Quinoa Salade met Mango Dressing

Vorig weekend organiseerden J. en ik een barbecue voor onze vrienden, omdat ze zo lief waren geweest om ons te komen helpen bij de afbraakwerken aan ons huis. Ik ben een volledige dag bezig geweest in de keuken met groentjes te snijden, verschillende salades te maken, veganistische burgers (uit The Best Veggie Burgers On The Planet) te bereiden en uiteraard een lekker dessert. Heerlijk vind ik dat, niets anders moeten doen dan een hele dag koken.

Burgers zijn lekker, maar ik kijk altijd het meest uit naar de zijgerechten, de “slaatjes”. Deze Quinoa Salade was één van de vier salades die ik maakte. Het zoete van de mango en het zure van de citroen in de dressing maakt dit tot een heerlijk fris en zomers gerecht.

Quinoa Salade met Mango Dressing (geïnspireerd door dit recept van Vanilla & Spice)

Voor 4 personen

1 cup quinoa
1 blik kikkererwten
1 rode paprika

1 avocado
1/3 cup zonnebloempitten

Voor de dressing:
1 rijpe mango
1/4 cup citroensap

1 el olijfolie (EV)
1 handvol koriander

1/4 – 1/2 tl cayennepeper
zwarte peper

Kook de quinoa en bereid ondertussen de dressing. Dit doe je door de mango in kleine blokjes te snijden en, samen met de andere ingrediënten, in de blender te doen. (Eerst gebruikte ik 1/4 tl cayennepeper, voor mij was dit iets te mild van smaak. Heb jij het graag wat milder van smaak? Dan gebruik je best die 1/4 tl).

Spoel de kikkererwten goed af en snijd de paprika en avocado in blokjes. Doe ze samen in een kom. Laat de quinoa wat afkoelen en voeg aan de groenten toe.

Giet de dressing over de quinoasalade en geniet!

Tip: Wanneer je nog wat bite wil hebben in je salade, giet je de dressing pas op het laatste moment erover. De dressing trekt namelijk tamelijk fel in de quinoa waardoor de structuur wat zachter wordt.

Een gedachte over “Quinoa Salade met Mango Dressing

Geef een reactie

