Vegan inspiratie

VeganMoFo18
Honor a human or non human animal who inspires your veganism.

Vegan inspiratie | De Groene Keuken #vegan #veganmofo #vgnmf15

Er zijn heel wat mensen die mijn veganisme inspireren, daar zitten andere bloggers tussen maar ook mensen die ik bijna elke dag of wekelijks zie. Maar vandaag ga ik het niet over hen hebben (ze weten al dat ik hen dankbaar ben – hoop ik :-)). Eigenlijk is elk dier dat ik tegenkom een inspiratie voor mijn veganisme. Elk menselijk of niet-menselijk dier zou de vrijheid moeten hebben om te leven hoe hij of zij dat wilt (met die beperking dat een ander geen schade berokkend wordt uiteraard). Dat is ook één van de redenen waarom ik voor ‘total liberation’* ben en niet enkel vegan ben omdat ik het eten zo lekker vind (hoewel dat ook een héél groot pluspunt is!).

Vegan inspiratie | De Groene Keuken #vegan #veganmofo #vgnmf15

Nu spreken sommige dieren me uiteraard meer aan dan andere. Ergens is dat logisch, want je kunt ook niet met elk mens evengoed opschieten. Vooral Farm Sanctuaries inspireren mij ontzettend! Niet alleen zorgen zij ervoor dat dieren die getraumatiseerd of gehavend uit de industrie komen een beter leven krijgen. Ze zorgen er ook voor dat mensen een beeld krijgen van hoe zo’n dier leeft en zich gedraagt als hij/zij de vrijheid krijgt om zichzelf te zijn. Het resultaat is vaak prachtig om te zien. Zo is er bij Santuario Gaia bijvoorbeeld de jonge stier Samuel die een knuffel nodig heeft voor hij gaat slapen. En bij Stichting Melief zie je alle varkens gezellig samen in het stro slapen. Een tijdje geleden ging ik nog naar Farm Sanctuary VG (in Waremme, België) en kon ik varkens, geiten, schapen, paarden en een koe aaien. Geloof me, er is niets zo inspirerend dan even met dieren kunnen knuffelen.

*Total liberation staat voor het samengaan van mensen- en dierenrechten. Ieder wezen zou vrij moeten zijn en niet onderdrukt worden. Total liberation sluit dus elke vorm van discriminatie uit.


Geef een reactie

