Weekmenu #28

Het eerste weekend van maart gingen J. en ik een weekendje naar Londen. Om er even tussenuit te zijn, om te vieren dat we 10 jaar samen zijn maar ook omdat we Londen zo ontzettend leuk vinden. We aten er superveel lekkere gerechten – waarover later meer – en uiteraard zagen we ook heel wat toffe dingen. Het was fijn om even in de grote stad te zijn, ook al geniet ik heel erg van de rust in en rond ons huisje.

Zelf koken is altijd weer even aanpassen als je net een weekend je buikje rond hebt gegeten met dingen die je niet zelf hoefde klaar te maken… Maar ik deed mijn best😉

Weekmenu #28 | De Groene Keuken

Maandag : Dit was nog een snipperdagje, aangezien we bij de Whole Foods in Londen nog een bakje hadden gevuld aan de salad bar en dit ons avondeten werd. Er zaten superveel verschillende gerechtjes in, maar o.a. pittige broccoli, geroosterde kruidige bloemkool, couscous, superfood broccoli (erwtjes, avocado en kiemen), gebakken courgette en aubergine, rucola, …

Dinsdag : Volkorenspaghetti met vegan bolognesesaus. Als ik thuiskom van vakantie, hoe groot of klein die ook was, heb ik altijd zin in spaghetti (of frietjes). Daarom maakte ik bolognesesaus met passata (Boni Bio van Colruyt) met in olijfolie gestoofde ui, gedroogde basilicum, oregano, look, worteltjes en seitangehakt. Héérlijk!

Woensdag : Ik had ontzettend veel zin in chana masala, een Indisch gerecht met kikkererwten in pittige tomatensaus. Dus maakte ik daar een variant op met verschillende bonen en een restje van de passata van de dag voordien. Uiteraard wou ik dit liefst combineren met een ander Indisch gerecht, dus raadpleegde ik mijn geliefkoosde kookboek ‘Vegan Richa’, vol met heerlijke Indische recepten. Het werd bloemkool in een jasje van deeg met een zoet-pittig sausje (met 8! tenen look in), zowel J. als ik werden hier verliefd op dus ik ga het zeker nog vaker maken. Ik serveerde beide gerechten met rijst en verse koriander.

Donderdag : Mijn ouders vroegen of we bij hen frietjes gingen eten… Tegen versgemaakte frietjes en het gezelschap van mijn ouders kan ik natuurlijk geen neen zeggen. We aten er een restje zelfgemaakte seitanstoverij uit de diepvries bij èn een wheaty steak.

Weekmenu #28 | De Groene Keuken

Vrijdag : Aangezien Roberto, de vroegere kok van De Levensboom, een nieuw restaurant heeft geopend, was dat het perfecte excuus om nog eens bij mijn schoonouders uit eten te gaan. Als voorgerecht aten we een met groenten gevulde speltpannenkoek. Als hoofdgerecht namen we de dagschotel die bestond uit een stoofpotje met kikkererwten, rijst, gebakken polenta, gebakken groentjes, een slaatje en een burgertje van courgette. De kers op de taart was het verrukkelijke dessert: ijsmousse, en combinatie van chocolademousse en ijs…

Zaterdag : Op een familiefeest werd er Chinees gegeten en omdat ik liever zeker ben dat alles wat ik eet vegan is, maakte ik zelf iets klaar voor J. en mezelf. Ik bleef in het thema en wokte wat worteltjes, prei, oesterzwammen, kastanjechampignons en shiitake, voegde er noedels aan toe en maakte een sausje van ketchup, chilipoeder, bruine rijstazijn, en chili-lime sojasaus. Dat werd afgewerkt met fijngehakte geroosterde pinda’s, koriander en een lente-uitje. Het was snel klaar en ondanks dat ik even dacht dat het mislukt was, werd het superlekker en voelden we ons helemaal geen moeilijke eters (;

Zondag : Omdat ik altijd zin heb in pasta en ook altijd zin heb in broccoli, maakte ik één van mijn favoriete gerechten nog eens klaar: de romige zongedroogde tomaten penne met broccoli uit Isa Does It. Normaal moet er wijn in dit gerecht, maar dat vervang ik gewoon door extra groentebouillon. Ondertussen heb ik zowat mijn eigen versie van dit gerecht gemaakt, maar ik zou dit echt elke dag kunnen eten. Zo simpel maar zo overheerlijk… En maandag genoot ik er tijdens mijn lunch nog  van, restjes for the win!

Wat was het lekkerste gerecht dat jij vorige week at?


3 thoughts on “Weekmenu #28

  1. Mmm ik heb nu zin in al die dingen! Chana massala moet ik ook dringend nog eens maken… Het lekkerste gerecht dat ik deze week at moet de tofubolognese zijn die mijn (omnivore) ouders speciaal voor Dagen Zonder Vlees maakten. Eten dat met liefde voor jou wordt gemaakt smaakt altijd nog een iets beter😉

Geef een reactie

