1. Sunday Storm – Webfavorieten

Read this post in English!

Het is weer zover, de eerste dag van Vegan MoFo. Ik word er zo blij van: Overladen worden door blogposts over veganisme, nieuwe blogs leren kennen en daardoor ook nieuwe mensen, zelf nòg meer met bloggen en veganisme bezig zijn, … Daarom begin ik op deze eerste MoFo dag met dingen die ik leuk vind op het wereldwijde web, vegan uiteraard.

Webfavorieten (Vegan MoFo 1) | De Groene Keuken

Dankzij TofuParty vond ik de Vegan Mainstream Cookbook Club op Google +. Als ik de mails van Vegan Mainstream beter had gelezen, had ik dit al eerder gezien ;-). Ik stond eerst een beetje sceptisch tegenover Google +. Er zijn namelijk al zo veel sociale media en ik zag de meerwaarde van nog eentje niet in. Voor deze Cookbook Club heb ik me echter wel aangemeld en ik moet toegeven dat ik het wel tof vind. Misschien is dat ook omdat deze kookboekenclub zo leuk is. Waarom? Wel, iedere maand is er ander thema, elke week is er een Google Hangout over een specifiek thema binnen het maandelijks thema, een aantal superauteurs hangen ook rond op de Cookbook Club (Ricki Heller, Dreena Burton, …), iedereen kan er ervaringen delen en er heerst een leuke sfeer. Ik vind vooral de “vegan community” sfeer fijn, dat mis ik namelijk in het echte leven soms een beetje.

Webfavorieten (Vegan MoFo 1) | De Groene Keuken

Ik ga er altijd vanuit dat iedereen Finding Vegan kent, maar dat is blijkbaar niet zo. Dit is the place to be als je graag naar foto’s van lekker (plantaardig) eten kijkt. Het voordeel is dat je niet alleen kan kijken, maar als je op de foto klikt, kom je terecht op de website/blog waar het recept op te vinden is. Je kan ook op Finding Vegan zelf aanduiden als je het recept leuk vindt of niet, zelf vind ik het handiger om het meteen te pinnen. Bovendien kan je als blogger ook zelf je foto’s met link toevoegen, van zodra het goedgekeurd is, komt jouw gerecht op FV.

Webfavorieten (Vegan MoFo 1) | De Groene Keuken

Uiteraard zijn er ook in de Nederlandse taal leuke dingen te vinden. Zo is er Visita Magazine, een eco lifestyle magazine dat nu anderhalf jaar bestaat. Er staan een aantal leuke artikels, DIY, recepten, … in. Wat extra tof is, is dat je Visita gratis online kan lezen. Wens je een papieren exemplaar, dan betaal je slechts €18 per jaar. Zelf kies ik ervoor om het online te lezen, aangezien dit een stuk milieuvriendelijker is. Het september nummer is extra speciaal omdat… er ook een aantal ontbijtrecepten van mezelf in staan. Snel kijken dus!

Webfavorieten (Vegan MoFo 1) | De Groene Keuken

Verder hou ik van de old school fora op ’t internet. Zo is er het forum van EVA waar je mee kan praten over alles wat met vegetarisme te maken heeft. Vragen over gezondheid, bepaalde recepten of producten, restaurants, winkels, … ? Je kan er mee terecht op het forum. Maar je kan ook gewoon laten weten wat je vanavond gaat eten – en ineens kijken wat de rest daar allemaal eet – of mee zwanzen aan de zwanstoog. Vroeger was het forum veel actiever, maar ’t kan daar nog steeds gezellig zijn. Om mezelf niet anoniem te houden, mijn naam op het forum is ‘paperlove’. Maar er zijn nog meer leuke fora, zo heb je het forum van de NVV, Vegatopia (veggiesara) en in het Engels het Post Punk Kitchen Forum (veggiesara).

Our Hen House: a place to find our way to change the world for animals

Ik vergat eerst bijna mijn favoriete podcast, Our Hen House (als je hier regelmatig komt heb je links “I heart OHH” al zien staan). Jasmin en Marian brengen je elk weekend het laatste dierenrechten en vegan nieuws (vooral van de USA, maar ook wereldwijd), hebben interviews met interessante vegans en/of activisten en zijn gewoonweg leuk om naar te luisteren. Naast de podcast hebben ze ook de meest boeiende site voor vegans en dierenrechtenactivisten, er verschijnen namelijk talrijke blogs en nieuwsartikels op. Zeker het bezoeken én luisteren waard.

Zitten jullie ook op fora of hebben jullie ook dergelijke webfavorieten?

5 gedachtes over “1. Sunday Storm – Webfavorieten

    • Sara (degroenekeuken) zegt:

      Gelukkig dat ik het vermeld heb dan 😉 Het ziet er wel leuk uit he?
      Het PPK forum is heel leuk, ookal reageer ik er heel weinig. Op het EVA forum is het veel stiller als vroeger, maar ik denk dat dit op veel fora een ‘probleem’ wordt.
      Ik ben ook pinterest verslaafd trouwens… dus ik ga je snel volgen!

  1. Emmely zegt:

    MIjn favoriete podcast is ook OHH. Ze hebben ook een héél goede website! Ik ben ondertussen ‘a member of the flock’ :-).
    Verder luister ik ook graag naar de podcast Red Radio (Erin Red) en Main Street Vegan (Victoria Moran). Ik heb ondertussen het boek ‘Main Street Vegan’ besteld. Hopelijk snel terug te vinden in mijn brievenbus…
    Ik vind ook de website en podcast van Compassionat Cook (Colleen Patrick-Goudreau) een aanrader. Via de podcast krijg je antwoord op al je vragen over veganisme.

    • Sara (degroenekeuken) zegt:

      Ja de website is idd ook heel interessant van OHH. Ik ben nog steeds geen member of the flock, hoewel ik het graag wil. Ik denk dat ik het als cadeau voor mn verjaardag ga vragen ofzo.
      Thanks voor de tips van de andere podcasts! Naar Red Radio heb ik ook al een keertje geluisterd en van de anderen heb ik ook al gehoord, maar nog niet de tijd gevonden om er naar te luisteren. Bij OHH loop ik ook 30 afleveringen achter :-/
      Main Street Vegan is een héél leuk boek! Ik heb het nog niet volledig uitgelezen, maar wel stukjes eruit.

Geef een reactie

