Weekmenu #24

Het is veel te lang geleden dat ik hier iets heb geschreven, shame on me. Ik hoop dat ik het bloggen niet verleerd ben!

Door alle drukte de laatste tijd hebben we vaak hetzelfde gegeten en niet veel nieuwe dingen geprobeerd. Maar als ik tijd en zin had, gebeurde het wel eens, daarom deel ik vandaag niet mijn laatste weekmenu maar wel een paar hoogtepunten.

Weekmenu #24 | De Groene Keuken

Nasi Goreng met pindasaus
Een receptje van de EVA website. Ik maakte het klaar ter voorbereiding van mijn eerste kookworkshop voor EVA en het viel zowel bij mezelf als bij J. goed in de smaak. Het is natuurlijk een pluspunt dat het supermakkelijk en snel klaar is. In plaats van de kant-en-klare tofureepjes gebruikte ik wel gewone tofu die ik had laten marineren (in sojasaus, sesamolie, appelazijn, gember en look).

Kikkererwtenburgers met rijst, bloemkool en tahinisaus.
De bloemkool met tahinisaus komt uit de eerste editie van De Groene Keuken Magazine (’t is zo’n blijvertje dat snel klaar en verrukkelijk is). De kikkererwtenburgers zagen we voorbij komen in de Donderdag Veggiedag Nieuwsbrief, de yoghurtsaus vonden we niet nodig. Oh liefde bij de eerste beet die burgers, opnieuw heel makkelijk om te maken en zo snel klaar. Ik heb echt nog nooit burgers zèlf gemaakt die zo snel klaar zijn.

Bloemkoolsoep (met mini-pizza’s).
Ik maakte de dag voordien (hierboven) veel te veel bloemkool klaar, dus maakte ik er de volgende dag soep van. Heel lekker die soep, ik hoop er binnenkort een receptje van te delen, eerst moet ik me de exacte ingrediënten terug herinneren.

Frietjes met balletjes in tomatensaus.
Balletjes in tomatensaus, ik heb het altijd heerlijk gevonden. Het was ook zowat het enige gerecht waar ik nog zien in kreeg toen ik vegetariër werd. Gelukkig vond ik een paar jaar later veggie balletjes. Helaas vind ik nu geen lekkere vegan balletjes, dus maak ik ze zelf. Mijn recept moet hier en daar nog een beetje aangepast worden om de smaak en structuur helemaal op punt te krijgen, maar als het tiptop is, deel ik het hier of in het Magazine. Ik word er in elk geval gelukkig van, van mijn ballekes en frieten.

Weekmenu #24 | De Groene Keuken

Kikkererwten, pittige kool, erwten met rijst en naan.
Oké mijn titel voor deze maaltijd klinkt niet zo aantrekkelijk. Maar de kikkererwten maak ik regelmatig klaar, ze zijn gebaseerd op een recept uit “Veg!”, met tomatensaus, komijn, korianderzaad, peper, cayennepeper en flink wat ui en look. De pittige kool was de Piri Piri Cabbage and Potatoes van Vegan Richa. Het verschil was dat ik groene kool gebruikte (want die moest dringend op) en dat ik geen Piri Piri blend gebruikte, maar flink wat cayennepeper, een beetje komijnzaad en garam masala – afgewerkt met sesamzaad. In de Bioplanet vond ik trouwens verpakte vegan naan die je even in de oven moet opwarmen, héél lekker!

Uit eten
’t Is niks speciaal, maar eind vorige maand namen J. en ik deel aan de protestactie tegen het Boudewijn Seapark in Brugge (een actie van Bite Back), omdat Brugge een heel eind van thuis is besloten we daar iets te eten. Het was niet echt gezond, maar wel lekker: frietjes met een pompoenburger (en homemade vegan cocktailsaus) bij frituur Royal in Brugge. Er zijn lekker veel vegan opties in deze frituur, ook mensen met een glutenallergie kunnen er trouwens terecht, hoera!

Weekmenu #24 | De Groene Keuken

Ontbijt
Zondagochtend verwenden we onszelf met een lekker ontbijt: vegan croissants (de dag voordien gekocht bij VegaVerso en eventjes terug in de oven gezet) – waarvan eentje besmeerd met choco, versgeperst sinaasappelsap en homemade warme chocomelk. Zo zou ik elke ochtend wel kunnen ontbijten. Of met pannenkoeken natuurlijk.


3 thoughts on “Weekmenu #24

  1. Leuk dat je terug bent! Dat bordje met onder andere die kikkererwten ziet er heerlijk uit! En zo te zien moet ik ook eens naar Vega Verso, heb er al veel goeds over gehoord!

  2. Wat een mooie croissants! Ik wou dat ik ze zo kon maken.🙂 ik heb de afgelopen week een paar keer seitanballetjes geprobeerd te maken maar ik heb ze nog nooit met friet op, klinkt lekker! Die kool met aardappel ziet er ook goed uit.

Geef een reactie

