Weekmenu #17

Er is weer een week van lekker eten voorbij. En ik heb ècht lekker gegeten. Zaterdag heb ik het lekkerste gerecht ooit gegeten. Toen J. en ik nog in Brussel woonden (en nog vegetariër waren), gingen we regelmatig in een klein Indisch restaurantje aan Place Luxembourg eten. J. had het leren kennen dankzij zijn peter, die bevriend was geraakt met de uitbaters van het restaurant. Toen we er de eerste keer naartoe gingen, was ik nog een kieskeurige eter. Ik at niet veel groenten, vreemd voor een vegetariër, ik weet ‘t. Dankzij dat klein Indisch restaurantje ben ik van spinazie gaan houden – saag aloo – en leerde ik mosterblad kennen. Ik ontwikkelde een grote liefde voor kikkererwten dankzij chana masala. Maar bovenal waren zowel J. als ik verzot op malai kofta. Malai refereert naar de goddelijke saus en kofta zijn de balletjes die normaal gemaakt zijn van kaas en aardappelen. Helaas veranderde ons geliefde restaurant opeens naar een mini-supermarkt en konden we niet meer genieten van deze overheerlijke gerechten. We probeerden heel wat andere Indische restaurants, maar nergens waren we zo tevreden als van dat klein Indisch restaurantje aan Place Luxembourg. Voornamelijk de malai kofta vonden we nergens bevredigend, de saus smaakte anders, de balletjes waren te hard, enz. Isa Chandra Moskowitz is al jaren mijn heldin, ze maakt de beste vegan kookboeken en de lekkerste recepten. In Isa Does It staat een recept voor Malai Kofta, en het is er ‘boenk op’, perfect: de saus is heerlijk romig, niet té veel kokossmaak en de balletjes zijn een béétje knapperig aan de buitenkant en heerlijk zacht binnenin. Fantastisch!

Weekmenu 17 | De Groene Keuken

Maandag : Groentensoep met groene linzen en broodpizza’s.
Het was weer soepdag. Ik deed wat groene linzen in de soep om het wat vullender te maken. Erbij maakte ik broodpizza’s van overgebleven brood (handig om dat ook weer weg te werken) met tomatensaus, look, kruiden, artisjok, gele paprika, olijven en wilmersburger.

Dinsdag : Vegan paëlla.
Geweldig om zo’n lieve vriendin te hebben die eten meebrengt als ze op bezoek komt. Ze maakte superlekkere paëlla, en dat konden we gebruiken na een ontspannende – maar toch spannende – yogasessie.

Woensdag : Kamuttagliatelle en courgettenoedels met tomaten-champignon-saus.
J. had superveel zin in pasta, en ik zeg nooit neen tegen pasta. Mijn oma kwam eten en genoot er ook van (missie geslaagd).

Weekmenu 17 | De Groene Keuken

Donderdag : Aubergine en aardappelblokjes uit de oven, wortel met look en tijm en een zomerburger van LVEB.
Simpel, maar het smaakte. Alleen kruid ik volgende keer de aubergine wat meer, nu was er alleen een klein beetje zout en oregano op.

Vrijdag : Verse frietjes met een lupineburger en de rest van de look-en-tijm-worteltjes.
Ik kan niet veel vertellen over frietjes, ik vind ze zowat altijd lekker.

Zaterdag : Chandra Malai Kofta, kikkererwten in kruidige tomatensaus, komkommerraita, naan en bruine rijst.
OVERHEERLIJK. Ik denk dat dit zowat de beste maaltijd was die ik maakte sinds ik mijn weekmenu’s bijhoud (of misschien sinds altijd). De malai kofta was geweldig, maar ook de kikkererwten waren erg lekker. Wie vegan naan zoekt: ik vond er in de Bioplanet, gewoon even in de oven en ze zijn klaar.
(Ik maakte helaas geen foto, ik was té enthousiast om er aan te beginnen – maar kijk: het recept staat wel online, hoera! En nu de keuken in!)

Zondag : Pizza met tomatensaus, kruiden, look, ui, artisjok, olijven, paprika, champignons, moxarella en wilmersburger.
Hmmmm… Pizza…

3 gedachtes over “Weekmenu #17

Geef een reactie

