26. Treasure Thursday – Kyra’s Kitchen + GIVE-AWAY!

Ondertussen al een hele tijd geleden kreeg ik Kyra’s Kitchen van Kyra De Vreeze. Ik begon met gemengde gevoelens in dit boek te lezen. De ondertitel is namelijk ‘50 pure recepten voor de 10 meest voorkomende klachten’. Op de achterflap staat dan ook nog eens dat het een blijvende oplossing voor die klachten zou vormen. Maar goed, denkend dat een achterflap ook niet alles zegt, begon ik aan het boek.

Recensie Kyra's Kitchen | De Groene Keuken

In de inleiding zegt Kyra dat ze er van uitgaat dat gezonde voeding voor iedereen een beetje anders is, het is maar net wat je lijf nodig heeft. In het eerste hoofdstuk bespreekt ze de 6 pijlers van gezondheid: ademhaling, beweging, slaap, voeding, water en zon. De meeste nadruk wordt gelegd op voeding, maar het is goed dat er ook andere elementen besproken worden die deel uitmaken van een gezond leven. Kyra bespreekt hier ook de praktische tips voor gezonde producten en leert je de basis van drie kooktechnieken (kiemen, notenmelk en smuice: smoothie + juice).

Vervolgens heeft Kyra het over de 10 veel voorkomende klachten: slapeloosheid – opgeblazen en winderig – overgevoelig – obstipatie – dip – stress – hormonaal – griep en verkoudenheid – hoofdpijn – overgewicht. 
Bij elke klacht wordt besproken hoe dit in je lichaam tewerk gaat en welke invloed voeding hierop heeft, maar ook hoe andere dingen dit beïnvloeden. Kyra geeft je meteen tips mee, hoe je dit kan oplossen. Misschien dat het allemaal een beetje vaag is, als je er écht mee aan de slag wilt. Vervolgens staan er telkens 5 recepten bij elke klacht, een ontbijt, lunch, snack, diner en dessert. Zelf denk ik dat gezonde, evenwichtige voeding heel belangrijk is voor je lichaam, maar ik denk ook dat als je serieuze klachten hebt, beter een combinatie maakt van gezond eten met een afspraak bij de dokter.

Wat ik leuk vind is dat het allemaal veganistische, suikervrije en glutenvrije gerechten zijn, allemaal héél erg gezond dus. Niets houd je tegen om de recepten te proberen als je geen ‘klachten’ hebt. Aangezien ik geen klachten had bij het lezen van dit boek, besloot ik een makkelijke lunch te proberen: it’s a wrap lunch (p.138), welke hoort bij ‘overgewicht’. Het zijn groenten en bonen in een ijsbergsla-wrap met een lekkere dressing. Het is geen te moeilijk recept en het lijkt niet erg bijzonder. Maar het was wel smakelijk, o.m. dankzij de dressing die de bonen helemaal opfriste. (Ik maakte wel een aanpassing: groene i.p.v. rode paprika, geen andijvie maar extra sla, krulsla i.p.v. ijsbergsla)

Recensie Kyra's Kitchen | De Groene Keuken

Wat ik een beetje jammer vind aan het boek, is dat de meeste recepten voor 1 persoon zijn. Het is dus telkens een berekening als je het voor 2 of 4 personen wil maken. Je moet ook echt alles gaan afwegen omdat alles in gr aangegeven staat (bv. 400 gr ananas – het is makkelijker als je zegt een halve ananas of een hele enz.). Ook zijn er enkele ingrediënten die niet iedereen zomaar in haar keuken heeft staan: arrowroot, guargum, rijststroop, … Maar goed, eens dat je ze in huis haalt, kan je er wel heel wat gerechten mee maken.
Het vergt dus wel wat tijd om alles onder de knie te krijgen als je een beginnende kok bent, om de basistechnieken te leren, alle ingrediënten in huis te halen, te berekenen en te wegen. Maar, de recepten zelf zijn niet zo moeilijk. Vaak moet je alles bij elkaar doen, mixen en/of in de oven zetten.

Zelf moet ik nog een paar dingen klaarmaken uit het boek om er helemaal weg van te zijn, maar het is zeker en vast een goede basis om gezond te eten.

Kyra’s Kitchen, Kyra De Vreeze
Kosmos Uitgevers, 142 p., ISBN 9789021553627
Te koop bij o.a. bol.com 

En nu het allerleukste gedeelte: de GIVE-AWAY (open voor België en Nederland)!
Aangezien ik dubbele exemplaren van Kyra’s Kitchen kreeg, geef ik er eentje weg aan mijn allerliefste lezers. Wat moet je doen om een exemplaar te winnen?

  • laat hier een reactie achter en vertel me waarom jij denkt dat Kyra’s Kitchen een leuk boek voor jou is,
  • vind De Groene Keuken leuk op Facebook en/of volg via Twitter (en laat hiervoor een extra reactie achter),
  • Veel succes!

De give-away loopt tot maandag 7 oktober 2013.

14 gedachtes over “26. Treasure Thursday – Kyra’s Kitchen + GIVE-AWAY!

  1. sharicrisis zegt:

    Mijn vriend heeft ’s nachts vaak last van overdreven winderigheid en hierdoor heb ik op mijn beurt te kampen met slapeloosheid. De ochtend erop ben ik natuurlijk overgevoelig en hormonaal. Dit zet dan weer extra stress op onze relatie en door een gebrek aan seks, lijd ik aan overgewicht. Al deze symptomen in beschouwing, denk ik dat wij de perfecte kandidaten zijn om dit boek uit te testen!
    Sarah & Jo

  2. Nicky zegt:

    Dat de recepten voor één persoon zijn is voor mij juist fijn! Ik woon alleen en als ik recepten uit kookboeken maak moet ik juist altijd alles omrekenen naar één persoon.
    Na je review ben ik wel heel benieuwd naar dit boek eigenlijk! Ik eet best gezond maar heb wel al jaren last van slapenloosheid en hoofdpijn waar ik tot nu toe maar niet vanaf kom. Ook heb ik regelmatig last van mijn darmen en omdat ik hier liever geen medicijnen voor wil gebruiken zou het geweldig zijn als voeding/dit boek de oplossing kan zijn voor mijn klachten!
    Ik heb je geliked op facebook en volg je op twitter 🙂

  3. Liesbeth zegt:

    Ik zou al geholpen zijn met maar 50% van het boek. Maar ik kan waarschijnlijk niet enkel die hoofdstukjes winnen zekers 🙂
    Groetjes, Liesbeth

  4. Sharon zegt:

    Leuke recensie!
    Ik ben heel erg benieuwd naar dit boek, omdat dit aansluit bij mijn filosofie dat je dmv voeding je gezondheid kan verbeteren. Kyra’s eerste boek, Daytox, vond ik dan ook erg interessant.
    En, bijkomend voordeel, ik heb standaard arrowroot en rijststroop in huis… 😉

  5. Emmely zegt:

    Ik heb het boek ook al een tijdje in mijn kast staan. Het is een boeiend boek voor wie meer over gezonde voeding wil te weten komen. En alle recepten zijn vegan!
    Ik vind het ook jammer dat de ingrediënten in gram worden aangegeven. Zelf heb ik er nog niet zoveel uit klaargemaakt.
    Maar de mango-radijsbladsmuice heb ik al een paar keer klaargemaakt. Lekker!

  6. Frederick Basteyns zegt:

    Hallo Sara,
    Ik ben nog maar een paar maanden gestart met een suikerarm & laag glycemisch voedingspatroon (dus ook minder pasta, aardappelen en brood, en geen kant en klare vinaigrettes (kijk maar op die verpakkingen : altijd suiker aan toegevoegd) Dit betekent ondermeer dat ik nu opnieuw moet leren koken, vaak met ingrediënten die ik voordien niet of weinig gebruikte (bv linzen, …). Extra hulp onder de vorm van een kookboek is dus steeds welkom.
    Groetjes
    Frederick

  7. Chantal van de Schootbrugge zegt:

    Omdat ik een anti-candida dieet volg, heb ik arrowroot en rijststroop al in de kast staan. Recepten uitproberen uit Kyra’s Kitchen zou een mooie gelegenheid zijn om ook eens met guargum aan de slag te gaan 😉

  8. Charlotte Bakker zegt:

    Veganistisch, glutenvrij en suikervrij wat wil je nog meer 😉
    Ik vind het altijd interessant om te lezen wat de werking van bepaald voedsel kan zijn op je gezondheid en lichamelijke klachten. Ook ik ben sceptisch hierover, maar vind het toch super interessant. En ja eindelijk een kookboek waarbij ik de recepten niet hoef om te rekenen naar 1 persoon!

  9. Babette Kokkerelt zegt:

    Ben nog maar pas begonnen met veganistisch eten, voor mijn gezondheid (leukemie), dus misschien een leuk boek met extra ideetjes. Dank, leuk blog!!

  10. Diane zegt:

    ik vind de eerste reactie van Sarah&Jo wel het beste maar ik laat me niet afschrikken!

    Basically, alle bronnen van veganistische recepten vind ik interessant! Maar hoe dat dit hier gekaderd is maakt me wel nieuwsgierig om het te lezen… meer over die 6 pijlars van de gezondheid en wat de link is tussen de recepten en de genoemde klachten… leuke opstelling met de 5 type ‘maaltijden’… ik ben benieuwd!

    Het is wel gek: ik was vanavond op zoek naar recepten voor ‘billy’s farm-achtige koeken recepten” en ik kom tercht op dit blog (die er niets mee te maken heeft!) maar ik vind het wel tof hier, ik ga nog een beetje rond kijken, zag al een aantal heel interessante links!!!

Geef een reactie

