Weekmenu #31

Soms vind ik dat we eerlijk moeten zijn. Het leven van zoveel bloggers lijkt namelijk zo perfect; ze hebben een prachtig huis, eten elke dag gezond, verdienen geld met iets dat ze leuk vinden om te doen en hebben fijne vrienden en familie. Maar zo is het niet altijd – of het is gewoon wat die bloggers willen làten zien. Zelf ben ik al tevreden als ik elke avond iets lekkers op tafel kan zetten, als ik mijn vrienden en familie af en toe zie, dat ik überhaupt werk heb en de tijd vind om mijn huis proper te houden. Dat laatste blijkt vaak moeilijk. Hebben jullie ook zo’n hekel aan kuisen? Nu, het is niet dat ik het zo ontzettend vreselijk vind, maar er zijn altijd zo veel interessantere dingen om mijn vrije tijd aan te besteden… En met twee honden die graag in de modder lopen, lijkt ons huis soms wel eens op een zandbak. Ik hou er thans ontzettend veel van om in een vers schoongemaakt huis rond te lopen, maar soms stel ik me gewoon tevreden met een snelle stofzuig-beurt. En soms wou ik dat ik gewoon een pizza uit de diepvries kon halen ’s avonds, omdat ik dan echt geen goesting heb om te koken. Maar meestal probeer ik alles netjes te houden en vers te koken met veel groenten (vanaf deze week nog meer).

Maandag : J. ging zondagavond bij Sassy’s in Oostende eten. Omdat hij wist dat ik hier toch een tikje jaloers om zou zijn, bracht hij lasagne mee. Superfijn om ’s avonds eens gewoon de oven op te moeten zetten en daar een klaargemaakte lasagne in te steken, die nog eens lekker bleek ook! Ondertussen bleven wij gezellig in de zetel zitten en keken we naar Harry Potter (deel 1, gevolgd door deel 2). Je kunt je voorstellen dat ik intens gelukkig was, met lekker eten dat ik niet zelf hoefde klaar te maken èn Harry Potter.

Dinsdag : We hadden allebei zin in seitan, eigenlijk hebben we daar altijd allebei zin in, maar nu durfden we het te verwoorden. Ik maakte er een simpel, maar lekker, wokgerecht van door de seitan te bakken met rode kool, wortels, rode paprika en broccoli. Erbij deed ik nog wat fijngehakte gember en de tamari hot chili & lemon van Lima. We aten er bruine rijst bij.

Woensdag : Er was een drukke namiddag gepland en we waren later thuis dan we dachten. Het was een beetje koken à l’improviste maar wel lekker! Ik maakte snel aardappels en zoete aardappel uit de oven, handig is dat die bio zoete aardappels, want ik was ze gewoon eens en veeg ze goed af zodat ik ze niet hoef te schillen en gewoon in blokjes kan snijden (ze gingen met een beetje olijfolie, zout en peper 25 minuten in een oven van 180°C – toen waren ze lekker zacht). Erbij bakte ik gerookte tempeh (blijkbaar hebben ze die nu ook in de Delhaize, hoera!) en een bakje kastanjechampignons. Om het bordje wat groener en nog lekkerder te maken, serveerde ik er veldsla met gehakte lente-uitjes, augurken en een beetje veganaise bij. Smakelijk!

Weekmenu #31 | De Groene Keuken

Donderdag : Omdat ik er al sinds zondag zin in had en omdat mijn schoonouders kwamen eten, maakte ik pizza. Mijn tip om dikker pizzadeeg te krijgen is trouwens je pizzadeeg al uit te rollen en te beleggen en dan nog een half uurtje te laten staan voor je hem in de oven zet, dan wordt het dikker en luchtiger – dat terzijde. Ik belegde de pizza met tomatensaus, kruiden, look, rode ui, rode paprika, spinazie, artisjokken, olijven en zelfgemaakte pizzakaas.

Vrijdag : Vrijdagavond was ontzettend gezellig, want we gingen uiteten met vrienden bij Roberto. En Roberto maakt lekker eten. We kregen twee aperitiefhapjes: knapperige tortilla met curryhummus en pastinaakdip met chips. Het voorgerecht was de lekkerste aspergesoep ooit en erbij was toast met een soort vegan kruidenkaas. Het hoofdgerecht bestond uit een stoofpotje met tofu en kikkererwten, rode rijst met geroerbakte groenten, een fris slaatje, falafel en paarse zoete aardappel. Uiteraard kon een dessertje niet ontbreken, dat werd chocoladecake met slagroom.

Zaterdag : Na een dag in de tuin te werken had ik geen zin meer om te koken, maar ik overtuigde mezelf om iets lekkers klaar te maken – en dat dééd ik, met behulp van My New Roots. Er staat een overheerlijk recept in voor taco’s met zoete aardappel, bonen, paddenstoelen en rode kool. Echt, als je dit kookboek hebt, probeer het eens want het is één van de beste gerechtjes die ik de laatste tijd heb gegeten. (Ik gebruikte voor de zoete aardappel wel gerookt paprikapoeder ipv chipotlepoeder, het was nog licht pittig dankzij de cayennepeper maar dat gerookt paprikapoeder maakte het gerecht echt af).

Zondag : Ik heb volop genoten van het zalige weer afgelopen zondag. Jullie ook? Ik ben echt een beetje sip dat het niet zo’n weer is gebleven.. Ik bracht de hele dag buiten door, werkend in de tuin met regelmatig een pauze. ’s Avonds was ik bekaf, omdat we deze week nog geen frietjes hadden gegeten, gingen we er dan maar halen. Ik maakte er wel een frisse en snelle salade bij met restjes groenten (rode kool – wortel – paprika – citroensap en peper). Ik heb besloten om tijdens mijn ‘Groen & Gezond’ challenge wel nog 1 keer per week frietjes te eten, omdat we dit meestal bij mijn ouders of schoonouders eten en onze familietijd er toch niet voor moet inboeten (en ook omdat ik héél graag frietjes eet).


4 thoughts on “Weekmenu #31

  1. “Comparison is the thief of joy”, maar ik moet toegeven dat ik mezelf ook soms betrap op vergelijken met anderen. Toch is het heel makkelijk om de buitenwereld vanalles wijs te maken met mooie foto’s met een filter op, en als je mensen in het echt kent weet je dat het écht niet overal perfect loopt🙂.
    En eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen heel erg jaloers zijn op de weekmenu’s die jullie op tafel toveren! Jammer dat Roberto de andere kant van het land is, ik ben wel heel benieuwd naar de gerechten daar…

    1. Ja inderdaad, ik vind dat we soms allemaal een beetje eerlijker moeten zijn. Alles is niet altijd rozengeur en maneschijn en ik lees liever eens een blog van iemand die zegt dat het huis deze week toch wat overhoop lag dan iemand die elke dag een foto van iets prachtig post (alhoewel dat laatste ook leuk is hoor – en het misschien ook met voorkeuren te maken heeft).
      Anyway, als je toch eens bij Roberto gaat eten, kunnen we voordien altijd een koffietje gaan drinken😉

      1. Nja, mensen posten niet echt de mindere dingen op instagram ook hé… Maar hier ligt het huis ook vaak overhoop, en soms ziet het eten op mijn bord er allesbehalve smakelijk uit. Dat heb ik met Dagen Zonder Vlees een beetje proberen laten zien. Anders zouden mensen denken dat wij elke dag mooie stukjes taart eten🙂
        Ik onthou het voorstel, voor als we eens in de buurt zijn!

  2. Ik moet altijd al mijn best doen om een proper stukje tafel ofzo te vinden om mijn gerechten te fotograferen😉 Ik gok dat iedereen wel zo’n dagen heeft.

Geef een reactie

