Puur Plantaardig – Antoinette Hertsenberg & Jacinta Bokma

Puur Plantaardig | De Groene Keuken

Puur Plantaardig lag al een hele tijd te wachten om gerecenseerd te worden na dat het, dankzij co-auteur Jacinta Bokma, in mijn brievenbus viel. Het is één van de zeer weinige veganistische kookboeken in het Nederlands. Dat op zich is al het bekijken waard!

Het boek is opgedeeld in 5 hoofdstukken:
1 – Ontbijt- & lunchgerechten
2 – Voorgerechten
3 – Hoofdgerechten
4 – Feestjes & vrienden
5 – Toetjes, taart & ander zoet

Puur Plantaardig | De Groene Keuken

Qua lay-out vind ik Puur Plantaardig niet erg bijzonder. Het is opgebouwd met verschillende vrolijke kleurtjes, maar de lettertypes zijn vrij eenvoudig gehouden waardoor het niet te druk overkomt. Er staat niet bij elk recept een foto. De foto’s die er wel in staan zijn wel mooi en halen hun doelstelling: je wil er het liefst meteen aan beginnen.

Puur Plantaardig | De Groene Keuken

Voor ik een recensie schrijf over een kookboek, wil ik graag 1 of (liefst) meerdere recepten  proberen. Een recept mag nog zo lekker klinken of er verrukkelijk uitzien op foto, als je het niet probeert, weet je niet of het goed genoeg smaakt.
Afgelopen dinsdag probeerde ik de Wentelteefjes (p. 14). Als kind was ik namelijk verzot op pain perdue. Mijn oma maakte het bijna elke zondagochtend voor me klaar, met een beetje bruine suiker erop. Met een vleugje nostalgie begon ik ze klaar te maken en… ze zijn lekker! ’t Viel zelfs bij de omnivoren in de smaak. Volgende keer doe ik er wat minder kaneel in (2 el i.p.v. 3 el), omdat deze smaak nogal overheerste.
Een aantal weken geleden maakte ik de Pasta met gegrilde asperges en macadamiaboter (p. 52). Bij gebrek aan macadamianoten, gebruikte ik cashewnoten. Ik vond de saus een beetje flauw van smaak, maar dat kan dus aan de cashewnoten gelegen hebben. Daarom voegde ik er een beetje tahin bij en ’t was al wat krachtiger van smaak.

Puur Plantaardig | De Groene Keuken

Het waren beide geen “wauw” recepten, maar de wentelteefjes ga ik zeker nog eens maken. Er staan trouwens nog een aantal gerechten in die ik graag  wil proberen, zoals: Puur plantaardige burger (p. 56), Tandoori tofoeballetjes in kokoscurrysaus met pilafrijst en broccoli (p. 66), Bungeejump brownies (p. 116), Hemelse modder (p. 122), …

Mijn conclusie is dat het zeker een aanrader is, vooral voor beginnende vegetariërs en/of veganisten. Er staan heel veel makkelijke recepten in, waar je als beginnende kok of nieuweling in de plantaardige keuken heel wat aan hebt. Als meer ervaren kok zit er echter wat minder uitdaging in Puur Plantaardig. Wat niet betekent dat ik dit kookboek niet zal gebruiken, het lijkt me vooral een fijn boek wanneer er minder tijd is om te koken.

Puur Plantaardig | De Groene Keuken

Puur Plantaardig – Antoinette Hertsenberg & Jacinta Bokma
Karakter Uitgevers, Uithoorn, 2011 – 136 p.
te koop via o.a. Standaard Boekhandel en Bol, of gewoon in de boekenwinkel!

5 gedachtes over “Puur Plantaardig – Antoinette Hertsenberg & Jacinta Bokma

  1. la merlette blanche zegt:

    Ik heb het al willen kopen, maar dan uiteindelijk telkens voor een ander boek gegaan, vooral omdat ik niet helemaal overtuigd was en er dus eerst eens in wilde bladeren – maar online gaat dat niet 🙂
    Oh en wentelteefjes, mmmm inderdaad! Ik maak er af en toe op basis van zijden tofu, lekkerder dan echte wentelteefjes, vind ik, ook al eet ik soms nog eieren (van ‘tuinkippen’ dan wel).

    • Sara (degroenekeuken) zegt:

      Ik had hetzelfde! Heb ook twee keer voor een ander boek gekozen. Maar uiteindelijk is het wel de moeite, zoals ik zeg, vooral voor beginnende vegans lijkt het me echt een heel handig boek.
      En met zijden tofu, moet ik ook eens proberen!
      J. eet trouwens ook nog de eitjes van onze kippen 😉

  2. Nicky zegt:

    Klinkt als een handig boek voor als je niet heel veel tijd hebt om te koken, sowieso leuk dat het een Nederlands veganistisch kookboek is 🙂
    Wel jammer dat er niet bij alle recepten een foto staat, ik kies recepten meestal uit aan de hand van de foto’s die er zo mooi uit zien.
    De wentelteefjes klinken lekker, als ik in de boekenwinkel ben ga ik het boek zeker eens doorbladeren en misschien wel kopen.

    • Sara (degroenekeuken) zegt:

      Inderdaad, het is leuk dat het Nederlands is, want daar is een beetje gebrek aan.
      Ik vind het ook leuker als bij elk gerecht een foto staat, maar ik snap ook wel dat zoiets niet altijd mogelijk is om uit te voeren. Veel gerechten zonder foto klinken wel heel lekker, dat geeft me vaak ook wel zin om iets klaar te maken 🙂

Geef een reactie

