Het Meat Free Monday Kookboek

Ik vind de Britse Meat Free Monday’s, net zoals onze eigen Donderdag Veggiedag, geweldig. Zoveel mensen die aangespoord worden om te starten met 1 keer per week vegetarisch, vaak met simpele maar toch lekkere gerechten. En vooral, zoveel mensen die eraan meedoen! Wat nu pas ècht geniaal zou zijn, is een manier om al die mensen elke dag van de week vegetarisch – of nog beter: veganistisch – te doen eten. Maar ik heb er hoop in dat dat ooit, liever vroeger dan later, zal gebeuren (u mag mij naïef noemen). Ik herhaal nog even de voordelen van een plantaardig dieet: beter voor de dieren, beter voor de mensen, jouw eigen gezondheid en uiteraard voor het milieu.

Het Meat Free Monday Kookboek | recensie op De Groene Keuken

Maar goed, het gaat over dit toffe boek: Het Meat Free Monday Kookboek. Eéntje waar ik al een tijd naar uitkeek, al bijna een jaar geleden kreeg van de vriendelijke mensen bij Agora Books, maar waar ik jammer genoeg pas laat over blog. Het boek is volop in de media gekomen, onder meer omdat Paul, Stella en Mary McCartney het voorwoord voor hun rekening namen. Maar het zal ook met de kwaliteit van het boek te maken hebben en met het feit dat de Meat Free Monday’s bij een aantal Britse gezinnen goed ingeburgerd zijn.

Het boek staat vol met lekkere gerechten, een volledig menu voor elke maandag van het jaar. Het is ingedeeld per seizoen en per week. Elke week is er een recept voor het ontbijt, meeneemlunch of ‘andere’ lunch, een bijgerecht, diner en dessert. Wie wil kan dus gerust elke maandag (of donderdag, of vrijdag…) uit dit boek koken en het netjes volgen.

Het Meat Free Monday Kookboek | recensie op De Groene Keuken

Het boek staat vol met simpele, maar mooie foto’s. Het gaat ècht om het eten, je krijgt honger als je door het boek bladert.
Het eerste lunch-recept deed mij reeds watertanden: Zoeteaardappelgnocchi met rucolapesto, helaas ben ik er nog niet toe gekomen om dit eens te maken, maar het gaat zeker gebeuren! Ook Bruschetta met gele courgette en knoflook klinkt heerlijk en momenteel perfect in ’t seizoen!). De herfstige Risotto met walnoten en paddenstoelen ga ik ook zeker proberen. Wat denk je van een Kikkererwtencurry als lunch in de winter? Daar zeg ik geen neen tegen.

Als lunch probeerde ik Wortel en hummus op zuurdesembrood, voor een doorwinterde vega(n) geen vernieuwend recept, maar wel lekker simpel (ik liet uiteraard de Griekse yoghurt eruit). De Siciliaanse bloemkoolpasta werd ook getest en goedgekeurd. De combinatie bloemkool-rozijnen was lekkerder dan ik dacht – normaal gezien ben ik niet zo’n fan van rozijnen – en de parmezaan werd vervangen door edelgistvlokken.

Het Meat Free Monday Kookboek | recensie op De Groene Keuken

Een heel fijn boek, zeker voor mensen die hun weg proberen te vinden in vegetarisme of meedoen aan Donderdag Veggiedag (flexitariërs, vleesminderaars, …). Voor vegans niet het perfecte boek, omdat tamelijk wat gerechten zuivel of ei bevatten, soms wel makkelijk te vervangen. Héél veel van de desserts zijn sowieso niet vegan friendly, je moet al wat ervaring hebben in het plantaardig bakken om hier iets van te maken. Toch vind ik het zelf een fijne aanvulling op mijn kookboekencollectie.

Het Meat Free Monday Kookboek – Fontaine Uitgevers
ISBN 978 90 5956 419 0
240 p. – €24,95 – verkrijgbaar bij de betere boekhandel
Hier kun je een deel van het boek inkijken.

Geef een reactie

