Wat ik afgelopen week at – weekmenu 1.

Ervan uitgaand dat niemand wil weten wat er zoal op mijn menu staat, deelde ik dat hier maar niet. Maar blijkbaar, toen ik het eens vroeg, vinden jullie dat wel interessant (… curieuzeneuzen). Nu moet ik toegeven dat ik het ook wel leuk vind om te zien wat iemand anders eet. Het is handig om inspiratie op te doen, zeker als dé vraag weer eens gesteld wordt: ‘wat eten we morgen?’.. Zot word ik van die vraag. Daarom besloten J. en ik elke week een menu op te maken. Handig zoiets! Ik kook meteen véél meer uit mijn verzameling kookboeken, kan alle inkopen ineens doen en zit niet meer elke avond te denken wat we nu weer moeten eten.

Aangezien we net lid geworden zijn van een Voedselteam en ik zometeen mijn eerste pakketje ga afhalen (waarover binnenkort meer), deel ik mijn menu’s op donderdag. Want op donderdag start onze nieuwe menuplanning. Deze week wordt het een extra lange, want ik geef de eerste maandag, dinsdag en woensdag er als cadeautje bij. Kijk, lees, doe gerust wat inspiratie op en als er vragen zijn, stel ze gerust via een comment of via mail!

Week 17-19 + 20-26 maart 2014

Maandag: Courgettenoedels met gemarineerde paddenstoelen en rode linzenballetjes uit The Green Kitchen (p. 131 + 138).
Zoals ik in de recensie van The Green Kitchen al zei, beide erg lekker gerechten! Alleen iets minder citroensap de volgende keer.

Processed with VSCOcam with f2 preset

Dinsdag: een eigen variant op de Broccoli Gribiche uit Super Natural Every Day (p. 88) met kipstuckjes van de Vegaslager.
De broccoli gribiche is eigenlijk een simpel gerecht van aardappels en broccoli me een heerlijke dressing. Normaal zit er ei in het gerecht, maar ik maakte een vegan variant waarvan ik binnenkort het recept misschien deel. De kipstuckjes erbij waren erg lekker.

Woensdag: Linzen met tempébacon en paprikavinaigrette uit Lekker Ecologisch (p. 245) met gebakken aardappels en wortel.
De linzen met tempébacon pas ik aan door geen paprika maar rode pesto te gebruiken in de vinaigrette. We hebben het ondertussen al meerdere keren gegeten en we blijven het écht heerlijk vinden.

Donderdag: Kamut tagliatelle met tomatensaus en gebakken aubergine.
Nog zo’n klassieker. De kamut tagliatelle van Lima is een nieuwe favoriet. En tomatensaus is altijd heerlijk, buiten het tomatenseizoen gebruiken we meestal het tomatenvlees (bio) van Delhaize. Maakt een supergoede basis voor tomatensaus (we houden het meestal simpel met ajuin, look, oregano en basilicum, evt. wat wortel). De aubergine bakten we in de oven.

Vrijdag: Frietjes met maïs-rucola salade en een winterburger van La Vie Est Belle.
Ik vind dat we over het algemeen vrij gezond eten, maar op vrijdag zijn het frietjes. Dat was vroeger zo en dat blijft zo, ofwel eten we de (versgebakken!) bij mijn ouders thuis ofwel bij J.’s ouders. (en ze zijn altijd lekker)

Zaterdag: Pizza met tomatensaus, artisjok, rode ui, paprika, olijven en moxarella.
Vroeger dacht ik dat pizza met hopen kaas ging missen en soms doe ik dat ook. Maar mijn vegan pizza is zo lekker dat ik op de moment zelf er helemaal niet aan denk ; -).

Zondag: Desembrood met hummus en rode pesto en verse groentesoep.
Mijn grootouders kwamen voor de eerste keer koffie drinken en taart eten in ons nieuwe huisje. Omdat we zo smulden van de (frangipane en ‘kaas’-) taart, hadden we ’s avonds niet meer zo veel honger. Dan maar een lekkere boterham en een volle kom soep.

Wat ik afgelopen week at - weekmenu 1 | De Groene Keuken

Maandag: Couscous met kikkererwten en amandelschaafsel uit Peulvruchten (p. 145) met spinazie.
Beide gerechten waren erg snel klaar maar zoooo lekker. Eigenlijk was het couscous met kidneybonen, want ik was kikkererwten vergeten te weken en had nog een blik kidneybonen staat. Binnenkort komt er een review van ‘Peulvruchten’, een erg leuk kookboek. De spinazie maakte ik met wat smaakmakers klaar, het recept komt in ons magazine!

Dinsdag: Rode biet met aardappelschijfjes uit de oven en pizza tofufilets van Taifun.
J. moest ’s avonds weg, dus ging ik ’s avonds bij mijn ouders eten. Lekker! De tofufilets had ik nog nooit geprobeerd maar waren best lekker, ze krijgen een goed krokant korstje bij het bakken en zijn vanbinnen nog lekker zacht. Ook de smaak zat goed. Ik denk dat ze lekker zijn tussen een broodje met wat rauwkost.

Wat ik afgelopen week at - weekmenu 1 | De Groene Keuken

Woensdag: Kamut tagliatelle met champignon-tomatensaus.
Ik slaap al een tijdje slecht (dankzij de grote verhuis) en mijn liefste J. maakte daarom ons avondeten. Lekkere pasta met verse bruine kastanje champignons.

Wat aten jullie afgelopen week?

8 gedachtes over “Wat ik afgelopen week at – weekmenu 1.

    • Sara (degroenekeuken) zegt:

      Ik vind het leuk om te delen 😉 Ik maak vaak een beetje extra zodat ik ’s middags de restjes kan opeten. Momenteel heb ik ook de tijd om elke dag iets anders te koken en nieuwe dingen te proberen, als het drukker is, gaat het waarschijnlijk wat makkelijker of meer hetzelfde worden… Moest ik alleen wonen, zou het ook wat eentoniger zijn denk ik.

  1. rita de roest zegt:

    ziet er heel lekker uit, voor mij enkel kwijlen…moet zonder zuivel, gluten, gist, suiker, soja, gefermenteerde zaken 😦
    proficiat met je leuke-lekkere-gezonde keuken

    • Sara (degroenekeuken) zegt:

      Oeh, dat lijkt me niet makkelijk Rita. Volgens mij kan je de dingen van de eerste maandag en dinsdag (zonder de kipstuckjes) wel eten en de pasta vervangen door glutenvrije pasta? Ik ga binnenkort eens experimenteren met glutenvrij pizzadeeg.
      En als je geen suiker mag, mag je dan ook geen kokossuiker? Want die glycemische index is lager als ik het goed heb. Ik gebruik in heel veel recepten die om suiker vragen namelijk kokossuiker (of esdoorn/ahornsiroop, maar ik weet hoe de GI daarvan is).
      Ik ben wel benieuwd hoe jouw week er dan uitziet qua eten 🙂

Geef een reactie

