19. Treasure Thursday – Veggie Voor Starters

 

Read this post in English *click*

Veggie voor Starters | De Groene Keuken

Er is weer een tof nieuw kookboek in de boekhandel, Veggie Voor Starters van Miki Duerinck en Kristin Leybaert. De lay-out van het kookboek is leuk en speels. De fotografie is meestal simpel maar erg mooi, door gebruik te maken van verschillende ondergronden en borden wordt het niet saai. Ook fijn is dat alle veganistische gerechten aangeduid zijn met de groene V. Daarbuiten zijn er ook een aantal gerechten zonder die V, welke makkelijk veganistisch te maken zijn.

Veggie Voor Starters | De Groene KeukenVorige week maakte ik de Kruidige rodelinzensoep (p.18) (op de foto met zelfgemaakte knoflookcroutons). Nu heb ik al regelmatig recepten voor soep geprobeerd, maar er ontbreekt altijd iets aan. Dit was echter een schot in de roos! Zowel J. als ik vonden ze superlekker. De enige aanpassing die ik gedaan heb, is 1 bouillonblokje toegevoegd en ze gemixt op het einde. Deze gaat zeker vaker gemaakt worden in de Groene Keuken!

Ondertussen al een hele tijd geleden probeerde ik de Sojaburger met verse kruiden (p.95) uit. Ik maakte er balletjes van in plaats van burgers en deed ze in tomatensaus, zo at ik balletjes in tomatensaus met frietjes. Ze waren lekker maar ook niet wauw, ik vind de structuur van sojabrokjes aangenaam maar door ze te mixen wordt het wat papperig. Ik ga deze burgers wel nog eens maken, maar dan ook echt als burger. Vermoedelijk werden ze ook wat extra papperig door de tomatensaus.

Veggie Voor Starters | De Groene Keuken

Ook Imam Bayaldi (p.43) werd getest, zoals ik hier reeds eerder vertelde. Dit is gevulde aubergine met ajuin, look, tomaten, pijnboompitten, de vulling van de aubergine en diverse kruiden. Het was een lekker gerecht, maar blijkbaar ben ik niet zo verzot op kaneel in hartige gerechten. Ik ga het wel nog eens opnieuw maken, maar dan met een beetje meer pit in plaats van kaneel.

Verder zijn er nog tal van andere gerechten die ik snel wil uitproberen! Uiteraard zijn er nog meer soepjes die ik wil testen, zoals de Wortel-pompoensoep, Soep van de Tuin van Eden (p.13), Misosoep (p.17), … Er staat ook een vegetarisch gerecht in voor Calzone met spinazie (p.30), dat ik graag wil ‘veganiseren’. Nog meer: Empanada’s met kruidige zoete aardappel (p.35), Mexicaans gevulde maispannenkoekjes (p.58), Knapperige tempékoekjes met sesampasta en koriander (p.91), Groene quinoasalade (p.155), Italiaanse tomatentapenade (p.224) en dessertjes zoals Chocolademuffins (p.245) en Feestelijke walnotentaart met mokkaroom (p.247). Dit is echter maar een handvol van de gerechten die me verrukkelijk lijken.

Veggie Voor Starters gaat hier zeker nog vaak uit de kast gehaald worden en ook gebruikt worden (want het grootste deel van de pret is voor mij de recepten bestuderen). Het is een boek dat voor iedereen kan dienen, voor vleesverminderaars, maar ook voor veganisten zoals ik. Dat dankzij veel toegankelijke recepten, gecombineerd met tal van plantaardige gerechten. Veel recepten zijn ook snel en makkelijk te maken, anderen zijn dan weer voor een uitgebreidere lunch of avondmaal. Zeker een aanrader!

Veggie Voor Starters – Miki Duerinck & Kristin Leybaert
Standaard Uitgeverij / WPG Uitgevers België, Antwerpen, 2013 – 255 p.

Een gedachte over “19. Treasure Thursday – Veggie Voor Starters

Geef een reactie

