3. Travel Tuesday – KEEK, SOY en HOOI in Utrecht

Read this post in English *click*

Het voorlaatste weekend van augustus ging ik naar Utrecht. J. moest er zijn voor een congres, dus besloot ik hem te vergezellen. Utrecht is een mooie stad, dus ik zou er sowieso iets vinden om te bekijken (ik wandelde vooral vele boekenwinkels binnen). Uiteraard vertrek ik nooit ergens naartoe zonder eerst Happy Cow te raadplegen. Ik vind deze site zo geweldig, altijd als ik naar het buitenland ga, kijk ik waar ik iets te eten kan vinden (voor België kijk ik meestal hier). Gelukkig vroeg ik ook op Twitter of er aanraders waren, Charlot wist me een aantal leuke adresjes te vertellen!

KEEK in Utrecht | De groene Keuken De eerste middag ging ik naar KEEK. Het leek me een leuke plek want KEEK staat voor Kunst En Eerlijke Koffie. Dat klinkt gewoon gezellig en zo ziet de website er ook uit. Het is een tof zaakje, hoewel ik me de inrichting iets anders had ingebeeld. Je zit er wel rustig en hebt een groot aanbod aan lekkere drankjes. Ik was echter zo dom om een ‘limonade’ te bestellen, “een gewone limonade?”, ‘euh.. ja.. (?)’. Help me eraan herinneren dat ik dit nooit meer doe in Nederland, want ik kreeg een veel te zoet grenadine-achtig-iets. Dit terwijl je er ook Bionade kan krijgen. De soep is altijd plantaardig, ik heb het voor de zekerheid nog eens gevraagd, dus bestelde ik een grote kom soep. Ik kreeg overheerlijke tomatensoep voorgeschoteld. Nu is tomatensoep mijn favoriete soep allertijden maar ik heb al vaak waterige, vieze tomatensoep gegeten. Deze was perfect van smaak én structuur, bovendien kreeg ik er vers knapperig brood bij, wat ideaal was. Ook leuk is dat de Ekoplaza enkele straatnummers verderop is.

Bij KEEK is de soep steeds veganistisch, ook kan je vragen om de sandwich van gegrilde groenten met pesto (die je ook als maaltijdsalade kan nemen) vegan te maken, ze vervangen dan de groene pesto door de rode (die zou plantaardig zijn).
Kunst En Eerlijke Koffie – Twijnstraat 23, Utrecht. Geopend di t/m vr 08u30 – 17u00 – za & zo 09u00 – 18u00.

SOY, Utrecht l De Groene Keuken’s Avonds gingen J. en ik samen uiteten in SOY, een volledig vegetarisch Aziatisch restaurant. Het is een eindje wandelen vanaf het centraal station (ongeveer een half uurtje). Maar het bleek de moeite waard te zijn! Als voorgerecht namen we Chinese Loempia’s en Saté’s met Pindasaus. Ik was fan van de loempia’s, lekker veel groentjes ertussen. De sate’s waren vrij zwaar maar wel fijn van structuur en de saus was erg smakelijk. Onze hoofdgerechten waren Bruine sojaplakjes met Kung Pao saus en Gebakken Peking Eend. Ik zeg er meteen bij dat ik nog nooit zo’n uitgebreid mock menu gezien heb, laat staan ervan geproefd heb. Op zich vind ik het best een raar idee om alles mock te maken, maar na deze ervaring ben ik er heel wat enthousiaster over. De Kung Pao saus was lekker pittig, de groentjes waren vers en de sojaplakjes zaten boordevol smaak. Ik was niet zo’n fan van de pekingeend, de structuur en de saus waren wel erg fijn, maar ik miste er groenten bij. We kregen er bami én nasi bij (dit kan je zelf kiezen), waar ik helemaal verliefd op was. Vooral de nasi was perfect met zelfs mockham erin, lekker droog en heerlijk van smaak. Bovendien is de uitbaatster een ongelooflijk vriendelijke dame, nadat ze een praatje met ons kwam maken kregen we zelfs een cadeautje mee naar huis!

SOY, Vegetarische Aziatische Keuken – Antonius Matthaeuslaan 112, Utrecht. Dagelijks geopend van 16u00 tot 21u30. Afhalen is ook mogelijk.

Zondagmiddag gingen we, net voor we vertrokken, langs bij de Ekoplaza. Ik dacht dat het de Nederlandse variant van de Bioplanet zou zijn, maar ik zag meteen dat ik de Bioplanet stukken leuker vind. Toch vind ik het altijd fijn om een ‘groot’ veganistisch aanbod te zien. In de Ekoplaza op de Amsterdamsestraatweg (15) is er een traiteur met een aantal vegan gerechten. Wij namen boekweit met champignons en paksoi, couscous, Spaanse aardappelen, lasagne en vegan gehaktballen. We waren niet zo’n grote fan. De aardappelen waren lekker en de lasagne vond ik heel erg lekker, de gehaktballen waren goed van smaak maar vrij droog. De boekweit hebben we echter aan de kippen gegeven en aan de couscous was kaneel toegevoegd, wat ik echt een no-go vind. De lasagne zou ik aanraden aan iemand die weinig tijd heeft om iets klaar te maken. Wat ik wel héél leuk vond aan de Ekoplaza in de Twijnstraat (46) was dat je noten, gedroogd fruit, cruesli e.d. uit grote bakken kon nemen en dus zelf je hoeveelheid kon bepalen. Ik had dit eerder al eens gezien in de Whole Foods in Londen en was er daar ook helemaal weg van.

HOOI, Utrecht | De Groene KeukenNa ons bezoekje aan de Ekoplaza kregen we honger en gingen we kijken of er bij HOOI iets te eten viel. Dit was mijn favoriete zaakje van het weekend! Het was vrij simpel ingericht maar het had hele leuke accenten. Om te drinken nam ik de fruitsapmix van de dag, J. nam appelsap. Beide waren heel erg lekker. Ik bestelde een boterham met huisgemaakte hummus met wortel en komijn, J. de meergranen pastasalade met zongedroogde tomaat, paprika en verse kruiden. De hummus was echt héérlijk en het brood was geweldig knapperig, ik heb echt genoten van de boterham. De pastasalade viel ook heel erg in de smaak. Voor we bestelden vroegen we nog even of de boterham met hummus en de pastasalade vegan waren. De uitbaatster vertelde ons daarom exact welke ingrediënten er gebruikt werden om alles te maken, heel fijn. In de pastasalade zat normaal geitenkaas, maar die werd er voor ons uitgelaten. We vroegen ook of er eventueel een dessertje was dat volledig plantaardig was, maar dit was helaas niet zo. Er werd ons wel verteld dat als we nog eens terug zouden gaan, we het een dagje op voorhand moesten laten weten, dan zou er vegan gebak voorzien worden. Als je dus eens naar HOOI gaat, laat dan iets weten en ik ben er zeker van dat ze iets lekkers voor je klaarmaken!

HOOI – Burgemeester Reigestraat 25, Utrecht. Geopend ma t/m vr 08u00-17u00 – za en zo 09u00-17u30. 


11 thoughts on “3. Travel Tuesday – KEEK, SOY en HOOI in Utrecht

  1. Wat leuk om te lezen Sara! Grappig om eens van iemand buiten Utrecht te horen hoe het hier is. Hooi is ook zeker mijn favoriet, de eigenares is zo ontzettend gepassioneerd en leuk. Ik ga snel eens bij Soy eten, is hoog tijd. Hoop je snel (hier) eens te ontmoeten. Liefs, Charlot

    1. Wat jammer! Toen ik binnen wou gaan zat het ook helemaal vol, dus toen ben ik even wat verder gelopen en was daar gelukkig de Ekoplaza waar ik kon rondneuzen. Daarna ging ik terug kijken bij KEEK en was er een plaatsje vrij🙂 t was dus een beetje geluk hebben.

  2. Wat leuk om te lezen. Ik woon zelf in Utrecht en ben nog nooit bij HOOI geweest. Deze zit echter op 10 minuten fietsen bij mij vandaan. Dus dat ga ik zeker eens proberen🙂

Geef een reactie

