Knapperige tempékoekjes en meer uit Veggie Voor Starters

#VeganMoFo #3

(For those who got here via Vegan MoFo: if you want to read in English, please try Google Translate, some things probably won’t make sense, but you’ll get the big picture : -))

Afgelopen maandag kookte J. een feestmaal voor onszelf, mijn ouders en zijn ouders. Een feestmaal want hij heeft iets heel belangrijk ingediend, waardoor er heel wat last van zijn schouders viel. Na lange tijd heeft hij nog eens in de keuken gestaan, en als hij wil (en er tijd voor heeft), dan kan hij dat, koken. Ik genoot ervan, van eens zelf niet te moeten koken en toch, thuis, heerlijk te eten!

Het past netjes in Cooking from the Books thema, want hij maakte een aantal lekkere gerechten klaar uit Veggie voor Starters (dat ik tijdens de vorige Vegan MoFo reviewde). Ik moet wel zeggen dat ik me op dit punt een slechte foodblogger vind, aangezien ik vergat om foto’s te maken van de lekkere dingen die J. klaarmaakte.

Veggie voor Starters | De Groene Keuken

Er was geen voorgerecht maar het hoofdgerecht bestond uit verschillende lekkere gerechtjes. J. maakte de Auberginepakketjes gevuld met kikkererwtengehakt: heel lekker, want: aubergine en kikkererwten! De vulling was heel lekker, o.m. dankzij de toevoeging van tomatenpuree en kruiden aan de kikkererwten. J. vond zelf dat de aubergines iets te lang in de oven hadden gestaan, maar ik vind het net lekker als ze knapperig/droog aan de buitenkant zijn en smeuïg aan de binnenkant.

De Knapperige tempékoekjes met sesampasta en koriander waren een fijne nieuwe ontdekking. We gebruikten gerookte tempé, we vinden die namelijk lekkerder dan gewone tempé en gebruiken het regelmatig. De tempé moet in schijfjes worden gesneden, gemarineerd worden en vervolgens besmeerd met tahini. Dan maak je er koekjes van; je legt twee schijfjes op elkaar. Er zat ahornsiroop in de marinade en dat gaf een goed tegengewicht aan de licht bittere smaak van de tahini.

Als ultiem bijgerecht maakte J. Kerrierijst klaar. Een lichtzoet gerecht dankzij het fruit en de noten die erin verwerkt zijn, maar met een pittige toets dankzij het kerriepoeder.

Het simpelste gerecht was de Gemarineerde courgette op de grill. Simpelweg een courgette in dikke plakken snijden, ze laten marineren in een goede marinade (waar we wel wat extra kruiden aan toegevoegd hadden) om dan te grillen. Eigenlijk was dit zo makkelijk en goed van smaak dat ik dit ook wat vaker zou moeten klaarmaken.

Conclusie: ik (of J.) moet vaker uit Veggie voor Starters recepten klaarmaken, geen één gerecht stelde teleur en het geheel maakte een smakelijke maaltijd. Trouwens, voor de liefhebbers van worteltaart: ik maakte het dessert klaar. En dan maak ik altijd de carrot cake van Oh She Glows, natuurlijk zoet en volle granen (het speltmeel kun je makkelijk vervangen door voltarwemeel).

4 gedachtes over “Knapperige tempékoekjes en meer uit Veggie Voor Starters

Geef een reactie

