Vegan MoFo #16 – Goed Eten van Dorien Knockaert

Dorien Knockaert verblijdt al een tweetal jaren menig voedselliefhebber met verrukkelijke recepten op haar blog Jonge Sla. Op 8 oktober kwam daar een boek bij, “Goed Eten”.

Ik ben altijd heel erg nieuwsgierig als ik aan een kookboek begin. Liefst blader ik er eerst eens door om mijn ogen de kost te geven (foto’s) en het water in mijn mond te voelen lopen bij het lezen van de recepttitels. Toen ik merkte dat er in Goed Eten heel veel verteld wordt en er, in verhouding, minder recepten in staan, werd ik argwanend. Ik ben niet zo voor “verhaaltjes in een kookboek”. Daar maakte ik echter een grote fout, dit is niet zomaar een kookboek. Ik ging zelfs, toen ik begon met lezen, van die “verhaaltjes” houden. Nu zijn het niet zomaar verhaaltjes, er zit heel wat achtergrond en onderzoek in Goed Eten. Ik denk dat ik er daarom zo van houd.

Als veganist zijnde wist ik al zowat alles van wat er in Goed Eten verteld wordt. Dit boek lijkt me vooral erg boeiend voor mensen die graag willen weten wat er eigenlijk op hun bord ligt maar niet met de vinger gewezen willen worden. Dat is wat er zo prachtig is aan Goed Eten, niet alleen maak je kennis met lekkere recepten en word je geïnformeerd over hoe het nu eigenlijk zit met de voedingsindustrie, maar je maakt ook kennis met een eerlijke vrouw die zelf graag een stukje vlees of kaas lust. Die eerlijkheid, ongedwongenheid en een degelijk bewustzijn maken Goed Eten zo aangenaam om te lezen (zonder veel moeite te doen was het in drie dagen uit).

Maar goed, als kookliefhebster heb ik toch graag een Goed recept. Ook daaraan ontbreekt het niet. Zowat alle recepten staan ondertussen op mijn ‘dat wil ik graag eens maken-lijstje‘. Ik vond de tijd om de ethische chocoladebommetjes, oftewel de Bittere Chocoladecakjes met Olijfolie (p.111) te maken. Zeer geslaagd! Ze vlogen de (kast)deur uit! Wat nog beter is, is dat ze zelfs op dag 3 nog lekker waren.
Recepten als Aspergerisotto, Lauwe pasta met gegrilde paprika, tomaatjes en zoetzure dressing en Sushi zonder vis deden met het water in de mond komen. De Fettuccine met spruitjes, rozemarijn en pijnboompitten en de Tarte tatin met witloof, knolselderij en appel doen me zelfs zin krijgen in spruiten en witloof, hoewel ik dat niet lekker vind (en dat is ook net de bedoeling). Niet alle recepten zijn veganistisch, wel vegetarisch, maar allemaal vrij makkelijk te veganiseren.

Voor mij gaat Goed Eten over lekker eten maar ook over eten dat een goede oorsprong heeft en geen pure fabricage is. Een echte aanrader, zeker met de feestdagen in het verre vooruitzicht!

Goed Eten – Dorien Knockaert
paperback met flappen, full colour | 272 blz. | € 22,5 | ISBN 978 90 8542 338 6
te koop via bol.com, Standaard Boekhandel, Cosmox en Proxis.

3 gedachtes over “Vegan MoFo #16 – Goed Eten van Dorien Knockaert

  1. Dani zegt:

    Ik heb een enorme kookboekenverslaving die ik probeer te temmen 🙂 Ik mag van mijzelf alleen nog maar vegan kookboeken kopen, anders had deze absoluut op het *wilikhebben* lijstje gestaan.
    Groetjes
    Dani

Geef een reactie

