Tomaat, aubergine en paprika

VeganMoFo16
What’s your favorite late summer food?
Eigenlijk is september mijn favoriete maand qua groenten. De allerbeste zomergroenten zijn er nog en ik kan ook al genieten van de eerste herfstgroenten (pompoen!). Ik moet dan ook niet lang nadenken voor ik weet welke groenten mijn favoriete laatzomer-groenten zijn: tomaat, aubergine en paprika. Nu zijn tomaten niet mijn meest favoriete groenten, ik eet ze bijvoorbeeld niet zo graag rauw. Maar ze zijn wel heerlijk om een saus van te maken of tomatensoep of ketchup!
Favoriete laatzomergroenten | De Groene Keuken #vegan #veganmofo #vgnmf15
Van deze drie groenten (of moet ik fruit zeggen bij de tomaat) samen kun je trouwens een heerlijk gerecht maken. Ik maak regelmatig verse tomatensaus. Hiervoor neem ik ongeveer 5 tomaten, 2 teentjes look en een handjevol verse basilicum (of 2 el gedroogde basilicum). Dit pureer ik in de mixer tot het een gladde saus vormt. Dan voeg ik er 2 el tomatenpuree of 4 zongedroogde tomaten aan toe en mix het verder.
Vervolgens hak ik 1 ui fijn en stoof deze in wat olijfolie met een beetje zout op een zacht vuurtje gaar. Na zo’n vijf minuten voeg ik hier twee fijngehakte rode of groene paprika’s aan toe en stoof deze tot ze zacht zijn. Hier voeg ik de tomatensaus aan toe, een beetje peper en laat dit zacht pruttelen. Ondertussen snijd ik dan een aubergine in schijfjes, strooi hier wat zout over, en bak ze in zonnebloemolie op een hoog vuur tot ze lichtbruin gebakken zijn. Dit is echt verrukkelijk (en snel klaar) met wat pasta en zelfgemaakte vegan parmezaan! Perfect dus voor op een doordeweekse avond in september (en het àllerlekkerst als de groenten uit eigen tuin komen).
Favoriete laatzomergroenten | De Groene Keuken #vegan #veganmofo #vgnmf15
Favoriete laatzomergroenten | De Groene Keuken #vegan #veganmofo #vgnmf15
En als ik wat meer tijd heb is een peren- of appeltaart of -cake een heerlijke afsluiter van zo’n avond.
Favoriete laatzomergroenten | De Groene Keuken #vegan #veganmofo #vgnmf15
3 gedachtes over “Tomaat, aubergine en paprika

Geef een reactie

