Deliciously Ella – Ella Woodward

Review Deliciously Ella | De Groene Keuken

Soms krijg je een kookboek en ben je er niet meteen enthousiast over… Misschien omdat de vormgeving niet zo mooi is, omdat er geen foto’s in staan of misschien omdat de recepten te eenvoudig lijken. Dat laatste was het geval bij Deliciously Ella. Toen ik het boek voor het eerst bekeek, dacht ik ‘daar heb ik toch geen kookboek voor nodig’. Maar eenvoud siert, dat moest ik eigenlijk toch al weten, en je hebt nu eenmaal geen 25 ingrediënten nodig om een gerecht lekker te maken. Bovendien zijn veel van de gekende gerechten net wat anders of net wat smakelijker door een bepaalde bereidingstechniek of door het gebruik van specifieke specerijen. M.a.w. mijn mening over Deliciously Ella is ondertussen flink bijgeschaafd.

De vormgeving van dit boek is vrij minimalistisch, iets waar ik heel erg van hou, zeker omdat het gecombineerd wordt met mooie foto’s. De ‘polaroids’ erin vind ik iets minder leuk, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen hier net van houden. In het begin van het boek doet Ella haar verhaal en vertelt ze welke basisingrediënten ze altijd in haar keuken heeft en welke keukenapparaten ze gebruikt. Je krijgt hier ook een aantal basisrecepten mee zoals amandelmelk en –pasta en tips om granen te koken. In plaats van een indeling op ontbijt, lunch en avondeten, is dit boek ingedeeld in

  • granen
  • noten en zaden
  • bonen en peulvruchten
  • groenten
  • fruit
  • smoothies en sappen

Review Deliciously Ella | De Groene Keuken

Er staan heel wat smoothies en sapjes in Deliciously Ella die ik graag wil maken, vooral het sap van watermeloen, komkommer en munt prikkelt me. Er staat ook een worteltaart in die ik, als grote worteltaart-fan, heel graag wil proeven. Ook de curry met bloemkool en aardappels, salade met wortel sinaasappel en cashewnoten, dhal met linzen en flespompoen en het superfoodbrood- en crackers ga ik proberen.

Ondertussen maakte ik de wafels al klaar, die waren een beetje een flop. Het deeg was namelijk erg lopend en na nog wat havermout eraan toe te voegen, bleven ze nog steeds aan mijn (ingevet!) wafelijzer plakken. Maar het was niet allemaal kommer en kwel! Want de gevulde kastanjechampignons en zoete aardappelwedges waar ik het eerder over had, waren superlekker, vooral de champignons (ik voegde wel wat look toe want: look). En ook de zoeteaardappelbrownies vielen in de smaak, daar moest ik wel wat water aan toevoegen want anders waren ze te droog.

Mijn conclusie is dat ik snel al dat andere lekkers moet uitproberen. De enige minpuntjes aan dit boek vind ik dat het niet altijd seizoensgebonden is, er staat bijvoorbeeld een warme wintersalade in met aubergine, en dat er honing in gebruikt wordt (in praktijk gemakkelijk te vervangen door bvb agavesiroop)… Verder zien het er smakelijke, gezonde gerechten uit, die ook nog eens makkelijk èn snel te bereiden zijn.

Review Deliciously Ella | De Groene Keuken

Review Deliciously Ella | De Groene Keuken

Review Deliciously Ella | De Groene Keuken

Deliciously Ella – Ella Woodward
256 p. – €20
VBK Media


6 thoughts on “Deliciously Ella – Ella Woodward

  1. (Leuk dat je terug wat vaker begint te bloggen!)
    Dat heb ik eigenlijk ook al voorgehad met kookboeken: dat ze me op het eerste zicht niet zo geweldig lijken, maar dat de recepten wel top zijn. Meestal laat ik me ook leiden door lay-out en foto’s, maar dat is dus niet altijd een goeie leidraad🙂.

    1. (dank je! Ik heb er terug helemaal zin in ;-))
      Het is inderdaad een speciaal iets, kookboeken. Ik heb er hier in de kast staan die ik echt prachtig vind, maar waar ik eigenlijk nog nooit iets uit gemaakt heb. Maar er staan er ook tussen die enkel in het midden een paar (lelijke) foto’s hebben, maar waar wel heerlijke recepten in staan…

  2. “Want look!”, haha, zo herkenbaar!

    Dit boek staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar het zal niet voor binnenkort zijn… Heb er recent al iets te veel gekocht en gekregen🙂

Geef een reactie

