Vegan MoFo #13 – Soja’Chili Tofu

Ik ben echt verzot op tofu. Het is echt overheerlijk, maar het moet natuurlijk wel goed klaargemaakt zijn. Dat laatste is nogal eens het probleem, soms krijg je zo’n slappe smaakloze vod op je bord, vooral in “restaurants” die niets van de vegetarische keuken afweten. Zelf kan je er zo ontzettend veel mee doen, het belangrijkste is dat je de tofu goed laat uitlekken en minstens een uur laat marineren in een kwalitatieve marinade.

Er is harde en zachte tofu, zachte tofu is handig voor desserten en de harde variant voor hartige maaltijden. Ik laat mijn tofu uitlekken tussen twee keukenhanddoeken met een stapel boeken erop. Mijn favoriete marinade is de simpelste ooit en heb ik leren kennen door een collega EVA-vrijwilligster. Zij gebruikte deze marinade voor tofu die op een spiesje samen met verschillende groenten op de barbecue terecht kwam. Hoewel het zo ook erg lekker is, vind ik m het lekkerst in de pan gebakken.

Soja’Chili Tofu
2 personen

250 g Tofu
ong. 5 el sojasaus
ong. 5 el zoete chilisaus

Laat de tofu uitlekken. Snijd deze in plakken van ongeveer 1 à 1,5 cm.
Giet in een klein ovenschaaltje de sojasaus en de zoete chilisaus. De hoeveelheid hangt af van je ovenschaal, de tofuplakken moeten er langs elkaar in kunnen en de saus moet alle plakjes goed bedekken. Gebruik altijd evenveel soja- als chilisaus.
Laat een uur marineren.
Verhit wat olie in de pan en bak de tofu.

Et voila, een supersimpel maar heerlijk verwarmend recept. Om nog wat tijd te besparen kan je de tofu ’s avonds/’s nachts laten uitlekken, ’s ochtends in de marinade leggen en zo ben je ’s avonds nog sneller klaar. Lekker met bijvoorbeeld wat spinazie en bruine rijst (en daar uiteraard de overgebleven marinade/saus bij ;)).

 de laatste minuut van het bakken voeg ik de marinade toe aan de pan

3 gedachtes over “Vegan MoFo #13 – Soja’Chili Tofu

Geef een reactie

