Roergebakken Sesambloemkool – Veg!

#VeganMoFo #13

Het is ondertussen al een tijdje geleden dat ik Veg! van Hugh Fearnley-Whittingstall kocht. Wel de kikkererwten met komijn en spinazie, een gerecht dat snel tot mijn (en J.’s) favorieten ging behoren, wat me er trouwens aan doet denken dat ik het snel nog eens moet maken. Toen ik afgelopen donderdag enkel nog een bloemkool in onze koelkast had liggen qua groenten, had ik uiteraard geen kans om te twijfelen: die bloemkool zou deel zijn van ons avondeten. Zoals gewoonlijk moest ik wel èrgens over gaan twijfelen. Ik haalde een aantal boeken uit de kast, zocht enkele gerechten met bloemkool eruit en liet J. de finale beslissing nemen. Hij koos voor de Roergebakken sesambloemkool uit Veg!.

Sesambloemkool uit Veg! | De Groene Keuken

De sesambloemkool is een pittig Oosters gerecht dat je perfect enkel bij wat noedels zou kunnen eten. Ik maakte er bruine rijst en een Oosterse filet (Provamel) bij. De bedoeling is dat je de bloemkool gaar stooft in wat water, samen met ui, look, chilipeper en gember. Mijn eerste gedachte was dat ik de bloemkool toch nooit gaar zou krijgen in een bodempje van water. Maar ik had verkeerd gedacht, de bloemkool werd zacht maar toch knapperig. Hoewel ik wel wat meer water moest toevoegen dan het recept aangaf en dat ik het wat langer moest laten koken dan 5 à 10 minuten. Het werd een smakelijk gerecht, afgewerkt met sojasaus, sesamolie en geroosterde sesamzaadjes. De saus mocht echter nog iets sterker zijn van mij, ik ga volgende keer dus een lepeltje extra van de sesamolie en sojasaus gebruiken.

Maakte jij al iets klaar uit Veg!?


3 thoughts on “Roergebakken Sesambloemkool – Veg!

  1. Dit recept wil ik zeker ook eens proberen! Ik maakte zelf onder andere al de curry met sperziebonen en aubergine in een tomaten-kokossaus. Heerlijk!

Geef een reactie

