Groen & Gezond – of hoe ik als vegan fitter wil worden

Groen & Gezond, of hoe ik als vegan fitter wil worden | De Groene Keuken

Misschien herken je dit wel: het is druk op het werk en daarnaast ben je  druk bezig met andere activiteiten… Uiteindelijk boet gezond eten en bewegen daar op in. De laatste maanden koos ik vaak voor iets makkelijk om klaar te maken omdat mijn agenda zo vol zat en ik ’s avonds geen zin meer had om nog lang in de keuken te staan. Vaak werd het dan een pasta of een stoofpotje en regelmatig was dat met te weinig groenten. Bovendien krijg ik op stressvolle momenten veel meer zin in zoete, vette dingen. Dus ook chips, koekjes en chocola bleven niet lang in de kast liggen. Ik probeer zulke dingen niet meer mee te brengen uit de winkel, maar ik slaag daar niet altijd even goed in (NOOIT gaan winkelen als je honger hebt…). Als ik ’s avonds dan niets meer op mijn to-do lijstje staan had, plofte ik het liefst neer in de zetel zoals een echte couch potato. Herkenbaar?

Het begin van een nieuw seizoen, de start van een nieuwe maand, is het uitgelezen moment om daar iets aan te doen. Ik wil me graag terug fit, energiek en gezond voelen. Daarom wil ik de komende tijd terug gezonder eten; meer groenten en fruit, meer variatie, geen koekjes en chips meer. Snacken mag uiteraard nog, maar dan snackjes die wat beter zijn voor m’n lichaam. Ook doe ik een poging om sportief te zijn… Dat wordt misschien nog het moeilijkst, want ik ben niet bepaald sportief aangelegd. Omdat ik niet zo van publieke ruimtes houd – en al zeker niet als ik helemaal bezweet ben – probeer ik eerst thuis te sporten met behulp van Fitness Blender.

Wortel Gember Sap | De Groene Keuken

Als ik echt gezonder wil eten, heb ik sowieso een goede planning van mijn weekmenu nodig. Anders ga ik in oude gewoonten vervallen en pasta met tomatensaus maken als het weer druk wordt. Ik ga o.a. de hulp inroepen van mijn kookboeken, ik denk aan Clean Food, Deliciously Ella, Julie Natuurlijk, My New Roots, Appetite for Reduction, … Boeken waar gezonde maaltijden instaan en weinig/geen vette happen (zodat ik niet in de verleiding kom..).

Alleen is echter ook maar alleen… Dus ik vroeg me af wie mee wil doen? Dan kunnen we elkaar steunen en elkaar tips geven. Uiteraard hou ik jullie up-to-date van mijn vorderingen. Op naar een healthy body & healthy mind!🙂

Food vector designed by Freepik


13 thoughts on “Groen & Gezond – of hoe ik als vegan fitter wil worden

  1. Ik had net hetzelfde idee! April, perfecte maand om mijn lijf terug zomerproof te beginnen malen ; ) Ik ben alvast terug gestart met joggen en qua eten wil ik vooral focussen op massa’s groenten en fruit. Laat die spring rolls maar komen!

  2. Qua beweging weet ik niet of het me zal lukken om mee te doen. Mijn conditie begint het een beetje lastig te krijgen, maar ik probeer zeker te blijven bewegen.
    En wat voeding betreft probeer ik vooral heel gevarieerd en zo gezond mogelijk te eten voor de baby, maar ik ga me ook niet schuldig voelen als ik eens een koekje eet of frietjes eet. Het leuke is dat ik vooral trek heb in gezonde dingen en dat mijn zin om te bakken een beetje weg is. Minder leuk voor mijn blog, dat dan ook weer…😦

    1. Dat is wel een mooie bijkomstigheid😉 ik wou dat ik ook alleen zin had in gezonde dingen! Maar gevarieerd eten is sowieso goed, zeker als je een baby verwacht. Denk dat een minder beweeglijk lichaam dan ook wel normaal is, niet? (ik vind het echt superspannend voor je, trouwens)

      1. Spannend is het zeker😀
        Bewegen lukt hier voorlopig wel nog goed, maar alles gaat véél trager dan vroeger. Ik blijf denken dat we een fitte baby krijgen als ik blijf bewegen, en dat ik na de bevalling ook sneller ga herstellen. We zien wel🙂

    1. Ja, het is moeilijk om ermee te beginnen hé?! Ik heb een weekmenu opgemaakt dat vol met gezonde dingen staat (alhoewel ik donderdag èn zaterdag niet thuis eet, dus dat wordt wat moeilijker). En ik merk ook dat ik mijn moment om te bewegen moet inplannen, want anders komt het er niet van… Heb jij nog tips?😉

  3. Succes meisjes, ik ga er ook weer eens mee beginnen tijdens april. Ik heb het vooral het moeilijkst om gezonde ontbijtjes te vinden, ik kom steeds weer uit bij dezelfde havermout of gewoon fruit. Geen inspiratie!
    Als het op beweging aan komt denk ik dat het niet te onderschatten is hoe belangrijk het is om voor iets te kiezen dat je graag doet. Anders loert het opgeefmonster sowieso achter de hoek. Vergeet niet Sara dat in de tuin werken ook goede lichaamsbeweging kan zijn of wat vaker de fiets nemen ook. Veel succes! Xx

Geef een reactie

