Vegan Italiano – Donna Klein

VeganMoFo25
Share your favorite cuisine

Normaal gezien hou ik niet zo van kookboeken zonder foto’s. Het is namelijk veel fijner om te kunnen zien hoe gerechten er moeten uitzien en het geeft je meer zin om te koken als je naar de foto’s kunt kijken. Maar aangezien ik ’s avonds graag door mijn kookboeken blader en tussendoor een paar recepten lees, kom ik soms wel op pareltjes uit zonder foto’s. Ergens is het dus best jammer dat kookboeken zonder beeldmateriaal ondergewaardeerd worden, want vaak zijn de recepten ontzettend goed. Omdat ik vandaag mijn favoriete keuken moet delen voor Vegan MoFo, besloot ik dit boek te bespreken. “Vegan Italiano” zegt het zelf, veganistische recepten geïnspireerd door de Italiaanse keuken. Ik kreeg het boek cadeau van J. omdat ook hij gek is op Italiaanse gerechten (en we allebei heel erg veel van pasta houden…).

Recensie Vegan Italiano - Donna Klein | De Groene Keuken

Jammer genoeg heb ik nog maar twee gerechten uit Vegan Italiano gemaakt, maar ze waren beide overheerlijk en poepsimpel – nog zo’n pluspunt. Ik maakte de Bucatini met aubergine en geroosterde paprika al en ook de Aubergine Cacciatore. Allebei ontzettend lekkere gerechten. Nu ik dit schrijf, besef ik dat ik dringend nog meer uit dit boek moet klaarmaken, misschien wordt dit dus mijn volgende project voor de #kookboekenweek van Fiekfatjerietjes en Julienne!

Eggplant Bucatini from Vegan Italiano | De Groene Keuken

Maar nu meer over Vegan Italiano. Het boek is opgedeeld in verschillende, handige, hoofdstukken, namelijk: Appetizers – Soups – Salads – Pasta, Rice and Other Grains – Vegetables, Beans, and Other Legumes – Pizza, Breads, Sandwiches, and Other Lighter Fare – Desserts. Op het begin krijg je een beetje uitleg over de Italiaanse keuken en de verschillende regio’s in Italië, maar ook over typische ingrediënten. Dan wordt er al snel overgegaan naar de recepten. De vormgeving van het boek is simpel maar duidelijk. De tussentitels worden een beetje speels aangekleed en af en toe staat er een kleine illustratie van bv. een pepermolen en groenten. Bij elk gerecht staat aangegeven voor hoeveel porties het recept dient en er staat voedingsinfo bij (calorieën, eiwitten, vetten, enz.). De meeste recepten zijn erg makkelijk en vrij snel klaar, ideaal voor op een doordeweekse dag dus.

Recensie Vegan Italiano - Donna Klein | De Groene Keuken

Er staan echt toffe recepten in zoals gemarineerde broccoli, tomaten-paprikasoep met rucola, fettuccine met basilicum-erwten crème, risotto met radicchio maar ook gevulde artisjokken met zongedroogde tomaten en basilicum en chocoladestrudel! Ik krijg er honger van…

Het boek is momenteel enkel verkrijgbaar in het Engels, meer info vind je o.a. op Goodreads.


2 thoughts on “Vegan Italiano – Donna Klein

Geef een reactie

