40 Dagen vol lekkers!

Vandaag is de eerste dag van Dagen Zonder Vlees, de campagne die uitdaagt om 40 dagen vlees en vis aan de kant te laten staan. Dit jaar kun je zelfs nog wat meer doen, je kunt ook meer seizoensgroenten en minder verpakking gebruiken en minder aan voedselverspilling doen. En waarom niet meteen 40 dagen veganistisch proberen? We maken er gewoonweg 40 Dagen Vol Lekkers van!

Bosbessenmuffins | De Groene Keuken #vegan #veganmofo #vgnmf15
Bosbessenmuffins

Zelf probeer ik vooral minder verpakking te gebruiken, aangezien aan de andere punten hier reeds voldaan worden maar dit nog een werkpuntje is. Eens je er wat aandacht aan schenkt is het ongelooflijk hoeveel dingen (in plastic) verpakt worden. Hoe dat lukt, zal je binnenkort te weten komen, want ik plan er nog meer over te schrijven.

Maar terug naar al dat lekkers… Het gebeurt nog veel te vaak dat mensen me vragen “Maar wat eet je dan wel nog? Sla?”. Ja, ik eet sla. Maar ik eet ook aubergines, pastinaak, pompoen, kool, eigenlijk zoveel verschillende groenten dat ik ze nu niet allemaal kan opnoemen. En peulvruchten… de wondere wereld van bonen en linzen… echt, een maaltijd wordt nooit saai met die kereltjes. Aan fruit hebben we ook genoeg keuze en dan zijn er tegenwoordig nog allerlei soorten plantaardige burgers en kipstuckjes en worsten. Dus ja, ik eet sla.

Havermout met Appel uit de Oven L De Groene Keuken #vegan #veganmofo #vgnmf15
Havermout met Appel uit de Oven

Deze 40 dagen wil ik je graag tonen hoe lekker plantaardige voeding kan zijn, want geloof me, hier is ’t elke dag feest als ik zie van wat voor lekkers wij kunnen smikkelen. Ik wil graag terug beginnen met elke week mijn menu te delen, blijkbaar valt dat goed in de smaak (pun intended) en eigenlijk vind ik het zelf ook tof om bij te houden wat ik elke week eet. Maar ik ga ook receptjes delen en ik ga af en toe verwijzen naar oudere recepten. Daarnaast staan er nog wat reviews van geslaagde boeken (o.a. het Dagen Zonder Vlees-boek!) op het programma, tips & trics, antwoorden op veelgestelde vragen (je mag gerust je vragen hier ook komen stellen bij de comments) en plekjes waar je terecht kunt voor lekker eten als je zelf geen zin hebt om te koken. Als ik het zo neerschrijf lijkt dit erg ambitieus voor iemand die al eventjes niet meer geblogd heeft, maar ‘ambitie is de weg naar succes’. Dus ik hoop dat jullie ook ambitieus zijn en helemaal voor deze 40 Dagen Vol Lekkers gaan!

Oh ja, als je in (de buurt van) Limburg woont: met Heerlijk Plantaardig organiseren we twee introducties over de voordelen van een plantaardig dieet, een kookdemo en een voorstelling van handige winkeladressen. Eentje op 25/2 in Hasselt en eentje op 3/3 in Tongeren. Als je er zelf niet bij kunt zijn, kan je misschien wel vrienden/familie/kennissen uitnodigen om een kijkje te komen nemen.

Veel succes!

English Breakfast (uit De Groene Keuken Magazine #6) | De Groene Keuken
English Breakfast
Goulash (uit De Groene Keuken Magazine #6) | De Groene Keuken
Goulash

7 thoughts on “40 Dagen vol lekkers!

    1. Oh, die is ook leuk!
      In de nieuwe editie van De Groene Keuken staan twee grote ‘winter bowls’, het zijn twee flink-vullende salades. Dus ik zal proberen daar nog wat verder op te gaan en nog wat meer salades te maken (:
      Zelf maak ik regelmatig wat extra groenten klaar bij het avondeten, zodat ik die de volgende dag/dagen in salades kan verwerken.

    2. kolen, bieten, rapen, wortelen,… kan je eigenlijk allemaal rauw eten. Heel fijn snijden en er direct de vinaigrette bijdoen, ook al eet je het pas later op kan heel lekker zijn.

      1. Ik houd de vinaigrette altijd apart uit schrik dat mijn sla anders slap wordt. Niet nodig? Ik vrees eigenlijk dat ik gewoon een beetje moeilijke eter ben.🙂 Rauwe kool, rauwe raap … Geen optie voor mij! Net zoals warme appel bijvoorbeeld. Ik eet kilo’s appels ‘zo’ maar durf er geen in de oven duwen voor mij. Ik blijf in ieder geval volgen🙂

  1. Benieuwd naar je weekmenu’s! Ik begon vandaag alvast met de goulash uit jullie magazine. Er was geen seitan in huis, maar het is minstens even lekker met kikkererwten! Hier gaan we voor 40 dagen variatie: 40 dagen niet eerder geprobeerde recepten klaarmaken, om zo heel wat nieuwe toprecepten te ontdekken. ‘k Zie het volledig zitten!

Geef een reactie

