Weekmenu #14

Elke maandag, wanneer ik mijn weekmenu typ, bedenk ik me hoeveel ik van eten hou. Veel mensen denken dat veganistisch eten een verarming van je leven is, dat het je dingen ontzeggen is. Ik vind niets minder waar. Door veganistisch te koken ben ik meer en meer van lekker eten gaan houden. Je kan enorm veel heerlijke gerechten maken met alleen maar wat groenten, fruit, granen en peulvruchten (of afgeleiden daarvan). Sinds we in ons eigen huis wonen, kook ik zowat elke avond (buiten op vrijdag, want dan eten we bij mijn (schoon)ouders en af en toe gaan we uiteten). Ik vind het geen klus, ik vind het ontspannend. Hoewel, ja ik geef toe, soms heb ik helemaal geen zin om eten te maken, maar dat gebeurt zelden.

Misschien is dat ook iets wat ik hier graag wil overbrengen: de liefde voor eten en om lekkere gerechten op tafel te zetten. Dat die gerechten volledig plantaardig zijn, is alleen maar beter voor de dieren, voor jezelf en voor de rest van de wereld!

Maandag : Griekse lasagne met aubergine.
Gelukkig ga ik morgen naar de Bio Planet en kan ik lasagnevellen meebrengen, zodat ik het originele recept voor Auberginelasagne (De Groene Keuken Magazine) nog eens kan maken. Maar ik klaag niet, want deze versie met penne is zeker zo lekker.

Weekmenu #14 | De Groene Keuken

Dinsdag : Tomatencurry met bloemkool, sperziebonen en aardappel (forealslife) met bruine rijst en alpro nuggets.
Toch handig als je teveel kookt, dat dan maar in de diepvriezer steekt en er een paar weken later opnieuw van kunt genieten. Ik was niet heel zeker of de bloemkool en sperziebonen nog lekker zouden zijn na een verblijf in de vriezer, maar dat waren ze wel. Een heerlijke curry deze, een blijvertje.

Woensdag : Salty Pancake Fest uit Plant Power van Lisette Kreischer (p. 162).
Een review van dit geweldige boek volgt snel. Ik maakte de pannenkoekjes met 2 vullingen en (aangepaste) uiensaus. Heel erg lekker! Ook mijn schoonouders waren er gek op.

Donderdag : No-fu loaf (Dreena Burton), gebakken aardappels, spinazie, champignons, gestoomde broccoli en uiensaus.
Ik had al een paar dagen zin in een heerlijke loaf. We maakten Dreena’s loaf al een aantal keer, meestal tijdens koude winterdagen, maar in de zomer kan het ook perfect. Het fijne is dat je de restjes de dag erna op wat brood kunt eten. Ik maakte een aantal aanpassingen omdat ik niet meer alle ingrediënten in huis had, en het smaakte nog steeds goed.

Vrijdag : Verse frietjes met sla en een wheaty chipolata.
Heb ik al gezegd dat ik die chipolata’s van wheaty geweldig vind? Waarschijnlijk wel. Maar als je deze tegenkomt, zeker eens meepakken. Ik ben niet (meer) geweldig zot van burgers, worsten e.d., maar die van wheaty kan ik iedereen aanraden, voor zo af en toe.

Weekmenu #14 | De Groene Keuken

Zaterdag : Gevulde paprika met rijst, tomatensaus, zongedroogde tomaten, hazelnoten, amandelschilfers en restjes no-fu loaf.
Gebaseerd op het recept van Donderdag Veggiedag. Ik maak elke keer wel een kleine variatie in dit gerecht, de restjes no-fu loaf maakten het ècht ‘af’. Heerlijk! We namen dit gerecht mee naar een trouw van goede vrienden, ik vond het niet erg dat we ons eigen potje bijhadden, want het smaakte ons zeker zo goed.

Zondag : Volkorenspaghetti met tomatensaus.
Het wordt zowat de klassieker op zondag, maar het is elke keer verrukkelijk. Maar ik ben dan ook een pastafan.

Verder maakte ik ook de Marble Bundt Cake van Seitan is my motor. Ik gebruikte wel wat minder suiker dan in het recept staat aangegeven. Een heel lekkere cake, zacht en niet te droog. Zeker eens proberen!

5 gedachtes over “Weekmenu #14

  1. Bieke Lantsoght zegt:

    Dag Sara

    Bedankt voor al die lekkere recepten! Het ziet er allemaal overheerlijk uit! Wie nu nog durft zeggen dat vegan eten saai is 😉

    Ik wens je een prettig vegan eindejaar en ik kijk al uit naar je volgende recepten 🙂

    Groetjes

    Bieke

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

Geef een reactie

