World Food Café Snel & Simpel – Chris & Carolyn Caldicott

World Food Café | Recensie op De Groene Keuken

Ik heb World Food Café, Snel & Simpel – Recepten voor een vegetarische reis al een tijdje in mijn bezit. Het is een boek waar ik al verscheidene keren heb doorgebladerd. Niet alleen omdat er heerlijke recepten instaan, maar ook omdat je wat achtergrondinformatie krijgt over de landen die in het boek aan bod komen. Het is fijn om te lezen, maar ook om naar de prachtige foto’s te kijken die de tekst vergezellen. Hierdoor krijg je meteen een mooi beeld van hoe het land eruit ziet en de (eet)cultuur. De opmaak van het boek is niet erg speciaal, eigenlijk vrij simpel. Dankzij de minimalistische vormgeving komen de foto’s veel beter tot hun recht.

In dit derde deel van World Food Café wordt er gereisd door Bangladesh, Bhutan, Birma, Chili, Cuba, Japan, Laos, Lapland & Helsinki, Namibië, Syrië en Vietnam. Je krijgt te maken met gerechten (en ingrediënten) waar je nog nooit van gehoord hebt, nieuwe manieren van koken en exotische smaken.

World Food Café | Recensie op De Groene Keuken

Uiteraard heb ik al enkele recepten uit dit boek geprobeerd. De Japanse boekweitnoedels en spinazie met dipsaus en wasabi waren erg lekker. Het was een simpel gerecht dat toch boordevol smaak zat. Later maakte ik saffraan-artisjokrijst uit Trinidad (Cuba), niet zo snel en simpel als de titel van het boek doet uitschijnen, maar wel de moeite waard om eens te maken! Het is een gerecht boordevol groenten, iets wat de meeste vegetariërs/vegans wel kunnen appreciëren. Ook maakte ik de tsjoem met broccoli en seitan, hieruit bleek dat gember en broccoli uitstekende combinatie zijn.

Verder wil ik nog de snelle Bengaalse curry proberen, met sperziebonen, heel wat kruiden en tomaat uitproberen. Ook de boekweitdumplings met walnoot, indiase mosterd en paddenstoelen en een Vietnamese stoofpot met seitan wil ik graag eens klaarmaken. Ik watertand bij het lezen van gerechten als gevulde aubergines – pittige pinda-kikkererwtensoep – porontas granados (chileense bonenstoofpot) en romige spliterwt-mosterdsoep. 

World Food Café | Recensie op De Groene Keuken

Er staan heel wat vegan recepten in dit boek, de rest is allemaal vegetarisch. De vegetarische gerechten zijn héél vaak aan te passen. Als je van wereldkeuken houdt, is dit boek echt iets voor jou.

Je vindt World Food Café: Snel & Simpel in de meeste boekhandels en internetwinkels.
Uitgeverij Good Cook – 208 p. – €24,95

Geef een reactie

