Vegan – Sue Quinn

Er zijn zo veel nieuwe Nederlandstalige vegan kookboeken bijgekomen afgelopen jaar! Hier ligt nog een heel stapeltje om te recenseren, maar ik begin met de leukste. “vegan, meer dan 130 veganistische recepten” van Sue Quinn is een mooie aanvulling op mijn vegan boekenkast. Dit boek staat boordevol lekkere recepten, van makkelijk tot moeilijk. Het lijkt me het perfecte boek voor elke vegan, beginnende kok of gevorderd, je vindt gegarandeerd je gading.

Vegan, Que Suinn | Recensie op De Groene Keuken

De vormgeving van het boek is leuk gedaan maar, om er toch wat kritisch over te zijn, lijkt het of er te veel stijlen door elkaar gebruikt zijn. Toch blijft het fijn om naar te kijken en te gebruiken, wat uiteindelijk het belangrijkste is aan een kookboek. “Vegan” is opgedeeld in 8 hoofdstukken: de basis – brunch – voorgerechten & hapjes – soepen & koude salades – warme salades & bijgerechten – pasta, rijst & noedels – hoofdgerechten – zoetigheden. Uit de brunch-sectie wil ik zowat elk gerecht proberen, maar ik heb dan ook een zwak voor uitgebreide ontbijtjes! Verder staat er ook wat algemene info over veganisme in en hoe je een recept veganproof maakt.

Vegan, Que Suinn | Recensie op De Groene Keuken

Vegan, Que Suinn | Recensie op De Groene Keuken

Ik probeerde 3 gerechten uit “Vegan”: spaghetti alla carbonara, vindaloo en de kibbehburger. De spaghetti carbonara was echt verrukkelijk! Normaal gezien was dit met shiitakebacon, maar ik gebruikte kastanjechampignons om ‘bacon’ van te maken. Het is al een tijdje geleden dat ik dit gerecht probeerde, maar dit doet me eraan denken dat ik het snel nog eens moet maken.
De vindaloo met aardappel en spinazie was nog zo’n toppertje. Wat ik vooral heel leuk vond was dat je hiervoor zelf je currypasta moet maken. Eigenlijk is dat poepsimpel en zoveel lekkerder dan uit een potje. Voortaan maak ik mijn currypasta dus altijd zelf. Danku Sue Quinn!
Tussen die twee gerechtjes door probeerde ik de kibbehburger. Dat was een totale flop. De burger bleef helemaal niet goed samen en viel tijdens het omdraaien in de pan uit elkaar. De stukjes die wel in elkaar bleven, slaagden erin om op mijn bord helemaal te verkruimelen. Ook de smaak was niet echt naar mijn zin.
Maar goed, twee op de drie recepten die echt heerlijk waren… geeft me zin om meer uit dit boek te proberen. Zo staan bvb. de boekweitpannenkoeken met blauwe bessen en ahorn-cashewroom, ontbijtburrito’s, rokerige driebonenchili en de pindakaas-karamelbrownies op de planning. Er zitten ook toffe tussenpagina’s in met bvb. verschillende soorten smoothies, burgers (met o.a. de beruchte kibbehburger) en kaas. Ja, kaas, reden genoeg om dit boek te kopen, right?

Vegan, Que Suinn | Recensie op De Groene KeukenVegan, Que Suinn | Recensie op De Groene Keuken

Iedereen die me de laatste tijd vraagt om een vegan kookboek aan te raden, zeg ik om dit boek of De Vegarevolutie van Lisa Steltenpool te kopen. Ik ben dus enthousiast!

Vegan. Meer dan 130 veganistische recepten – Sue Quinn
Uitgeverij Good Cook – ISBN: 9789461431059
255 p. – € 24,95

3 thoughts on “Vegan – Sue Quinn

Geef een reactie

