Weekmenu #20

#VeganMoFo #1

Mijn eerste blogpost voor 2014’s Vegan MoFo, hallo! Het is altijd gek die maand van vegan eten, altijd kijk ik er enorm hard naar uit. Ook dit keer. Nu echter met een beetje angst in het hart, want ik ben helemaal niet voorbereid en ik weet dat ik niet veel tijd heb deze maand (of toch zeker de eerste twee weken niet). En toch… mijn hart maakte een sprongetje toen ik de eerste twitter- en instagramberichten met #veganmofo zag voorbij komen, of toen ik deze ochtend de RSS feed in mijn feedly kon importeren. Hopelijk ben jij er minstens even enthousiast over als mij en kijk je uit naar alle blog(post)s vol met overheerlijk, verrukkelijk, lekker vegan food.

Ik koos dit keer trouwens voor een thema: Cooking from the Books. Zo kan ik mijn steeds groeiende collectie kookboeken eens aanspreken, iets wat ik veel te weinig doe. Er liggen al heel wat boeken klaar langs de zetel, om ’s avonds in te neuzen en zo de komende dagen vol met lekker eten te plannen. Het plan is om telkens een review te geven van wat ik (of J.) klaarmaakte uit welk kookboek. Niet getreurd, er zullen ook wel wat recepten van eigen hand komen, anders is ’t ook maar een beetje droog. Maar, om mijn wekelijks ritueel te blijven volgen, start ik deze prachtige Vegan MoFo met mijn weekmenu.

Weekmenu #20 | De Groene Keuken

Maandag : Chili sin carne met bruine rijst en enkel tortilla chips.
Ik had (weer) zin in comfort food, het moest ook iets zijn dat makkelijk te maken en snel klaar was: chili sin carne to the rescue. Ik deed er tomatensaus, rode linzen, sojagehakt en rode paprika in. Het leek eerder op een soort pittige bolognese saus, maar het was lekker. De enkele tortilla chips erbij, maken het gerecht af en geven net die extra crisp.

Dinsdag : Kamut penne met hurry-up-alfredo saus en geroosterde bloemkool.
Heb ik al gezegd dat ik hurry-up-alfredo bij zowat alles kan eten? Maar ik lik nooit mijn bord uit, echt nooit (*kuch*).

Woensdag : Frietjes van de frituur.
We zouden moeten ophouden met zoveel frieten te eten, maar ik had ècht geen zin om te koken, de dag voordien al pasta gegeten, en eigenlijk best wel zin in frietjes. Ik at er zelfs niets bij, buiten flink wat curry ketchup. Achja, het was lekker.

Weekmenu #20 | De Groene Keuken

Donderdag : Champignonrisotto met geroosterde rode biet.
Twee keer een recept voor in De Groene Keuken Magazine. En ik moet eerlijk zijn, ik ben er ècht trots op. Vooral op de risotto. J. is absoluut geen fan van risotto maar heeft bij deze veel extra porties genomen en vraagt ondertussen al 3 dagen om deze risotto opnieuw te maken (juist – vanaf vrijdag dus).

Vrijdag : Vol-au-vent met aardappelkroketten.
Nog een recept voor DGK Magazine, en weeral zo lekker. Als kind at ik alleen de bladerdeegkoekjes op, maar nu vind ik de vulling ook lekker. Geen nostalgie voor mij dus (misschien wel voor jou!), maar wel een geslaagd recept gebaseerd op een klassieker.

Zaterdag : Pizza met tomatensaus, kruiden, look aubergine, courgette, sjalot, paprika, olijven en pizzakaas.
Een goed belegde pizza met homemade volkorendeeg, perfect eten voor op een zaterdag.

Zondag : Zelfgemaakte tagliatelle met verse tomatensaus.
Samenwerking tussen J. en mij: hij maakte het pastadeeg, ik draaide er tagliatelle van. Zoveel beter als pasta uit een pakske! En dan tomatensaus van verse tomaten… het kan niet beter!

12 gedachtes over “Weekmenu #20

  1. Alynda zegt:

    Klinkt weer heerlijk allemaal! Jij eet altijd zo gevarieerd. Ik kook meestal een pan vol en eet daar een paar dagen van, dus zo’n weekmenu zou bij mij niet zo boeiend eruit zien :p ik ben benieuwd naar je MoFo posts!

  2. Bonnie zegt:

    Leuk thema! Als MoFo voorbij is wil ik misschien ook weer eens een kookboekenchallenge gaan doen.
    Als ik mijn weekmenu ging uitschrijven dan zou ik er denk ik achter komen dat ik ook best vaak friet eet. Maar die bakt m’n vriend dan altijd, dus het is ook lekker en makkelijk. 🙂 Je andere gerechten klinken ook allemaal heerlijk!

  3. Danielle zegt:

    Lekker allemaal hoor wat je eet! Leuk mofo thema 🙂
    Hier af en toe ook enorme drang naar frietjes. Achteraf altijd een beetje spijt.. Ik “durf” zelf niet te frituren dus komt het alleen aan bod als mijn vriend een keertje kookt.

    • Sara (degroenekeuken) zegt:

      Thanks! Ik heb soms ook wel wat spijt als ik naar de frituur ga, maar aan de andere kant… voor de rest eten we best gezond dus dan denk ik dat het wel af en toe mag. We hebben zelf ook geen friteuse, frietjes eten we meestal bij mijn ouders of schoonouders, die ze vers maken, en anders van de frituur..

Geef een reactie

