6. Fork Friday – Croissants en Chocoladekoeken

Read this post in English *click*

Naast dat ik een fervent verzamelaar van kookboeken ben, hou ik er ook van de vele (vegan) blogs langs te gaan en de lekkere recepten te pinnen op mijn Pinterest. Die Pinterest pagina ziet er daardoor uit als een (rommelig) vegan walhalla, maar ik moet uiteraard ook iets doén met al die recepten die staan te popelen om gemaakt te worden. Daarom zal ik elke vrijdag vertellen welke van de gepinde recepten ik de afgelopen tijd gemaakt heb. Zo krijgen jullie ook een idee van wat de moeite is!

Croissants en Chocoladekoeken | De Groene KeukenEen tijdje geleden besloot ik dat ik de perfecte vegan croissants wou maken. Ik wou dan ook meteen chocoladekoeken uitproberen, het is hetzelfde deeg, alleen op een andere manier gevouwen en uiteraard met chocolade erin.

Het eerste recept dat ik probeerde was dat van Vegan Dad. Het duurt ècht lang om croissants te maken, je moet er ongeveer een namiddag + ochtend voor uit trekken. Best zorg je ook dat het niet te warm is, aangezien de boter snel smelt. Veel geduld is dus aan de orde als je het wil wagen om croissants te maken. Dat geduld ontbrak af en toe bij mij, vooral als de boter begon te smelten als ik het deeg aan het rollen was, de boter aan alle kanten uit het deeg kwam en mijn handen volledig vol boter hingen. Hoewel ik tevreden was met het resultaat van dit recept, ging ik toch op zoek naar een sneller/makkelijker recept.

Daarom probeerde ik de croissants van Vegan Appetite. Een andere methode met ongeveer dezelfde ingrediënten. Hoewel de foto van dit recept er heel erg lekker uitziet, was het mijn minst favoriete. Ik denk dat het het door de methode komt, waarbij je de bevroren boter in het deeg kneed. Het is ook een extra kleverig/boterig werkje, want zo zit de boter echt overal. Hoewel ik dit recept mijn minst favoriete noem, was het resultaat nog altijd smakelijk!

Het laatste recept dat ik probeerde was dat van BitterSweet, sowieso één van mijn lievelingsblogs. Het was dan ook geen complete verrassing dat dit recept mijn favoriete croissants bleken te zijn. Daarbovenop is het ook nog het snelste recept van de drie. Ze zagen er niet zo geweldig uit als op de foto, maar de smaak was dik in orde.

De croissants zijn lekker met wat (zelfgemaakte) confituur. Maar mijn favorieten waren toch de chocoladekoeken, omdat alles met chocolade beter is.

Geef een reactie

