The Green Kitchen – David Frenkiel & Luise Vindahl

Iets meer dan een jaar geleden bracht één van mijn favoriete blogs Green Kitchen Stories een boek uit: The Green Kitchen. Uiteraard wekte een boek met zulke naam mijn interesse op ; -). Niet alleen vanwege de naam natuurlijk, maar ook omdat Luise en David heerlijke recepten delen op hun blog gecombineerd met prachtige fotografie. Omdat mijn verlanglijstje met kookboeken altijd uit zo’n 100 exemplaren bestaat, moest The Green Kitchen wachten. En ik ben blij dat ik wachtte, want ongeveer een maand geleden kreeg ik de Nederlandstalige versie van Uitgeverij Becht!

The Green Kitchen - David Frenkiel & Luise Vindahl | De Groene Keuken

Het boek begint met een aantal ingrediënten voor in je voorraadkast, gevolgd door tips hoe kinderen gezond te leren eten en een aantal basismethodes zoals bouillon maken en kiemen. Vervolgens komen de recepten. Je vindt hier heerlijke gerechten om je dag mee te beginnen, te lunchen, perfect picknickvoer, uitgebreidere etentjes, maar ook lekkere snacks, drankjes en desserts.

Er staan heel wat vegan en glutenvrije recepten in dit volledig vegetarisch kookboek. Met gebruik van je eigen creativiteit kan je van heel wat vegetarische recepten ook een puur plantaardige versie maken. Ik hou vooral van de prachtige foto’s, de originaliteit van de recepten en de eigenheid van de auteurs die steeds terugkomt in The Green Kitchen. 

The Green Kitchen - David Frenkiel & Luise Vindahl | De Groene Keuken

Courgettenoedels en Linzenballetjes (hier met een boterham met Wilmersburgerkaas) = heerlijke restjeslunch.

Zelf probeerde ik twee recepten uit: Courgettenoedels met gemarineerde paddenstoelen (p. 131) en Rodelinzenballetjes (p. 138). De balletjes waren heel erg lekker, hoewel mijn snuifje cayennepeper wat groter had mogen zijn. Buiten een salade heb ik nog niet vaak volledig raw gegeten. Daarom kookte ik een beetje volkorenspaghetti om door de courgettenoedels te roeren. Dat was echter niet nodig geweest, want het gerecht is heerlijk op zichzelf. In plaats van portobello’s gebruikte ik kastanje (bruine) champignons. Volgende keer zou ik wat minder citroensap toevoegen want nu smaakte de saus vrij zuur, waardoor jammer genoeg de smaak van de zongedroogde tomaten een beetje verloren ging. Het recept vereist het sap van 1 citroen, maar zoals jullie weten kan dat nogal eens verschillen. Ga ik beide gerechten nog eens klaarmaken? Zeker! Ze kunnen er alleen maar beter op worden (wat die balletjes trouwens ook worden, na een dag of twee in de koelkast, mmm… restjes).

Welke gerechten wil ik nog maken uit The Green Kitchen? Wel, de Bevroren aardbeien-cheesecake op een zonnebloempittenbodem (p. 218) staat op mijn ‘te veganiseren’-lijstje, net zoals de broodjes met kardemom en appel (p. 208). Ook wil ik een paar sapjes en patés / spreads proberen. Binnenkort probeer ik het Donker Deens roggebrood (p. 58) en de Quinoasalade met groenteworstjes (p. 151). Verder wil ik alles uit het boek wel eens klaarmaken, maar ik vrees dat ik mijn andere kookboeken dan een beetje verwaarloos…

Als je Green Kitchen Stories een leuk blog vindt, moet je zeker het boek kopen. Het is net zoals het blog, of beter, want je kunt er gezellig in lezen ’s avonds voor het slapen gaan en inspiratie opdoen om de dag erna te koken!

The Green Kitchen kan je kopen via o.a. bol.com of in de Standaard Boekhandel en kost €19,95.

The Green Kitchen - David Frenkiel & Luise Vindahl | De Groene Keuken

2 gedachtes over “The Green Kitchen – David Frenkiel & Luise Vindahl

Geef een reactie

