Weekmenu #29

Heb jij dat ook, dat je bij de eerste zonnestralen en de eerste warmte meteen zin krijgt in de zomer? Ik stel me dan al voor dat ik in de late avond nog buiten kan zitten in een makkelijk jurkje, met blote voeten (liefst in het gras) en een boek dat ik aan een razend tempo kan uitlezen. Maar ik kijk dan vooral uit naar al het lekkere eten dat de zomer brengt, groenten die vers van de struik heerlijk lauwwarm aanvoelen, gegrilde groenten en burgertjes van op de barbecue, frisse groene slaatjes boordevol kraakverse groenten, zelfgemaakte ijskoude limonade en bananenijs, veel (bananen)ijs…

Maar het is nog niet zo ver… We hebben wel al heel eventjes kunnen genieten van het zonnetje en het is officieel al lente, maar ik heb toch het gevoel dat het nog winter is…

Maandag : Maandag had ik ’s avonds wat meer tijd èn zin om te koken, een combinatie die toch al een tijdje zoek was… Ik besloot nog eens een kookboek er bij te pakken omdat dat 1) voor genoeg inspiratie zorgt en 2) hoognodig is omdat er nog veel boeken klaarliggen om gerecenseerd te worden. Het werden gevulde kastanjechampignons en zoete aardappel frietjes uit Deliciously Ella en erbij maakte ik een burger tussen een homemade broodje met veel sla, komkommer, tuinkers en ketchup. Heerlijk, beste maaltijd van de week!

Dinsdag : Omdat het al na 17 uur was toen we thuiskwamen van het proces van Bite Back (check o.a. dit artikel voor meer informatie), ik superveel honger had en geen zin om te koken, werd het een snelle spaghetti bolognese. Niet dat ik dat erg vind, want ik zou zowat elke dag spaghetti kunnen eten. Ik maakte de saus met seitangehakt, wortel, ui, (veel) look en passata.

Woensdag : Omdat er dringend gewinkeld moest worden, maakte ik iets klaar met wat er nog in huis was… Tijd voor pizzaaaaa! Ik maakte zelf het deeg met een mengeling van witte en volkoren tarwebloem en gedroogde basilicum (wat niet te proeven was, helaas). Ik belegde de pizza met tomatensaus, look, kruiden, zelfgemaakte kaas van cashewnoten, ui, spinazie, artisjokken en een worstje van taifun. Lekker!

Weekmenu #29 | De Groene Keuken

Donderdag : Eindelijk terug verse groenten in huis, dus maakte ik boekweitrisotto met oesterzwammen en geroerbakte boerenkool. Dat eerste kwam uit het kookboek “Vegadutchie” waarvan er deze week een review online komt. Dat tweede werd geïnspireerd door een bijgerecht dat in Londen at, het is – denk ik – mijn nieuw lievelingsgerecht, want ik vond het overheerlijk!

Vrijdag : Frietjes met wokstukjes van Boni met courgette en bonen, bij mijn schoonouders.

Zaterdag : Na een hele dag in de koude gestaan te hebben (vegan outreach + bakesale), gingen we in Maastricht bij Dadawan eten. Je moet wel even uitleggen dat je geen ei en geen vissaus wilt, maar dan krijg je wel een kom vol lekkers (soort Bibimbap). Nu was het niet zo uitzonderlijk lekker, maar we zaten maar iets verder dan een tank vol met levende kreeften en het is natuurlijk niet leuk om daar constant mee geconfronteerd te worden (nog minder leuk om in die tank te zitten natuurlijk… :(). Bovendien werd er nog een portie te veel aangerekend, dus ik ga niet meer terug naar Dadawan.

Weekmenu #29 | De Groene Keuken

Zondag : Ook zondag waren we een hele dag op pad (De Grote Parade) en toen we pas rond 18u thuis waren, had ik helemaal geen zin om nog iets te koken… Gelukkig bakt onze lokale frituur in plantaardig vet en dus aten we nog een keertje frietjes. Niet zo gezond, maar het smaakte ons wel, we aten er nog seitanworst van Maya bij. Vanaf maandag eet ik alleen nog groenten😉 (neen, niet echt, maar wel gezonder).


3 thoughts on “Weekmenu #29

Geef een reactie

