerd door dit recept van That’s So Vegan)

Voor 1 cake

1/4 cup arachideolie
1/4 cup bruine suiker
1/2 cup witte suiker
4 rijpe bananas
1/2 cup appelmoes
1/3 cup vanille sojamelk
1 1/2 tl appelciderazijn
1 tl vanille
1 cup bloem
1 cup volgranen bloem
2 1/2 tl bakpoeder
2 el cacao poeder

Verwarm je oven voor op 180°C en wrijf een rechthoekig bakblik in met boter.
Meng in een grote kom de olie en suiker door elkaar. Laat de vanille sojamelk en de appelciderazijn voor enkele minuten stremmen.
Prak de bananen fijn in het olie-suikermengsel. Meng de appelmoes, vanille sojamelk en de vanille erdoor. Zift de bloem en het bakpoeder in de kom en meng. Let op: mix het niet te fijn, je doet dit best met een vork of spatel.
Giet de helft van het deeg in de bakvorm en meng dan het cacaopoeder door het overgebleven deeg. Giet dit op de rest van het deeg en plaats in de oven voor 50 minuten tot een uur.
Tip: om te kijken of de cake goed gaar is, gebruik ik altijd een oude breinaald. Dit is handiger dan een tandenstoker of vork omdat je hiermee tot heel beneden aan de bakvorm kunt prikken (zonder je handen te verbranden ;)).

Smakelijk!

Een gedachte over “Gelaagd Bananen Brood

Geef een reactie

