Vegan MoFo #2 – Kale Chips (Boerenkool Chips)

Kale chips… Het was één van die dingen die ik op vele vegan blogs uit Noord-Amerika zag voorbij komen. Ik vond het een heel bizar idee, chips van boerenkool. Bovendien had ik nog nooit boerenkool gegeten aangezien ik helemaal geen fan kool ben en iedereen me zei dan zeker geen boerenkool te proberen omdat dit nog sterker van smaak is. Ondertussen kan ik kool wel appreciëren, maar dan enkel rauw of heel licht geblancheerd. Dus toen ik bij een bezoek aan de BioPlanet een mooie bos boerenkool zag liggen, belandde deze snel in mijn winkelkar. Uiteraard zijn er veel goede recepten met deze “krulkool” maar ik moest niet lang nadenken over wat ik ermee zou maken…

20121002-200058.jpg

Pittige boerenkool chips met een kaassmaakje geïnspireerd op Cheezy Spicy Kale Chips.

1 bos boerenkool

2 kleine lange paprika’s
Sap van 1 citroen
1/4 cup appelciderazijn
3/4 cup edelgist
1 tl cayenne
1 tl sambal
1,5 el tamari
1 cup cashews
2 el zonnebloempitten
1 el zonnebloemolie
2 tenen look
Zwarte peper
Handjevol peterselie

Was en droog de boerenkool (in een slawasser). Snijd de stengels of nerven van de bladeren. Doe ze in een kom.
Warm de oven voor op 70°C.
Doe alle ingrediënten voor de saus in een blender of food processor. Blend tot het een stevige saus is.
Giet de helft van de saus over de kool en meng goed door elkaar, zo dat de bladeren goed bedekt zijn maar er ook niet in gedrenkt zijn.
Schik ze op een bakplaat en probeer ze niet te laten overlappen.
Plaats in de oven voor 80 minuten. Indien er een aantal bladeren bij zijn die niet helemaal krokant zijn, kan je deze nog wat terug zetten.

Met wat er overblijft van de saus heb je ineens een heel erg lekkere dip voor tortilla chips!

Het leuke is dat op veel nieuwe ovens/twee-in-één-ovens je de temperatuur heel laag kunt zetten. Zo ontdekte ik dat mijn oven zo laag als 50°C gaat (net boven de 40°C voor raw-foodies). Als jouw oven enkel boven de temperatuur van 70°C kan, moet je een beetje opletten met de tijd. Ik zou de chips niet te lang in de oven zetten, zodat je nog altijd tijd kan bijzetten.

Als jij dus altijd dacht dat die kale chips maar iets heel vreemd zijn, aarzel niet en probeer ze eens uit! Geloof me, ik ben een heel moeilijke eter en vond ze erg lekker en bij de rest van het gezin vielen ze ook in de smaak.

7 gedachtes over “Vegan MoFo #2 – Kale Chips (Boerenkool Chips)

  1. Martine zegt:

    Oooh ik ga ook boerenkool halen op de markt zaterdag! Ik heb ook wel eens een cheezy variant gemaakt, maar dan gewoon met gistvlokken, zout en olijfolie. Die van jou zien er wel heel lekker en goed gelukt uit.

Geef een reactie

