Lekker ecologisch! – Diana Lauwers & Luk Naets (VELT)

Wie me kent, weet dat ik bijna niets liever doe dan door mijn kookboeken bladeren. Grappige opmerkingen lezen van de auteur, kijken welke tips erin staan, genieten van mooie foto’s, om het recept denken ‘dat moet ik eens maken’ – of bij niet-vegan boeken ‘als ik dat vervang door dat, en dat door dat, gaat dat ook lekker zijn’… Puur genieten dus.

Review Lekker ecologisch! - VELT

Ik was al een tijdje nieuwsgierig naar het Handboek Ecologisch Koken van VELT, maar kwam er nooit toe om het te kopen. Nu is er echter een vernieuwde versie van dat handboek: Lekker ecologisch! Toen ik de kans kreeg om dat boek eens uit te testen, nam ik die kans met beide handen aan. En ik deed het ineens goed. Vorige week kookte ik namelijk bijna een hele week uit Lekker ecologisch! Er werden een heel aantal recepten getest en goedgekeurd:

Review Lekker ecologisch! - VELTIk begin met mijn favoriete gerecht: Linzen met tempébacon en paprikavinaigrette (p.245), hier geserveerd met bulgur, veldsla en appel-rode bietsalade. In de paprikavinaigrette verving ik een eetlepel paprikapuree door een eetlepel rode pesto. Ik kan niet zeggen wàt precies ik zo geweldig aan dit gerecht vond, ik denk dat het vooral de combinatie linzen – gerookte tempé en de vinaigrette was. Zéker eens proberen als je het boek hebt!

Review Lekker ecologisch! - VELT

Op deze foto zie je de krokante kikkererwtenburger (p. 232) en worteltagliatelle (p. 191), geserveerd met groene asperges en gebakken krieltjes. J. was grote fan van de worteltagliatelle en ik ben eigenlijk altijd fan van worteltjes ;-). De kikkererwtenburger maakte ik zonder het paneermeel en met verse koriander i.p.v. gemalen koriander. Deze was lekker, maar ik vond dat er een beetje meer smaak in mocht zitten. Volgende keer ga ik er eens gember in doen en toch de gemalen koriander gebruiken.

Review Lekker ecologisch! - VELT

Ook deze gerechten waren erg lekker: Boekweit-aardappelschotel (p. 111) en Puree van pastinaak (p. 183), geserveerd met appel- rode bietsalade en een Wheaty Virginia steak (lekkere burger trouwens). De boekweit-aardappelschotel maakte ik vandaag opnieuw, dus viel zeker in de smaak. Ook de pastinaakpuree gaat in de toekomst nog op het menu staan.

Review Lekker ecologisch! - VELT

Dit was het minst geslaagde recept dat ik al testte, de Indiase linzenschotel (p. 200). Op zich is het geen slecht recept, maar ik vind dat het veel meer gekruid mag zijn. In de toekomst zou ik het heel wat pittiger maken (meer cayennepeper) en er dubbel zoveel curry in doen. J. vond het echt vreselijk smaakloos, ik was wat minder kritisch.

Vandaag maakte ik gevulde champignons met belugalinzen (p. 175). Ik gebruikte portobello’s in plaats van gewone champignons, groene linzen in plaats van belugalinzen en gebruikte geen jeneverbessen (wegens gebrek aan). J. was er opnieuw niet gek van (wegens niet genoeg smaak), maar ik vond het erg lekker.

Verder staan er prachtige foto’s in het boek, wordt er héél weinig vlees en vis gebruikt – seitan of tofu worden vaak als standaard gebruikt en vlees ‘ter vervanging’ -, is het grootste deel van het boek vegetarisch en zelfs plantaardig (of makkelijk zo te maken), is er een handige index waar je per groente recepten kan zoeken en staat het boordevol informatie. Als je geïnteresseerd bent naar waar je voeding vandaan komt, hoe bepaalde groenten geteeld worden, wat er in je voedsel zit, enz. is de informatie fijn om te lezen.

Het is zeker een aanrader, vooral voor vleesverminderaars en flexitariërs, maar ook voor de doorwinterde vegetariër en experimentele vegans. Ik ga er zeker nog een aantal dingen uit klaarmaken.

Lekker ecologisch! kost €39,75 en vind je in de boekhandel of bij VELT (leden krijgen korting, joepie!).

9 gedachtes over “Lekker ecologisch! – Diana Lauwers & Luk Naets (VELT)

    • Sara (degroenekeuken) zegt:

      Ja, het is veel toffer dan ik dacht 🙂 Hoewel het wel niet altijd even makkelijk is om uit 1 boek recepten te vinden die snel genoeg zijn op een doordeweekse dag, voldoen aan de seizoenen en die lekker zijn (of klinken). Vorige week heb ik voornamelijk uit 2 boeken gekookt, ook leuk 😉

  1. greenwayoflife zegt:

    ik heb het boek ook en ben het ook volop aan het uittesten!
    ik schreef al over de boekvoorstelling en binnenkort volgt er een blogpost overcde receptjes die ik probeerde en goed bevonden heb 🙂
    leuke blog trouwens!

Geef een reactie

