Slow! – Joost Duisterwinkel

Sapjes zijn hip! Ze zijn gezond, hebben leuke kleurtjes en zijn bovendien lekker. Zelf kreeg ik een aantal maanden geleden een slowjuicer cadeau van mijn ouders. Deze is nog niet ontzettend vaak gebruikt (omdat ik het afwassen zo’n gedoe vind), maar als ik hem gebruik vind ik het resultaat wel altijd heerlijk. De sapjes worden dan ook steeds door iedereen geproefd – en gesmaakt.

Slow! - Joost Duisterwinkel | Recensie door De Groene Keuken

Toen ik het boek “Slow! 150 ultieme saprecepten voor de slowjuicer” van Joost Duisterwinkel kreeg om te recenseren, was dat een perfect excuus om mijn Versapers opnieuw boven te halen. Extra sapjes drinken – en dus vitaminen binnenkrijgen – zo rond de feestdagen kan trouwens zeker geen kwaad. Een sapjesboek kwam me trouwens handig van pas, want meestal gooi ik maar wat fruit en groenten bij elkaar om te juicen. Dat lukt niet altijd even goed, wat het lijstje met combinaties die je ècht niet moet proberen in dit boek heel erg bruikbaar maakt.

Het boek is ingedeeld per seizoen. Normaal gezien ben ik daar heel erg fan van, maar in dit boek is het ook een klein beetje gek, omdat sommige ingrediënten in alle seizoenen gebruikt worden. Bvb. maakte ik met de seizoensgroenten uit mijn koelkast een sapje uit het hoofdstuk ‘Lente’.
Het is wel fijn om een goede inleiding over juicen te krijgen op het begin van het boek. Er wordt o.a. verteld welke sapmachine je het best gebruikt, daar wordt stiekem ook wat reclame gemaakt voor Versapers, maar dat is ergens wel logisch aangezien de schrijver van “Slow!” de eigenaar van Versapers is. Nu heb ik daar niet echt iets op tegen, want ook ik ben vooralsnog tevreden met mijn Versapers (buiten dat kuisen dan).

Slow! - Joost Duisterwinkel | Recensie door De Groene Keuken

Maar goed… on to the juices! Ik heb ondertussen 3 sapjes uit “Slow!” geprobeerd. De eerste was “Red Earthquake“, met o.a. bietensap, selder en venkel. Superlekker! Nu ben ik altijd gek op biet, maar helemaal niet op venkel. In zo’n sapje geeft de anijssmaak echter een frisse toets aan het geheel. Dit ga ik zeker nog maken.
Mijn tweede sapje was de “Shock Shot” met wortel, pompelmoes, citroen en gember. Gelukkig is mijn mama een grote liefhebber van pompelmoes en dronk zij met plezier de Shock Shot op, want het was veel te zuur naar mijn zin. Een speciaal sapje voor fans van zure drankjes dus.
Als laatste dronk ik het “Puur Wortelsap“, een juice met wortel, gember en sinaasappel (wel een beetje gek, aan de naam zou je enkel wortel vermoeden). Heerlijk! Maar dat had ik wel kunnen voorspellen, aangezien ik gek ben op alle ingrediënten.
Het boek is bijna volledig vegan, alleen jammer van de enkele recepten met honing en zelfs één recept met zalm…

Er zijn nog superveel recepten uit dit boek die ik wil proberen, zeker de groene saprecepten. Heb jij dus ook een sapmachine? Of ben je van plan één te kopen? Dan kan ik je zeker “Slow!” aanraden want je krijgt niet alleen extra informatie over je juicer en tal van recepten, maar het inspireert je ook om vaker sappen te maken en zelf creatief aan de slag te gaan met verschillende ingrediënten.

Slow! 150 ultieme saprecepten voor de slowjuicer – Joost Duisterwinkel
Karakter Uitgevers B.V. – ISBN: 978 90 4520 777 3
200 p. – € 19,95

One thought on “Slow! – Joost Duisterwinkel

Geef een reactie

