Appel Granola met Noten en Veenbessen

Vroeger hield ik helemaal niet van ontbijten. Als ik al iets at ’s ochtends waren het de typische ontbijtgranen. Of een geroosterde boterham met choco. Toen ik in mijn voorlaatste jaar aan de universiteit zat, begon ik ’s morgens echter altijd honger te krijgen. En stilaan kwam ik tot het besef dat een goed ontbijt een goed begin van de dag is. Nu hou ik er echt van om uitgebreid te ontbijten. Heel af en toe maak ik zelf croissants en chocoladekoeken om een echt zondags ontbijt te hebben, pannenkoeken staan hier ook regelmatig op de ontbijttafel. Maar het kan ook veel makkelijker, gezonder en sneller. Want zelf granola maken is een piece of cake.

Appel Granola met Noten en Veenbessen | De Groene Keuken

Nu had ik onlangs héél erg zin in granola en hier stond nog een restje appelmoes. Mijn foodie brein maakte de connectie, granola zoeten met appelmoes, ideaal eigenlijk. Dus mijn ‘experiment’ begon… en slaagde!

Appel Granola met Noten en Cranberries
+/- 4 tot 5 cups

3 cups havermout
1/2 cup gehakte amandelen
1/2 cup gehakte hazelnoten
1/2 cup zonnebloempitten
2 el lijnzaad
2 tl kaneel
1 tl speculooskruiden
1 cup ongezoete appelmoes
1 el agavesiroop of kokosbloesemsuiker (naar wens)
1 à 2 el water
125 gr gedroogde veenbessen

Meng alle ingrediënten, buiten de veenbessen, in een grote kom.
Verwarm de oven voor 165°C.
Spreid de gemengde ingrediënten uit op bakpapier op een bakplaat.
Zet in de oven voor 30 minuten en roer om de 10 minuten.
Laat afkoelen en doe de granola met de veenbessen in een luchtdichte doos.
Klaar!

Pssst… Granola is ook heel lekker om zo uit de doos te snoepen. Of eet het op de traditionele manier met plantaardige melk of yoghurt. Ook lekker met stukjes banaan erbij.

Appel Granola met Noten en Veenbessen | De Groene Keuken Appel Granola met Noten en Veenbessen | De Groene Keuken

6 gedachtes over “Appel Granola met Noten en Veenbessen

  1. Sophie33 zegt:

    MMM! Ik hou van zelfgemaakte granola & jou receptje ziet er erg lekker uit! Ik ben géén vegan maar eet vegan ten minste 5x/week & ik blog er ook over maar in het Engels. Come on over @ check me out! 🙂

Geef een reactie

