5. Treasure Thursday – Boek: De Snelle Vegetariër

Read this post in English *click*Recensie: De Snelle Vegetariër | De Groene Keuken

Na Puur Plantaardig mag ik De Snelle Vegetariër van Jacinta Bokma reviewen. Na de Dikke, Dunne en Kleine Vegetariër past dit boek netjes in het rijtje. Ik verklap al meteen dat dit ik De Snelle Vegetariër het leukst vind!

Recensie: De Snelle Vegetariër | De Groene Keuken

De lay-out is mooi en overzichtelijk. Kleuren die vaak terugkomen zijn oranje en (donker)groen. Er staat niet bij elk gerecht een foto maar bij veel wel. Het zijn mooie, rustieke foto’s, iets wat ik vaak een leuke stijl vind voor een kookboek. Elk hoofdstuk wordt met knappe foto’s en een vlot geschreven stukje ingeleid (zoals je op de foto hieronder kan zien).

Recensie: De Snelle Vegetariër | De Groene Keuken

Ik testte al een aantal recepten uit dit boek, en er gaan er zeker nog meer volgen (ik geef een update in oktober)! Voor het ontbijt probeerde ik de Rozevingerige Dageraad Ochtendsmoothie en de Powersmoothie (p.17) uit. Beiden waren erg lekker en niet te zoet. Voor de ochtendsmoothie gebruikte ik gemengde rode vruchten terwijl het boek aardbeien of frambozen aangeeft. Aan de powersmoothie voegde ik wat kaneel toe, wat echt een aanrader is.

De Snelle Vegetariër | De Groene Keuken

Vanmiddag probeerde ik de Zongedroogde Tomaten-Cashewdip (p.25). Deze ga ik zéker vaker maken, lekker pure smaak en zo heb ik weer een lekker beleg bij voor op de boterham.
De Pasta met gegrilde asperges en cashewcrème (p.87) lijkt heel erg op het pasta-aspergegerecht uit Puur Plantaardig maar vond ik net iets lekkerder. Ook de wentelteefjes van Puur Plantaardig staan in de Snelle Vegetariër (p.119).

De Snelle Vegetariër | De Groene Keuken

De dag dat ik het boek kreeg probeerden J. en ik de 3-minuten-brownie (p.148) uit. Het duurde wel wat langer dan 3 minuten om deze klaar te maken. Ik weet niet of ik deze brownie opnieuw zou maken, het was wel een lekker dessert, maar vrij zwaar. Misschien komt het omdat ik sowieso niet gek ben op iets wat uit de microgolfoven komt…

Er zijn nog héél wat gerechten uit dit boek die ik snel wil uitproberen, zoals:
Stevige Superontbijtmuffins
Witte Bonendip
Wortel Paprikasoep
Elegant Italiaans Bonenpotje
Easy Notenburgers
Supersnelste Rauwe Italiaanse Burgers
Hemelse Modder …

De SNelle Vegetariër | De Groene Keuken

De ultieme vraag is uiteindelijk: zou ik dit boek aan anderen aanraden? JA! Het is echt een handig vegetarisch kookboek. Als veganist kan ik er ook superveel uit klaarmaken. De gerechten die zuivel of ei bevatten zijn niet zo groot in aantal en de meesten kunnen makkelijk veganistisch gemaakt worden. Ik vind dit boek zelfs leuker dan Puur Plantaardig. Een extra plus is uiteraard dat het veel snelle recepten zijn en aangezien we niet altijd evenveel tijd hebben om uitgebreid te koken, is zoiets erg handig.

De Snelle Vegetariër – Jacinta Bokma
Karakter Uitgevers, Uithoorn, 2013 – 167 p.
Te koop o.a. via deVegetariër.nl

2 gedachtes over “5. Treasure Thursday – Boek: De Snelle Vegetariër

Geef een reactie

