Vegan Winterfeest, alles plantaardig!

Kerstmis, Nieuwjaar, … de eindejaarsfeesten zijn nu wel heel dichtbij. Ik moet toegeven, ik kijk er altijd heel erg naar uit, maar uiteindelijk hoe dichterbij het komt hoe minder zin ik erin krijg. Toch vind ik het best fijn om een vegan menu te plannen, want J. en ik mogen het kerstmaal koken bij mijn schoonouders – het tweede jaar op rij (dat betekent dus dat volledig plantaardig vorig jaar goed in de smaak viel ;-)). Verder is het ook altijd tof om te kijken naar wat anderen als inspiratie meegeven.

Zo heeft de Vegan Challenge een mooi vormgegeven mini-boekje met appel-pompoensoep, nut roast met geroosterde wintergroenten en cranberrysaus en als nagerecht een heerlijke tiramisu. EVA vzw organiseerde een kerstlunch bij Coeur d’Artichaut, lekker plantaardig met o.a. flan van paddenstoelen met gegrilde knolselder – en het leuke is dat ze de recepten ook delen! Maar EVA deed ook meer, chefkok Philippe van den Bulck maakte een waar Scandinavisch festijn, ideale timing om Hasselback (zoete) aardappelen eens een kans te geven. De recepten van beide feestdiners vind je eveneens terug in het laatste nummer van EVA Magazine. Ook Vegatopia komt naar jaarlijkse gewoonte met een aantal (vegetarische) kerstmenu’s. Ik zou héél graag het Indiaas feestmenu eens uitproberen, daarom niet persé tijdens de eindejaarsfeesten.

Aan Engelstalige zijde heeft Oh She Glows een mooi (glutenvrij) menu gemaakt met een boerenkoolsalade, pompoentaart en meer lekkers. Op BuzzFeed werden tips gedeeld voor Thanksgiving, maar dat kan ook perfect voor Kerst! Ook VedgedOut deelde een aantal superrecepten. Daarbovenop deelde één van mijn favoriete blogs, Green Kitchen Stories, een vegan glutenvrij kerstmenu, met leuke tartlets, falafel, geroosterde groenten en ander lekkers!

Vegan Winterfeest, alles plantaardig! | De Groene Keuken

Zelf gaan we ook uitgebreid koken:

Hapjes:
Walnootballetjes
– Gevuld bladerdeeg met (Wilmersburger) kaas en olijf-champignonmengsel (recept volgt later)
– Geroosterde Kikkererwten (recept volgt later)
Geroosterde Rode Pesto
– Cashewkaas uit Artisan Vegan Cheese
Focaccia

Soep:
Pompoensoep met gember (recept volgt later)

Hoofdgerecht:
Dreena’s No-fu Love Loaf
– Mushroom Gravy uit Blissful Bites
Zoete aardappel-cranberry quinoa

Dessert:
Raw chocolade caramel pecan cake
Chocolade mousse cake

Kijk jij een beetje uit naar de eindejaarsfeesten? Wordt er rekening met je gehouden als vegetariër of veganist? En… mijn nieuwsgierige zelf wil graag weten wat voor lekkers jij gaat eten ;-).

7 gedachtes over “Vegan Winterfeest, alles plantaardig!

  1. Charlotte zegt:

    Ga zelf ook vegan koken voor mijn vrienden met kerst. Ik ga een grote pot stoofvlees maken (vegan vlees van Vantastic foods). Ik was nog op zoek naar inspiratie voor hapjes en heb die bij deze gevonden. Je familie mag blij zijt met zo een heerlijke menu 🙂

Geef een reactie

