30 Dagen (+) Veganistisch

Eindelijk… Na lang aanpassen richting veganisme waag ik in september de stap met de 30-day vegan challenge. Eigenlijk doe ik niet echt mee met het programma, ik kies namelijk zelf mijn gerechten en als ik ergens ondersteuning nodig heb, zoek ik dit wel op het internet of stel een vraag op Twitter. Het leek me echter leuk om langzaamaan te beginnen en eerst 30 dagen de proef op de som te nemen. Toch denk ik dat er geen weg meer terug is… Voor mezelf kan ik niet langer het gebruik van zuivel en eieren verantwoorden. (Over eieren van onze eigen kippen moet ik nog heel wat nadenken, ik ben er nog niet uit maar neig eerder naar het wèl gebruiken van die eieren).

Sowieso lijkt de eerste maand me het moeilijkst. Het is aanpassen qua ingrediënten lezen op verpakkingen. Chance dat ik dit de afgelopen maanden toch al wat meer bekeek. De grootste uitdaging is sociaal eten. Hoe moet het op mijn werk? Hoe moet het als ik ga uiteten met familie? Het lijkt me absoluut niet gemakkelijk, maar ik probeer er een oplossing voor te vinden. Op zoek gaan naar een vegan broodje is niet gemakkelijk, desnoods laten we de kaas en mayo weg en houden een broodje met groenten over. ’t Is misschien een beetje droog, maar zo vaak gebeurt het ook niet dat ik een broodje ga halen. Uit eten, dan bellen we op voorhand naar het restaurant en proberen uit te vinden of er iets geschikt is.. Wat ik er al niet voor over heb, ik heb namelijk een hartsgrondige hekel aan bellen!

Om jullie een zicht te geven op wat ik dan juist eet, heb ik besloten deze maand een eetdagboek bij te houden. Dat betekent niet dat ik elke dag iets ga posten, maar wel dat ik af en toe kom vertellen wat ik de afgelopen dagen gegeten heb.

Zaterdag, 1 september, was dat ’s ochtends een kommetje Branflakes van Urtekram met Pure Hagelslag van Chocoreale (anders is het een beetje ‘droog’) en ongezoete sojamelk van Alpro. ’s Middags was er een overheerlijke barbecue op de vrijwilligersdag van EVA vzw, ik genoot van de tofu-groentenspiesjes en heel veel lekkere salades (o.a. linzen, rode bieten, wortels, …) en sausjes. Op de weg naar huis heb ik een appel opgesmikkeld. ’s Avonds at ik volgranenspaghetti met pesto, geroosterde paprika en ajuin.

Zondag, 2 september, had ik hetzelfde ontbijt. ’s Middags typisch Belgisch maar op z’n veganistisch: aardappelpuree in de oven, wortels & erwten en een burger van Alpro. Het voordeel is dat de aardappelpuree nu met sojamelk gemaakt werd (anders met koemelk),  heel het gezin at nu zuivelloze puree en niemand proefde het verschil. ’s Avonds heb ik versgemaakte groentesoep (van de mama) gegeten met rauwe rode paprika, witte kool met mosterdressing en een pistolet met pesto en avocado. Geen tussendoortjes.

Vandaag, 3 september, maakte ik ’s ochtends pannenkoeken. Of moet ik zeggen pancakes (uit Vegan with a Vengeance, maar met volkorenbloem)? Opnieuw, heel de familie vindt die pannenkoeken lekker ;). Deze middag heb ik hetzelfde gegeten als gisterenavond. En vanavond eet ik snijboontjes met aardappelen en een andere Alpro burger gevolgd door fruitsla. Bij deze beloof ik trouwens ook nog iets anders dan Alpro burgers te consumeren!

10 gedachtes over “30 Dagen (+) Veganistisch

    • Sara (The Veggie Eco-Life) zegt:

      Dat klopt ja 🙂 die workshop kwam net op het juiste moment aangezien ik er net terug in begin te komen.
      Jij bent de nieuwe medewerkster voor EVA, niet? (ik volg je wel al langer via twitter trouwens) Lijkt me heel erg leuk! Ik vind het jammer dat ik niet de workshop over Kook het Voort gevolgd heb, want lijkt me ook wel interessant. Maar ik zal er nog wel meer over te weten komen denk ik!

  1. VeggieLeven (@veggieleven) zegt:

    Tof! en zoals je zelf schrijft, ik denk ook dat eenmaal je die stap gezet hebt, er geen weg meer terug is 🙂
    het vraagt wel soms wat meer voorbereiding en planning (bv. familiefeesten), maar dat kan ook soms heel goed meevallen (maar anderzijds, ook wel tegenvallen natuurlijk, maar daarin leer je ook de mogelijkheden en creativiteit van de kok op restaurant kennen :/.
    Sowieso, je bent altijd een ervaring rijker 😉
    veel succes ermee. en hou ons op de hoogte hé

  2. la merlette blanche zegt:

    Sociaal eten vind ik ook het moeilijkste. Daarom ook dat ik mezelf geen veganist noem (allez, als het al nodig is om een etiket op mensen te plakken…). Ik eet thuis meestal veganistisch, enkel af en toe een eitje van kippen van familie/kennissen. Maar buitenshuis maak ik uitzonderingen, al zal ik wel altijd proberen om wel iets plantaardigs te kiezen… Helaas is die keuze er niet altijd. Mijn vader biedt na 3,5 jaar vegetarisme nog steeds aan of ik vlees wil eten… Veel producten zonder dierlijke ingrediënten heeft hij dus niet in huis 😉

    Veel plezier alleszins! Succes heb je niet nodig, denk ik, met al die ‘ervaring’ die je al hebt 😉

    • Sara (The Veggie Eco-Life) zegt:

      Haha, bedankt :).
      Ik vind het ook niet echt nodig om etiketten op mensen te plakken (en helemaal geen ‘politie’ die bij het minste wat er van het etiketje afwijkt komt klagen), maar soms is het natuurlijk wel handig om aan anderen duidelijk te maken wat je liefst (niet) eet.
      Bij mijn ouders is het wel al duidelijk wat ik eet en niet eet, maar daarbuiten zal ’t wel nog moeilijk worden.

Geef een reactie

