Weekmenu #16

Mijn weekmenu staat wat later online als gewoonlijk, maar dat geeft niet want je kunt het nu gewoon bekijken ; -). Het is druk ten huize Groene Keuken, maar meestal wel gezellig druk. We krijgen leuk volk over de vloer, die soms gezellig komen mee-eten, J.  is hard aan het werk (dat is iets minder gezellig) en we zijn volop bezig aan de tweede editie, de herfst editie, van De Groene Keuken Magazine. Trouwens, als je een geweldig recept hebt dat je daarin wilt delen of een artikel moet schrijven over iets wat met veganisme te maken heeft, laat het me zeker weten. We kunnen niet alles plaatsen, maar een beetje variatie is zeker goed!

Weekmenu #16 | De Groene Keuken

Maandag : Tomatencurry met bloemkool, aardappel en sperziebonen (forealslife) met bruine rijst, zoete aardappel met cranberries en amandelschilfers.
Hmmm, zo heerlijk, en altijd fijn als er overblijft om nog een keer van te eten: hoera voor de diepvries. De sperziebonen kwamen uit mijn ouders’ hun tuin, ze waren iéts te laat geplukt maar nog altijd lekker. Zoete aardappel kan ik elke week eten, alleen jammer dat het van zo ver moet komen, en dat er dit keer een beetje weinig smaak in zat.

Dinsdag : Groentensoep met volkoren “pita-pizza’s” (met tomatensaus, kruiden, artisjok en paprika).
Het begin traditie te worden dat we 1 keer per week ’s avonds soep eten, normaal is dat iets wat we ’s middags eten – dat doen we nu graag met de overschot, ook al is het te warm voor soep. De pizzatjes erbij maken het net iets meer vullend.

Woensdag : Griekse lasagne met aubergine, paprika en champignons.
De ‘kaas’-bechamelsaus die er bovenop ligt, komt hieruit. Het is leuk om eens te wisselen met de groenten die er tussen zitten, hoewel aubergine een must is.

Donderdag : Frietjes met een risottoburger (La Vie Est Belle) tussen een broodje met komkommer en rucola.
Naast de seizoensburger is de risottoburger van LVEB mijn favoriete burger. J. is er helemaal geen fan van, maar ik vind dat niet zo erg want dan blijven er meer burgers voor mij over!

VrijdagSticky orange chicky stier-fry uit Isa Does It met rijst(noedels).
Het eerste gerecht dat ik klaarmaak uit Isa Chandra’s  laatste boek, en het is goddelijk. Het is seitan met sjalot, gember, paprika en sperziebonen in een appelsiensaus. Echt, probeer het een keer als je het boek hebt!

Weekmenu #16 | De Groene Keuken

Zaterdag : Linguine met groene pesto en olijven.
Ik zet erbij ‘met olijven’, want ik had een potje olijven langs mij staan en heb het bijna alleen opgepeuzeld. Ik kan er niet aan doen, het waren serieus lekkere olijven en ik kon er niet van afblijven. De pesto was uiteraard zelfgemaakt (basilicum + look + zonnebloempitten + olijfolie), dankzij de weelderige struik basilicum in mijn ouders’ hun serre.

ZondagRoasty soba bowl with miso-tahini dressing uit Isa Does It.
Als ik een gerecht klaarmaak uit een boek en het is zo verrukkelijk (zie vrijdag), dan wil ik meteen terug iets daaruit maken. En dat deed ik ook. Maar het viel eerlijk gezegd wat tegen. Deze bowl bestond uit geroosterde bloemkool, sobanoedels, linzen en de dressing. De dressing miste wat pit en smaak, wat het geheel een beetje té sober maakte. Ik maakte er trouwens ook nog broccoli bij, want 1 bloemkool voor 4 personen is wat weinig. Jammer!

Maar er was nog een derde recept uit Isa Does It dat ik probeerde: banana nut muffins. En deze zijn zeker de moeite waard om te proberen, geweldig zo verse muffins als ontbijt (en als dessert – en de dag erna terug als ontbijt).

2 gedachtes over “Weekmenu #16

  1. fiekefatjerietjes zegt:

    Mmmm, die seitan met appelsiensaus klinkt heerlijk! Isa Does It is een boek die hoog op mijn wishlist sta, nu weet ik meteen wat ik uit het boek ga klaarmaken eens ik het heb!

Geef een reactie

