Luchtige Ontbijt Pannenkoeken

Luchtige Ontbijt Pannenkoeken | De Groene Keuken

Voor één keer heb ik eens wat geëxperimenteerd met het maken van pannenkoeken. Niet de klassieke pannenkoeken, de crêpes, zoals we die kennen. Eerder de Amerikaanse pancakes die vaak als ontbijt gegeten worden.

Ik maak het recept uit Vegan with a Vengeance wel vaker. Maar afgelopen woensdag had ik een dagje vrij en nam ik de tijd om dit recept uit te werken. Vooral omdat ik de nieuwe ontbijt yoghurt van Provamel eens wou uittesten. Dit recept was van de eerste keer raak. Het was niet alleen lekker, maar het vult ook nog eens goed (m.a.w. je hebt niet opnieuw honger na een uur).

Luchtige Ontbijt Pannenkoeken | De Groene Keuken

Luchtige Ontbijt Pannenkoeken
Maakt 10 tot 12 kleine pannenkoeken

Ingrediënten
1 1/4 cup speltmeel
1 1/2 tl bakpoeder
1 tl baksoda
1 tl kaneel (naar wens)
2/3 cup Provamel soja yoghurt breakfast natuur
1 cup amandelmelk (mag overvol zijn)
1/3 cup water
2 el olie
2 el agavesiroop
1 tl vanille extract

Zeef het speltmeel, het bakpoeder, de baksoda en de kaneel in een grote kom. Meng in een andere kom de soja yoghurt, amandelmelk, het water, de olie, de agavesiroop en het vanille extract. Voeg de vloeibare ingrediënten bij de droge en meng even door elkaar. Zorg dat al het meel is opgelost, maar overmix het niet.
Je zal merken dat het beslag vrij dik is voor pannenkoekenbeslag. Probeer eerst een pannenkoek uit, proef er eens van en als je het te dik vindt, doe je er wat amandelmelk of water bij.
Verhit een antikleefpan op een middelmatig vuur (ik zet de knop op mijn elektrisch vuur meestal op 4) met wat arachide olie of sojaboter. Bak vervolgens de pannenkoeken tot ze mooi bruinen aan de onderkant. Hiervoor kijk je best regelmatig, maar een goede indicatie is als de bovenkant van de randen van de pannenkoek verkleuren.

Lekker met wat geprakte (of schijfjes) banaan en agavesiroop!

Luchtige Ontbijt Pannenkoeken | De Groene Keuken

5 gedachtes over “Luchtige Ontbijt Pannenkoeken

    • Sara (degroenekeuken) zegt:

      Wat lukt er dan niet? Brokkelen ze als je ze wil omdraaien? Want dat heb ik ook al eens gehad.

      Ik gebruik zelf ook een greenpan koekenpan. Wat ik doe: de pan met een stuk keukenpapier inwrijven met olie, dan ze op het vuur zetten en opwarmen. We hebben hier een oude elektrische kookplaat, die zet ik op 4. Telkens ik een pannenkoek gebakken heb, wrijf ik ze opnieuw in met olie, zo haal je ook de aangebakken kleine stukjes weg.
      Als ik ongeveer 1/2 à 3/4 van mijn pannenkoekenbeslag gebakken heb, zet ik het vuur op 3.

      Hopelijk lukt het volgende keer wel! Anders bak ik ze zelf ook nog eens (dat vind ik echt niet erg ;-)) en kijk ik stap per stap wat ik exact doe.

Geef een reactie

